Orange stawia na chmurę Oracle – Obniżenie kosztów, przyśpieszenie pracy i spełnienie oczekiwań millenialsów, najważniejsze korzyści cyfrowej transformacji.
Orange stawia na chmurę Oracle – Obniżenie kosztów, przyśpieszenie pracy i spełnienie oczekiwań millenialsów wśród najważniejszych korzyści cyfrowej transformacji firmy. Największy polski operator komórkowy postanowił zrezygnować z wykorzystywania funkcjonujących od ponad 10 lat stacjonarnych systemów wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem na rzecz rozwiązania dostarczanego jako usługa w chmurze. Powody? Nie tylko potrzeba uproszczenia procesów i unifikacji systemów finansowych stosowanych w różnych krajach. Wdrożenie Oracle Cloud ERP pozwala ograniczyć koszty IT, przyśpieszyć pracę i dostosować organizację do wymagań pokolenia millenialsów – w tym umożliwić wprowadzanie nowych, cyfrowych usług.
Około 15 systemów – z tylu rozwiązań informatycznych będzie mógł zrezygnować Orange Polska dzięki zastąpieniu systemów wspierających zarządzanie jednym rozwiązaniem funkcjonującym w chmurze obliczeniowej. Obecnie w Grupie Orange funkcjonują dwie aplikacje wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem – mowa o systemach Oracle oraz IFS wdrożonych w Telekomunikacji Polskiej oraz PTK Centertel około 10 lat temu. W tym czasie sukcesywnie rozbudowywano je o kolejne moduły, systemy i interfejsy mające zautomatyzować wymianę danych. W ciągu najbliższych 3-4 lat w ich miejsce zostanie wprowadzony jeden, scentralizowany, chmurowy system, który nie tylko posiada wszystkie funkcjonalności dotychczasowych rozwiązań, ale także wiele nowych. Poza księgą główną proces implementacji obejmie bowiem procesy zakupowe, sourcingowe, związane z akceptacją dokumentów, obsługą wydatków pracowniczych, a także prognozowaniem kosztów. Wdrożenie już się rozpoczęło.
Koszty na drugim planie
Zdaniem Macieja Nowohońskiego, Członka Zarządu ds. Finansów Orange Polska, choć realizacja projektu zdecydowanie wpłynie na obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury informatycznej, to perspektywa ograniczenia wydatków była tylko jednym z elementów, które zaważyły na podjęciu decyzji o cloud computingu – Myślę, że każdy CFO patrzy na inwestycje nie tylko przez pryzmat kosztów, ale także powodów, dla których w ogóle wymienia się systemy on-premise na rozwiązania typu cloud computing. Decydując się na ten model, rzeczywiście oczekujemy znaczącego spadku kosztów utrzymania nowego rozwiązania w stosunku do tych dziś wykorzystywanych. Każdy projekt realizujemy jednak przede wszystkim po to, by organizacja działała efektywniej, by poprawić jakość obsługi klienta wewnętrznego i zewnętrznego. – zauważa Maciej Nowohoński z Orange Polska.
Dlatego obsługujący w Polsce blisko 10 mln klientów operator liczy na to, że realizacja projektu wdrożeniowego pozwoli także na zwiększenie efektywności pracy, uproszczenie wielu procesów i w konsekwencji wpłynie na lepszą obsługę klienta. O tym jak istotny jest to czynnik dla Orange, może świadczyć fakt, że inwestycja w chmurowe ERP jest jednym z elementów programu Essential 2020, który zakłada m.in. usprawnienie obsługi klientów zgodnie z najnowszymi trendami i dostarczanie im cyfrowych usług nowej generacji – Zarząd Orange Polska ogłosił niedawno plan zmiany naszego modelu biznesowego. Wiąże się to z nowymi narzędziami wsparcia sprzedaży w kanałach online, wprowadzeniem w praktyce idei omnichannel. Za tym idzie zwiększenie efektywności procesów sprzedażowych i inwestycyjnych – dodaje Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów w Orange Polska.
Naprzeciw millenialsom
Bardzo istotną rolę we wdrożeniu chmurowego rozwiązania Oracle Cloud ERP odgrywa czynnik ludzki. Biorąc pod uwagę fakt, iż 25% kadry Orange znajdzie się w wieku emerytalnym już w ciągu najbliższych czterech czy pięciu lat, niezmiernie ważne staje się stworzenie środowiska przyjaznego oraz atrakcyjnego dla określanych mianem „tech-native” reprezentantów młodszych generacji. Dotychczasowe rozwiązania tego jednak nie gwarantują a doświadczenia wskazują jasno, że w przypadku chmury jest inaczej.
