Autonomiczny samochód z technologią Mobileye wkrótce pojedzie jako taksówka?
Mobileye, firma należąca do Intela, zaprezentowała w Izraelu system wykrywania True Redundancy™ działający bez kierowcy. To kolejny etap w przygotowaniach do debiutu usług robotaxi w Izraelu i Niemczech.
Mobileye zaprezentował film prezentujący możliwości systemu True Redundancy. Auto wyposażone w system opracowany przez izraelską firmę należąca do Intela, pokazuje, że Mobileye AV (robocza nazwa pojazdu) wykonuje zadania usługi robotaxi, jadąc do wielu miejsc docelowych i zatrzymując się tam, gdzie może zabrać i wysadzać pasażerów. Możliwości True Redundancy, alternatywnego podejścia Mobileye do fuzji czujników pojazdów autonomicznych, są w pełni widoczne, gdy robotaxi Mobileye AV porusza się nocą po ulicach Jerozolimy – miasta, które ma złożoną, bo powstającą od stuleci sieć ulic. Podczas gdy poprzednie filmy pokazywały, że samochód porusza się tylko z podsystemem kamery, nowy materiał pokazuje samochód w pełni skonfigurowany, korzystający z szeregu sensorów.
„Mobileye Drive™ z True Redundancy jest sprzeczny z normami branżowymi dzięki oddzielnym podsystemom wykrywania, które działają jako backup dla siebie nawzajem. Bardzo normalny sposób, w jaki pojazd porusza się po bardzo złożonych scenariuszach, dowodzi wartości tego podejścia”. – Johann Jungwirth, wiceprezes ds. mobilności jako usługi w Mobileye
True Redundancy to efekt podejścia firmy Mobileye do wykrywania warunków środowiskowych, w którym dwa niezależne podsystemy – jeden oparty o kamery (a więc obraz), drugi z połączeniem lidar-radar – służą jako wzajemne uzupełnienie, ale i backup dla siebie nawzajem, a nie jako systemy uzupełniające. Rezultatem jest rozwiązanie czujnikowe, które, jak się uważa, zapewnia dłuższy średni czas między awariami. Prototypowe pojazdy AV jeżdżące obecnie w Izraelu są pierwszymi Mobileye, które łączą oba systemy w jednym pojeździe, demonstrując, jak robotaxi ma działać w rzeczywistych operacjach.
W 40-minutowym, nieedytowanym filmie widać, jak Mobileye AV wykonuje złożone, rzeczywiste manewry podczas jazdy pomimo ostrego nocnego oświetlenia jezdni i skomplikowanych znaków drogowych. Bardzo „ludzkie” zachowanie podczas jazdy robi wrażenie, auto płynnie radzi sobie z bardzo trudnymi manewrami. To jednak tylko wygląda na łatwe. Auto musi przewidywać nie tylko zróżnicowane warunki terenowe, ale też ruch miejski, z jego wszelkimi niuansami, w tym łamaniem przepisów przez ludzkich kierowców. Samochód bez problemu wykonuje zakręt o 180 stopni na skrzyżowaniu z wieloma sygnalizatorami, nawiguje wokół pojazdów blokujących prawidłowe wykorzystanie pasa czy też przejeżdża przez rondo z pieszymi.
Demonstracja True Redundancy na prawdziwych drogach pomaga rozwiać dotychczasowy sceptycyzm dotyczący pojazdów autonomicznych zbudowanych według koncepcji Mobileye. Film zaprezentowany przez firmę jest, cóż, nudny – a to bardzo dobrze świadczy o jakości systemu, bo nieobfitująca z dramatyczne zwroty akcji jazda, to efekt jak najbardziej pożądany.
Uruchomienie systemu True Redundancy jest kamieniem milowym w realizacji planowanej przez Mobileye usługi robotaxi, która ma się odbyć jeszcze w tym roku w Niemczech i Izraelu. Mobileye rozpoczęło proces uzyskiwania zezwoleń i zatwierdzania przepisów w obu krajach, aby umożliwić firmie rozpoczęcie usuwania kierowców bezpieczeństwa na drogach publicznych.