Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

5 podstawowych kroków, jak postępować, w przypadku rozprzestrzeniającego się złośliwego oprogramowania Petya – komentarz Balabit.

Od wczoraj pojawia się coraz więcej informacji o firmach, które padły ofiarą złośliwego oprogramowania Petya. Z konsekwencjami cyberataku zmagają się obecnie instytucje państwowe, wielkie firmy logistyczne, dostawcy energii, banki czy nawet agencje reklamowe. Ale złośliwe oprogramowanie trafiło również do wielu mniejszych firm i prywatnych komputerów. Przedstawiamy poniżej komentarz eksperta firmy Balabit, wiodącego dostawcy rozwiązań do zarządzania uprzywilejowanym dostępem (Privileged Access Management – PAM) oraz wskazówki, jak postępować w przypadku ataku złośliwego oprogramowania.

 

W oparciu o wnioski wyciągnięte z ataków ransomware WannaCry, najważniejszy jest przepływ informacji i skutecznie zarządzanie zdarzeniami w czasie rzeczywistym. Organizacje muszą upewnić się, że ich działania w pierwszych krytycznych godzinach cyberataku, nie wywołają jeszcze większych szkód. Specjaliści ds. bezpieczeństwa powinni zbierać i przechowywać wszystkie informacje, w celu przeprowadzenia późniejszych analiz, na przykład gromadzić i przechowywać wszystkie dane z logów i rejestrować swoje działania za pomocą rozwiązań do zarządzania sesjami – na wypadek, gdyby z powodu błędu ludzkiego konieczne było przywrócenie całego systemu. – komentuje Csaby Krasznay, Security Evangelist w firmie Balabit.

 

 

5 podstawowych kroków, jak postępować, w przypadku rozprzestrzeniającego się wirusa:

 

1. Izolacja

Zainfekowane punkty końcowe powinny być odizolowane tak szybko, jak to możliwe. Dlatego odłącz kabel zasilania, gdy tylko złośliwe oprogramowanie zostanie wykryte.

 

2. Zebranie informacji

Co zaatakowało system, jak działa i jak sobie z tym poradzić? Sprawdź, czy instytucje rządowe (CERT) wydały komunikatów ostrzegające przed ransomware. Czy na platformach społecznościowych takich jak Twitter, na blogach dotyczących bezpieczeństwa, znajdują się informacje ostrzegające przed atakiem?

 

3. Segmentacja sieci

Należy wyeliminować zainfekowane protokoły z ruchu sieciowego i podjąć decyzję, która może nieść ze sobą poważne konsekwencje: czy zapobiegać rozprzestrzenianiu się złośliwego oprogramowania i wstrzymać część lub całość procesów biznesowych, czy raczej je kontynuować?

 

4. Wdrażanie środków zapobiegawczych

Zastosuj IOC, zaktualizyj IDS i firewalle, systemy AV i serwery jak największej liczby klientów, zanim dostawca oprogramowania antywirusowego zapewni odpowiednie aktualizacje.

 

5. Na sam koniec trzymaj kciuki za pozytywny finał.

Obserwuj, co będzie się działo dalej. Może pojawi się kolejny wariant? Sprawdź, czy zostały wszystkie systemy zostały zapatchowane? Czy firma powinna obawiać, ze trafi pierwsze strony gazet? Czy w pośpiechu coś nie zostało źle skonfigurowane?