– Automatyzacja wymiany informacji oraz wszystkich procesów biznesowych pozwala odciążyć pracowników od wielu monotonnych i powtarzalnych czynności – np. przygotowywania złożonych raportów. Dzięki chmurze można tworzyć je szybciej, budować je w różnych przekrojach, a ciężar pracy przenieść na analizę danych i wsparcie w podejmowaniu ważnych decyzji – przekonuje Maciej Nowohoński. Dzięki wdrożeniu Oracle Cloud ERP, użytkownicy będą mieli do informacji nie tylko nieprzerwany, ale również łatwiejszy i bardziej interaktywny dostęp. Dodatkowo, do niektórych modułów, takich jak np. iExpenses –będą mieli dostęp za pośrednictwem swoich smartfonów czy tabletów. Dzięki temu, aby rozliczyć wydatki służbowe, wystarczy przesłać za pośrednictwem iExpenses zdjęcie faktur kosztowych.
Choć projekt realizowany jest od niedawna to już przynosi wymierne efekty. – Już w pierwszym okresie użytkowania chmurowych systemów zarządzania przedsiębiorstwem otrzymaliśmy pozytywne opinie od naszych pracowników, którzy cenią sobie dostęp do najnowszych rynkowych technologii. Ma to szczególne znaczenie w przypadku reprezentantów pokolenia millenialsów, dla których rozwiązania cyfrowe są codziennością, dzięki czemu łatwiej nam rekrutować młodszych specjalistów. Co do oczekiwanych korzyści finansowych – w najbliższych latach po wdrożeniu spodziewamy się osiągnięcia nawet 50% oszczędności z działalności operacyjnej – tłumaczy Christophe Eouzan, Group Chief Accounting Officer z Orange.
Maciej Nowohoński zwraca również uwagę na komfort, jaki gwarantuje ERP w chmurze obliczeniowej. – Dzięki chmurze nie tylko nie musimy martwić się o kwestie technologii, ale mamy także zapewniony komfort regulacyjny i prawny, w tym ten związany z bezpieczeństwem danych, również osobowych. Zajmuje się tym nasz partner. Dzięki temu my możemy skoncentrować się na optymalizacji zakupionego systemu wspomagającego zarządzanie – przekonuje.
Telekomy stawiają na chmurę
Wdrażanie Oracle ERP Cloud w polskim oddziale Orange to część większego, europejskiego projektu rozpoczętego w Belgii, a następnie realizowanego także we Francji i w Polsce. Dzięki temu, że Orange Polska znalazła się w grupie zaledwie kilku państw, w których realizowane jest wdrożenie systemu Oracle Cloud ERP, spółka ma realny wpływ na ostateczny kształt projektu. Łącznie, w zależności od jego fazy, zaangażowanych jest w jego realizację nawet do 200 osób,. Ma on potrwać od 3 do 4 lat.
– Wdrożenie Oracle Cloud ERP w Orange jest doskonałym przykładem zmian, jakie zachodzą na rynku pod wpływem cyfrowej transformacji biznesu. W tej chwili w wielu branżach obserwujemy proces wymiany oprogramowania wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwem. W branży telekomunikacyjnej trwa właśnie najbardziej wyraźna od lat zmiana modelu zarządzania – firmy przechodzą z klasycznych systemów on-premise na rozwiązania chmurowe – zauważa Janusz Naklicki, szef regionu Oracle CEE & CIS.
Globalny gigant AT&T dzieli się obserwacjami, z których wynika, że ponad 30% telekomów w ciągu kilku ostatnich miesięcy przeniosło co najmniej część swoich zasobów do chmury, zaś Gartner przekonuje, że statystyczna firma telekomunikacyjna korzysta już z ponad tysiąca usług w modelu cloud computing. Zdaniem Janusza Naklickiego jest to efekt tego, że cyfryzacja zmienia w fundamentalny sposób krajobraz konkurencyjności w wielu sektorach. Wielu nowych graczy pojawia się w miejscach, w których nikt ich nie oczekiwał. Rozwój technologii informatycznych dąży więc dzisiaj przede wszystkich do zapewnienia jak najlepszych doświadczeń klienta. Potwierdzają to dane IDC, z których wynika, że wzrost zadowolenia klientów jest priorytetem dla niemal 60% firm badanych w regionie CEE. – Służy temu wiele nowoczesnych technik, a wszystkie powiązane są z modelem chmurowym. W Oracle uważamy, że umiejętność łatwego połączenia aplikacji i źródeł danych w środowisku lokalnym i chmurowym oraz środowisku rozwiązań mobilnych i coraz większej grupy urządzeń inteligentnych, będzie mieć kluczowe znaczenie dla tworzenia innowacji i podnoszenia poziomu obsługi klienta – zwraca uwagę Janusz Naklicki.