Eksperci PlanRadar zwracają uwagę, że wobec wyzwań związanych z rosnącymi cenami materiałów i kosztów pracy, przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po rozwiązania z zakresu digitalizacji.

Branża budowlana okazała się sektorem gospodarki, który stosunkowo dobrze poradził sobie w najtrudniejszym okresie pandemii. Większość przedsiębiorstw stopniowo wraca do poziomu sprzed lockdownów i z umiarkowanym optymizmem patrzy w przyszłość. Jednocześnie wykorzystują ten etap, by zabezpieczyć się na wypadek spadku koniunktury w niepewnych czasach. Eksperci PlanRadar zwracają uwagę, że wobec wyzwań związanych z rosnącymi cenami materiałów i kosztów pracy, przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po rozwiązania z zakresu digitalizacji.

 

Analizy GUS dotyczące koniunktury w budownictwie od początku 2021 roku pokazywały wzrost optymizmu firm budowlanych, choć w trzecim kwartale zaczął on delikatnie spadać, we wrześniu osiągając poziom minus 7,9, przy minus 18,7 w styczniu. Dane GUS wskazują również na wzrost produkcji budowlano-montażowej realizowanej przez firmy budowlane zatrudniające powyżej 9 osób, w porównaniu do roku 2020.

 

 

Pytani o największe bariery w prowadzeniu działalności, przedsiębiorcy budowlani rzadziej niż w poprzednich miesiącach wskazywali na niepewność co do ogólnej sytuacji gospodarczej w kraju. We wrześniu spadła ona z pierwszego miejsca na trzecie, ustępując niechlubnej palmy pierwszeństwa kosztom zatrudnienia. Drugie miejsce, podobnie jak w poprzednich analizach, zajęły koszty materiałów. Co istotne, zarówno jedne i drugie koszty będą wciąż rosły, bo wiadomo już, że w 2022 roku podniesiona zostanie płaca minimalna, a wciąż rosnąca inflacja już powoduje wzrost cen energii, paliw i materiałów budowlanych szybszy niż w 2020 roku.

 

Przedsiębiorcy wykorzystują obecny czas, by przygotować się na wyzwania kolejnych miesięcy. Mają przy tym świadomość, że zwolnienia czy wyprzedaż aktywów będą trudne do odrobienia, gdy rynek wróci do pełnej wydajności. Dlatego poszukują innych metod optymalizacji kosztowej i organizacyjnej swoich firm, a cyfryzacja pomaga poprawić jedno i drugie bez konieczności długiego oczekiwania na wynikające z niej realne zyski – wyjaśnia Bartek Pietruszewski, Country Manager PlanRadar w Polsce.

 

Programy takie jak PlanRadar pozwalają przenieść część procesów do wirtualnej rzeczywistości, gdzie wszystkie osoby odpowiedzialne za realizację projektu mają bieżący dostęp do najważniejszych informacji na temat aktualnie prowadzonych prac. Pozwala to m.in. szybciej eliminować potencjalne błędy i usterki już na wczesnym etapie procesu budowlanego, ograniczając koszty poprawek oraz oszczędzając konieczny na ich wprowadzanie czas.

 

Nasze bieżąco prowadzone analizy wskazują, że firmy korzystające z platformy PlanRadar – od małych i średnich, po największych przedsiębiorców – zgłaszają wzrost efektywności sięgający nawet 70 procent, a oszczędność na takich działaniach jak np. zbędne wizyty na placu budowy pozwala zaoszczędzić do 7 godzin tygodniowo. Co istotne, wskaźniki te wciąż rosną, bo narzędzie jest stale rozwijane w oparciu o doświadczenia blisko 62 tys. użytkowników z 55 krajów, gdzie nie tylko dostarczamy oprogramowanie, ale także współpracujemy w jego udoskonalaniu – podkreśla Bartek Pietruszewski.

 

Udostępniając swoje narzędzie polskim użytkownikom w 2020 roku, PlanRadar szybko zbudował pokaźny portfel klientów z branży budowlanej, obejmujący m.in. Budimex, Metroplan, CBRE, Interbiuro, Lumen Polska, Yard Development, SunForYou czy ADC. Program jest także wykorzystywana przez firmę HB Reavis podczas realizacji inwestycji Varso Place, nowoczesnego centrum biznesowego, którego częścią będzie m.in. budynek Varso Tower – najwyższy obiekt biurowy w Unii Europejskiej.

 

Rosnące zainteresowanie naszą platformą oraz pozytywne oceny użytkowników są dla nas powodem do satysfakcji i optymizmu na przyszłość. Jeśli branża budowlana pozostanie otwarta na cyfryzację i będzie wspierała w ten sposób rozwój innowacyjnych narzędzi do zarządzania i optymalizacji procesów, może z nadzieją patrzeć nie tylko w najbliższą, ale również dalszą przyszłość – podsumowuje Bartek Pietruszewski.

 

 

Chmura tylko do 2030 roku, może przynieść polskiej gospodarce nawet 121 mld zł rocznie (czyli 4% PKB), wynika z najnowszego raportu „Chmura 2030” McKinsey & Company.