Jak cyfryzacja zmienia zapotrzebowanie na kompetencje? O wpływie wpływie cyfrowych zmian na rynek pracy dowiesz się z analizy Experis „Cyfrowa rewolucja umiejętności”.
Specjalista ds. sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, ds. big data a także ekspert ds. internetu rzeczy to stanowiska najczęściej tworzone w polskich firmach. To efekt przyspieszonej przez pandemię digitalizacji, która generuje zapotrzebowanie w firmach na nowe kompetencje cyfrowe. Z kolei wśród kluczowych umiejętności poszukiwanych przez polskich pracodawców najczęściej wskazywane są kreatywność i inicjatywa, aktywne uczenie się i efektywne przyswajanie wiedzy a także odporność i elastyczność. Aby zapewnić sobie potrzebne kompetencje 9 na 10 firm planuje przekwalifikować zatrudnionych już pracowników i tyle samo oczekuje, że obecni pracownicy podniosą swoje kwalifikacje podczas pracy. Dowiedz się więcej o wpływie cyfrowych zmian na rynek pracy z najnowszej analizy Experis i opublikowanego dziś opracowania „Cyfrowa rewolucja umiejętności”.
Od pewnego czasu obserwujemy stały wzrost związany z przenoszeniem środowiska IT do chmur obliczeniowych, co wiąże się z ogromnym zapotrzebowaniem na kompetencje specjalistów IT odpowiedzialnych za obszar cloud i security. Równie pożądani są eksperci z obszarów architektury, programowania, analizy danych oraz sztucznej inteligencji, co ma związek z automatyzacją procesów w wielu firmach. W szeroko pojętym sektorze finansowym, opieki medycznej a także administracji publicznej, coraz więcej rozwiązań bazuje natomiast na mechanizmach blockchain. Architektura oparta o łańcuch bloków jest gwarantem transparentności i niezależności, a co za tym idzie bezpieczeństwa przetwarzanych danych. I właśnie z tą technologią należy wiązać duże zapotrzebowanie na developerów oraz architektów, którzy będą współtworzyli i rozwijali sieci blockchain – mówi Konrad Gandziarski, Head of Experis IT Solutions.
– Patrząc na rynek IT w Polsce i poszukiwane przez pracodawców umiejętności, kluczowe nadal pozostają twarde kompetencje związane ze znajomością konkretnych technologii. Wśród najczęściej poszukiwanych języków programowania są obecnie: Python, Java, Javascript. Angular i React to z kolei najpopularniejsze frontendowe frameworki. Pracodawcom zależy na osobach posiadających już doświadczenie projektowe w danym obszarze, stąd duże zainteresowanie kandydatami z poziomu regular i senior. Szczególną uwagę zwraca się na umiejętność komunikacji i pracy zespołowej. Dziś patrzymy na pracowników działu IT jak na konsultantów, którzy potrafią komunikować się z biznesem, rozumieją jego potrzeby, a następnie przekładają je na język techniczny – tłumaczy Justyna Mazur, Head of Experis IT Perm.
Kompetencje miękkie również są w cenie
Organizacje, które chcą zatrudniać najlepszych pracowników, poszukują osób innowacyjnych i kreatywnych, otwartych na rozwój i przyswajanie nowych umiejętności, ale też odpornych i elastycznych. Dla polskich pracodawców ważna jest także umiejętność rozwiązywania złożonych problemów, analitycznego myślenia i innowacyjność, a także korzystania z nowych technologii i danych. Wśród 10 kluczowych umiejętności poszukiwanych przez firmy w Polsce znajduje się też nastawienie na obsługę klienta, krytyczne myślenie i analiza, projektowanie rozwiązań technologicznych i programowanie oraz wyciąganie wniosków.
Od marca 2021 roku obserwujemy znaczny wzrost zapotrzebowania na specjalistów IT na polskim rynku. Wiąże się on między innymi z odmrożeniem inwestycji, które zostały zawieszone w 2020 roku, jak również z cyfryzacją znacznej liczby przedsiębiorstw. Praca zdalna otworzyła nasz rynek dla firm z Wielkiej Brytanii, Niemiec czy krajów skandynawskich, które tutaj poszukują specjalistów do projektów i konkurują w tym zakresie z pracodawcami z Polski. Trendy rynkowe jak hiperautomatyzacja, rozwiązania sztucznej inteligencji, planowane przez rynkowych gigantów wdrożenie platform wykorzystujących technologię VR i AR, jak również przejmowanie części zadań przez roboty będą w dalszym ciągu prowadzić do wzrostu zapotrzebowania na specjalistów IT. Aby zapewnić sobie potrzebne kompetencje rynkowe, firmy powinny otworzyć się na osoby rozpoczynające swoją karierę w IT jak również prowadzić programy reskillingu i upskillingu swoich pracowników – dodaje Sylwia Panek-Strzała, Experis Sales Manager.