Kanada zakazuje anten łączności 5G wokół lotnisk. Powód? Potencjalne zakłócenia wysokościomierzy.

Kanadyjski Departament Innowacji, Nauki i Rozwoju Gospodarczego (ISED) pójdzie za przykładem swoich amerykańskich odpowiedników i ograniczy łączność 5G na lotniskach. Zmiana przepisów wpłynie na 26 kanadyjskich lotnisk, na których anteny 5G w średnim paśmie będą zakazane na zewnątrz, ale będą dozwolone wewnątrz budynków lotniska. 

Po tym, jak Federalna Administracja Lotnictwa USA opóźniła plany wdrożenia 5G Verizon i AT&T na nowo nabytym spektrum pasma C, teraz we wprowadzaniu ograniczeń przyszła kolej na Kanadę. Rządowy Departament Innowacji, Nauki i Rozwoju Gospodarczego (ISED) wyznaczył strefy wyłączenia dla stacji bazowych 5G wokół 26 kanadyjskich lotnisk. Wewnętrzne (w budynkach, ale o mniejszej mocy) stacje bazowe 5G mogą nadal być dostępne dla pasażerów. Anteny zewnętrzne działające w paśmie średnim 3,45-3,65 GHz byłyby zabronione w pobliżu lotnisk.

Problem z łącznością 5G na lotniskach lub w ich pobliżu polega na tym, że anteny zewnętrzne mogą zakłócać wysokościomierze używane do ustalania pozycji samolotu względem powierzchni ziemi. To też kwestia badań, które właśnie w temacie wpływu sieci 5G na wysokościomierze są stale prowadzone. ISED podtrzymuje pogląd, że w kontekście kanadyjskiej polityki technicznej i dotyczącej widma dla pasma 3500 MHz, publicznie dostępne badania, w tym wyniki obliczeń ISED, wykazują możliwość zakłóceń wysokościomierzy radiowych spowodowanych działaniem 5G, a zatem zagrożenie życia i bezpieczeństwa pasażerów. Badania międzynarodowe i krajowe są kontynuowane .

Kanadyjscy operatorzy naciskają na wyznaczenie momentu wygaśnięcia tego tymczasowego zakazu. ISED jest zdecydowane, że na razie nie można ustalić oficjalnej daty – badania nie są jeszcze zakończone. W oczekiwaniu na jakiekolwiek przyszłe testy lub modernizację infrastruktury lotniskowej i wysokościomierzy, łączność 5G na 26 głównych lotniskach będzie ograniczona ze względu na bezpieczeństwo obywateli Kanady – podaje ISED. Jednocześnie instytucja przyznaje, że problem może dotyczyć wyłącznie starszych, słabszych wysokościomierzy, ale nie ma możliwości wymuszenia ich wymiany w samolotach.

 

https://itreseller.pl/it-reseller-nr-341/