Raport: Spadek sprzedaży klasycznych dysków twardych o 35% w ujęciu rocznym
Przychód ze sprzedaży dysków twardych w pierwszym kwartale 2023 roku spadł o 35% w ujęciu rocznym, ponieważ producenci komputerów i elektroniki użytkowej (CE) zachowywali ostrożność przy zakupie nowego sprzętu ze względu na niepewny popyt. Jednak najbardziej zaskakującym wydarzeniem w tym kwartale był dalszy spadek dostaw dysków twardych typu nearline, czyli najbardziej lukratywnej części rynku dysków twardych.
Seagate, Toshiba i Western Digital dostarczyły szacunkowo 33,5 i 34,9 mln sztuk dysków twardych, co oznacza spadek o 35% w skali roku, według danych Trendfocus opublikowanych przez Blocks & Files.
Dyski twarde klasy nearline (wymienne nośniki do przechowywania danych na miejscu) były przez pewien czas chlebem powszednim dla producentów dysków twardych ze względu na stale rosnącą pojemność w przeliczeniu na jeden dysk. Jednak w pierwszym kwartale 2023 roku dostarczono tylko 10,2 miliona takich dysków, co oznacza spadek z 18,8 miliona w pierwszym kwartale 2022 roku i 10,51 miliona w czwartym kwartale 2022 roku. Po stronie pojemności, liczba dostarczonych takich dysków wynosiła około 157EB, co oznacza spadek o 36% w skali roku (YoY) i 1% w skali kwartału (QoQ).
Seagate uważa, że dostawy dysków twardych typu nearline mają szansę wzrosnąć w przyszłości, ponieważ ich konsumenci (czytaj: eksaskalerzy) oczekują, że ich firmy będą dobrze prosperować.
„Powiem, że w perspektywie średnioterminowej, długoterminowej, nie widzimy żadnej różnicy” – powiedział Gianluca Romano, dyrektor finansowy Seagate, podczas konferencji Morgan Stanley Technology, Media & Telecom (via SeekingAlpha). „Myślę, że są bardzo pewni, że ich biznes będzie się rozwijał, ponieważ spodziewali się, że muszą zarządzać krótkoterminowym cyklem spadkowym w niektórych przypadkach, ale nie widzimy żadnej zmiany w długoterminowym spojrzeniu”.
Jeśli chodzi o napędy dla komputerów PC i CE, ich wysyłki wyniosły łącznie od 23,3 do 24,7 mln sztuk, co oznacza spadek o 24% – 33% w zależności od dokładnego segmentu. W segmencie 2,5-calowych dysków twardych odnotowano kolejny duży spadek w ujęciu rocznym, wynoszący 33%. Spadek ten podkreśla trwający trend zmniejszania się udziału dysków twardych w rynku PC i CE, więc nie było to szczególnie zaskakujące.
Jeśli chodzi o sprzedaż poszczególnych producentów, firma Seagate sprzedała około 15-15,5 mln dysków twardych i utrzymała swój udział w rynku na poziomie około 44,8%, według Storage Newsletter, który powołuje się na dane firmy Trendfocus.
Firma Western Digital dostarczyła podobno około 12,2 – 12,7 mln dysków twardych i uzyskała około 36,4% udziału. Toshiba zajęła odległe trzecie miejsce z szacunkową liczbą 6,3-6,7 mln sztuk i około 19% udziałem w rynku.