Kamery nasobne – rozwiązanie nie tylko dla służb bezpieczeństwa.
Łatwe w obsłudze, lekkie, elastyczne – kamery nasobne to rozwiązanie, które okazało się niezwykle użyteczne w segmencie egzekwowania prawa i bezpieczeństwa. Warto jednak zwrócić uwagę, że sytuacje niebezpieczne występują we wszystkich sektorach, nie tylko tych związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem publicznym. Przyglądamy się najważniejszym cechom kamer nasobnych, które z powodzeniem mogą zostać wykorzystane w wielu różnorodnych branżach: od ochrony zdrowia po handel detaliczny.
Kamery nasobne to rozwiązanie od dawna znane policji oraz innym służbom bezpieczeństwa i porządku publicznego. W Polsce nieustannie stawia się na jego rozwój – w samym 2022 roku przeznaczono 61 milionów złotych na systemy kamer nasobnych, które mają stać się wyposażeniem jeszcze większej liczby jednostek terenowych Polskiej Policji. Oczywistym może się wydawać inwestowanie w kamery nasobne w branży bezpieczeństwa, jednakże możliwości tych elastycznych urządzeń mogą być z powodzeniem wykorzystane w coraz szerszym spektrum różnych branż.
Dane z kamery mogą dostarczać wielu różnych, przydatnych informacji – począwszy od analizy incydentów po weryfikację roszczeń i dodatkowy wgląd do dokumentacji medycznej. Materiał przechwycony z kamer zamontowanych w budynkach nie zawsze może dostarczyć pełni potrzebnych informacji, zwłaszcza w sytuacjach, gdy kluczowe są detale i rejestracja bezpośredniej interakcji.
Skuteczny „odstraszacz”
Radzenie sobie z nieporządkiem to wyzwanie dla pracowników wielu branż: kierowców autobusów, pielęgniarek czy sprzedawców. Zachowania te stanowią zagrożenie nie tylko dla samych pracowników, ale także dla całych przedsiębiorstw, klientów, pasażerów i pacjentów. Odpowiedzialność spoczywająca na nich jest ogromna – dlatego też wyposażenie pracowników ochrony zdrowia, handlu detalicznego czy transportu w kamery noszone na ciele może być niemałym ułatwieniem w rozwiązywaniu problemów. Kamery nasobne stanowią skuteczny środek odstraszający zapobiegający ewentualnej eskalacji agresji. Jest bardziej prawdopodobne to, że osoba, która widzi, że jest monitorowana zaprzestanie kontynuowania swoich działań w obawie przed konsekwencjami. Ponadto implementacja takiego rozwiązania może skutecznie zniwelować częstotliwość występowania aktów wandalizmu i niszczenia mienia.
„Dzięki kamerom nasobnym przedsiębiorca może zadbać o to, aby jego pracownicy czuli się spokojniejsi, wykonując swoje obowiązki. Co istotne ich obecność pozwala na zwiększenie komfortu w całym miejscu pracy, sprawiając, że klienci sklepów bądź pacjenci placówek ochrony zdrowia będą czuć się o wiele bezpieczniej, przebywając w danym miejscu” – mówi Bogumił Szymanek z Axis Communications.
Rzetelny materiał dowodowy
Sytuacje niebezpieczne występują wszędzie – niezależnie od branży. Jeśli dojdzie do incydentu, niezbędne jest przestawienie wszystkich możliwie dostępnych danych prowadzących do zidentyfikowania przyczyny problemu, a następnie podjęcia odpowiednich kroków – nawet prawnych. W tym przypadku kamery nasobne mogą stanowić dopełnienie do klasycznego monitoringu o informacje „z pierwszej ręki”. Urządzenia noszone na ciele rejestrują zdarzenia tak, jak wyglądały one dla użytkownika kamery i jak brzmiały dla wszystkich osób zaangażowanych w sytuację. Dostępne obecnie rozwiązania mogą zapewnić niezakłócony obraz wideo i ostry dźwięk – co ma ogromne znacznie w przypadku, gdy jedynym dowodem są wyłącznie słowa wypowiedziane przeciwko innym.
Prowadzenie szczegółowej dokumentacji
Materiały audiowizualne stanowią niepodważalny dowód tego, że pracownicy starannie i rzetelnie wykonują swoje obowiązki oraz pracują w środowisku niestanowiącym zagrożenia dla nich, oraz dla osób postronnych. Znajdzie to zastosowanie w wielu przypadkach, np. w handlu detalicznym i logistyce, gdzie nagrania z kamer nasobnych mogą być przydatne w zapobieganiu stratom, ulepszaniu doświadczeń klientów czy weryfikacji roszczeń odszkodowawczych. W przypadku ochrony zdrowia, materiały z kamer mogą być kluczowym dowodem zgodności działań pracowników z zasadami BHP.
Pomoc w prowadzeniu szkoleń
Niezależnie od branży, kamery nasobne mogą zostać wykorzystane jako ważny element podczas szkoleń pracowników. Dostarczają one cennych informacji z perspektywy użytkownika, tworząc realistyczne środowisko nauki. To też skuteczny sposób dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, gdy zasoby szkoleniowe są ograniczone. Przykładowo osoby zajmujące się konserwacją urządzeń mogą za pomocą kamer zilustrować procedury bezpieczeństwa i kolejność podejmowanych działań z perspektywy danej osoby, tak aby nowi pracownicy mieli dokładny materiał szkoleniowy pokazujący krok po kroku, jak wykonać dane zadanie.
„Szkolenia to nieoczywista, ale nie mniej ważna dziedzina, w której można wykorzystać potencjał kamer nasobnych. Pokazuje nam, że urządzenia te są nie tylko kluczowym elementem bezpiecznego środowiska pracy, ale także są wsparciem w rozwoju kompetencji personelu tak ważnych sektorów, jak infrastruktura krytyczna czy ochrona zdrowia” – dodaje Bogumił Szymanek z Axis Communications.