14 miliardów dolarów – tyle ma wynieść wartość rynku 5G w 2023 roku wg TrendForce.

TrendForce prognozuje, że wartość rynku 5G do końca 2023 roku osiągnie 14 miliardów dolarów. Ma to się stać dzięki wykorzystanie przez firmy prywatnych sieci 5G oraz unowocześnianiu sprzętu łączności telekomunikacyjnej przez operatorów.

TrendForce twierdzi, że główne segmenty zastosowań rynku sieci 5G to produkcja przemysłowa, energia i media, rozwiązania medyczne, inteligentne pojazdy, transport publiczny i elektronika użytkowa. Jeśli chodzi o rozkład całkowitej wartości rynku prognozowany na 2026 r., produkcja przemysłowa ma udział 32%. Firmy produkcyjne będą wykorzystywać 5G głównie do unowocześniania swoich fabryk, usprawniania procesów produkcyjnych oraz łączenia procesów produkcyjnych z rozwiązaniami związanymi z wizualizacją i analizą danych.

Energetyka i usługi publiczne będą miały 18% udział. Podłączenie inteligentnych liczników energii do sieci energetycznej będzie wymagało sieci 5G. Ponadto technologie 5G zostaną zintegrowane z urządzeniami zasilającymi w celu monitorowania wytwarzania energii i konserwacji zapobiegawczej. Rozwiązania medyczne będą miały trzeci co do wielkości udział, na poziomie 15%. Wysiłki zmierzające do włączenia 5G w dziedzinie opieki zdrowotnej będą koncentrować się głównie na telemedycynie, która może zwiększyć efektywność kliniczną w odległych obszarach.

Jeśli chodzi o inteligentne pojazdy i transport publiczny, to ich udział w całkowitej wartości rynku w 2026 roku sięgnie 25%. Ponieważ 5G oferuje mniejsze opóźnienia, producenci samochodów i dostawcy części samochodowych chcą wykorzystać tę przewagę do opracowania lepszych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Jeśli chodzi o transport publiczny, oczekuje się, że 5G odegra kluczową rolę w rozwoju platform Mobility as a Service (MaaS).

Wreszcie, jeśli chodzi o elektronikę użytkową, ten segment aplikacji będzie odpowiadał za 10% całkowitej wartości rynkowej do 2026 r. Różne rozwiązania 5G zostaną wbudowane w inteligentne urządzenia i gadżety, aby wszyscy byli ze sobą połączeni.

TrendForce podaje, że jednym z czynników napędzających wzrost będzie Metaverse. Obecnie metaverse jest nowo powstałą koncepcją, wciąż mglistą, niejasną i w wielu miejscach dość życzeniową. Dlatego też firmy zajmujące się aplikacjami i usługami dla Metaverse są wciąż we wczesnej fazie rozwoju, a wiele z nich może nie doczekać momentu, gdy koncepcja ta rozwinie się w realnie działającą wirtualną przestrzeń. Ponadto potrzeba więcej czasu na opracowanie kluczowych technologii, takich jak AR/VR, oraz interfejsów kontrolnych, które pozwolą użytkownikom wyczuwać i działać w środowisku wirtualnym. Dlatego TrendForce uważa, że ​​rozwój rynku aplikacji związanych z Metaverse zajmie co najmniej dwa do trzech lat. Prace rozwojowe będą nadal koncentrować się na sieciach społecznościowych, grach wieloosobowych, usługach edukacyjnych, szkoleniach symulacyjnych, współpracy zdalnej i spotkaniach wirtualnych.

Wśród globalnych producentów sprzętu sieciowego Nokia, Ericsson i Huawei szukają teraz możliwości rozwoju z metaverse. Aby wspierać powiązane usługi i aplikacje, firmy te zainwestowały środki w modernizację sprzętu sieciowego i optymalizację środowisk sieciowych. W ten sposób będą w stanie sprostać zapotrzebowaniu na obliczenia wymagane przez wirtualne interakcje na dużą skalę w czasie rzeczywistym, które mają miejsce na platformach Metaverse.

 

„Proponujemy niezrównaną wiarygodność – podkreśla w wywiadzie okładkowym Mariusz Ziółkowski, Senior Country General Manager TD SYNNEX