Rozwój technologii rodzi nowe zawody, oparte na kompetencjach cyfrowych i kreatywności. Jakie perspektywy zawodowe rysują się przed dzisiejszymi studentami i absolwentami.
Rozwój technologii rodzi nowe zawody, oparte na kompetencjach cyfrowych i kreatywności. Według badań Pracuj.pl Generacja Z najczęściej ze wszystkich pokoleń korzysta w pracy z rozwiązań cyfrowych – 91% sięga po smartfony, 85% po aplikacje mobilne, a 71% – po oprogramowanie w chmurze. Jednocześnie to ona najczęściej jest niepewna swoich kompetencji technologicznych – blisko połowa badanych z tej grupy uważa, że w oczach rekruterów mogą być one za słabe. W obliczu startu roku akademickiego i zbliżającego się Festiwalu Pracy JOBICON Online sprawdzamy, jakie perspektywy zawodowe rysują się przed dzisiejszymi studentami i absolwentami.
Z materiału dowiesz się, że:
- Przez dekadę liczba studentów w Polsce spadła o ponad jedną trzecią.
- Według badanych dziś studentom łatwiej o pracę niż 10 lat temu.
- Cyfryzacja stwarza szanse, ale też zagrożenia dla Generacji Z.
- Badani w wieku 18-24 uważają, że mają za słabe kompetencje cyfrowe.
- Na nowym rynku pracy zyskuje na znaczeniu łączenie cyfryzacji i umiejętności miękkich.
Studenci i absolwenci: wczoraj i dziś
Młodzi cyfrowi, choć niepewni
Powodem obaw przed technologiami ze strony młodych, rozpoczynających kariery Polaków może być z jednej strony większa wrażliwość i niepewność siebie, a z drugiej większa świadomość zawrotnego tempa zmian. Pokolenie Z dorasta razem z nowinkami technicznymi, jest świadome skali cyfryzacji i jej wpływu na rozwój nowych zawodów, co w zetknięciu z młodym wiekiem oraz wchodzeniem w dorosłe życie może powodować obawy. To grupa, która swoje naturalne techniczne możliwości powinna traktować jako cenny potencjał, jest przyzwyczajona do testowania własnych umiejętności i chłonięcia nowych rozwiązań. Rolą menedżerów, specjalistów HR i pracodawców jest, by zamiast obaw podsycać u młodych pracowników świadomość tego potencjału- komentuje Agnieszka Bieniak, Dyrektor HR w Grupie Pracuj.