Nokia stawia na elastyczność i większą swobodę dla pracowników, zapewni możliwość pracy zdalnej do trzech dni w tygodniu, zwiększy także wsparcie dla elastycznych godzin pracy oraz pracy w pełni wirtualnej.
Nokia ogłosiła, że zwiększy elastyczność firmowych praktyk w następstwie pandemii COVID-19. Zaktualizowane wytyczne, które będą dotyczyć wszystkich pracowników firmy, mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r. Zapewnią one pracownikom możliwość pracy zdalnej do trzech dni w tygodniu, zwiększy także wsparcie dla elastycznych godzin pracy oraz pracy w pełni wirtualnej. Dotychczasowa polityka Nokii w związku z COVID-19 dotycząca pracy z domu obowiązuje na całym świecie do końca 2021 roku.
Wytyczne zostały stworzone w oparciu o wnioski wyciągnięte z doświadczeń zdobytych w trakcie pandemii oraz bezpośrednie informacje zwrotne od pracowników firmy. Mają one na celu zapewnienie, że firmowe sposoby pracy odzwierciedlają otwarte, swobodne i pełne uprawnień podstawy kulturowe Nokii. Elastyczność miejsca pracy jest również uznawana za kluczowy czynnik sprzyjający różnorodności, który pozwala pracownikom firmy radzić sobie z różnymi potrzebami zawodowymi i osobistymi w środowisku opartym na wzajemnym zaufaniu i odpowiedzialności.
Informacje zwrotne od pracowników zostały zebrane w ankiecie przeprowadzonej w całej firmie pod koniec 2020 roku, która miała posłużyć za podstawę planowania na okres po pandemii. Około 26 000 pracowników Nokii odpowiedziało na ankietę dotyczącą popandemicznych preferencji zawodowych. 91% respondentów uznało, że zachowało lub zwiększyło swoją produktywność w czasie pracy w domu. Średnio respondenci stwierdzili, że chcą pracować zdalnie od dwóch do trzech dni w tygodniu, w porównaniu ze średnią dwóch dni przed pandemią, przy czym 81% nadal woli przychodzić do biura przynajmniej na część czasu w ciągu tygodnia pracy, aby współpracować i utrzymywać kontakty z kolegami.
Poza wzmocnieniem elastycznych praktyk pracy, Nokia planuje również przemyśleć i przeprojektować przestrzenie biurowe, aby lepiej odzwierciedlały warunki pracy po epidemii i wspierały współpracę. W wielu lokalizacjach do 70% powierzchni biurowej zostanie przeznaczone na pracę zespołową i spotkania, a mniej miejsca zostanie zarezerwowane na przestrzenie do pracy wymagającej koncentracji. Niektóre pilotażowe lokalizacje, w tym biura w Dallas, Singapurze i Budapeszcie, zostały już przekonfigurowane w 2021 roku, a kolejne lokalizacje mają zostać ukończone do końca roku.
Do końca 2021 roku Nokia planuje również uruchomienie rozwiązania smart office, umożliwiającego pracownikom rezerwację miejsc pracy i udogodnień biurowych, a także zestawów narzędzi i przewodników mających na celu pomoc menedżerom i zespołom w tworzeniu lepszych, bardziej elastycznych i zrównoważonych modeli pracy. Przejście na nowy model hybrydowy i przebudowa biur będzie przebiegać w poszczególnych krajach, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, wymogów prawnych i sytuacji COVID-19.
– Pandemia zmusiła organizacje do zmian. Technologia dała ludziom narzędzia do wprowadzania innowacji. W wielu przypadkach rezultaty były zbyt dobre, aby powrócić do starego sposobu działania – powiedział Pekka Lundmark, prezes i dyrektor generalny Nokii – Elastyczność i szacunek zawsze leżały u podstaw działalności firmy Nokia, ale chcemy dać wszystkim naszym pracownikom jeszcze większy wybór w sposobie wykonywania pracy, dlatego przyspieszamy proces przekształcania się w pełni hybrydowe globalne miejsce pracy. Niektórzy zdecydują się pracować więcej w domu, inni będą pracować głównie w biurach przeprojektowanych tak, aby oferowały więcej przestrzeni do współpracy, a w innych miejscach zapewnimy odpowiednie udogodnienia w zależności od potrzeb. Będzie to proces realizowany w każdym kraju z osobna, a my będziemy się uczyć i udoskonalać w miarę postępów – dodaje.