Polacy najchętniej wybierają tanie smartfony na Androidzie i wymieniają je co dwa lata.
Jak wynika z badań agencji Kantar Public, aż 86% Polaków nosi w kieszeni telefon na Androidzie. 56% ankietowanych używa telefonów tańszych niż 1000 zł.
Nie jest chyba specjalnym zaskoczeniem, że na naszym rynku dominują urządzenia tanie. Nie chodzi o moc nabywczą polskiego portfela, a raczej o mnogość opcji w okolicach 1000 zł. Dodatkowo, nie dysponując odpowiednia wiedzą, dziś trudniej jest odróżnić tani smartfon od choćby urządzenia ze średniej półki: ta sama liczba aparatów (czasem nawet większa), tyle samo rdzeni procesora, podobny design. Szczegóły, które odróżniają lepsze modele są dość nieoczywiste, chociaż kluczowe. Jednak obecna sytuacja to i tak progres względem badania z 2019 roku.
„Około 60 proc. badanych używa telefonów mających mniej niż 1,5 roku, a ponad jedna trzecia (37 proc.) deklaruje, że obecna wartość urządzeń to ponad 1000 PLN. W porównaniu do 2019 r. więcej osób ma telefony młodsze i więcej warte” – podaje Kantar.
Jak często wymieniamy telefony? 82% ankietowanych wymienia smartfon na nowy co dwa lata lub rzadziej. Chcemy jednak zmieniać je częściej – deklaruje to aż 40% badanych, którzy chcieliby zmieniać urządzenie co 1,5 roku lub częściej.
Kiedy wymieniamy telefon? Usterka urządzenia jest główną i najczęściej wskazywaną (44% motywacją do zmiany, zaraz za nią jest zniszczenie urządzenia (36%) co zapewne oznacza po prostu uraz mechaniczny, chociaż obie te kategorie mogą na siebie nachodzą. Silną motywacją (31%) to otrzymanie nowej oferty od operatora.
Większość (72%) respondentów korzysta z jednego telefonu, co w epoce powszechnych dual-SIMów jest dość zrozumiałe. Ponad połowa z nas ma w domu przynajmniej dwa kolejne telefony, które nie są aktualnie używane.
Z czym łączymy smartfony? Wśród akcesoriów bezprzewodowych przeważają słuchawki (58%), popularne są także bezprzewodowe głośniki (40%) i smartwatche (38%).
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu tego roku przez Kantar Public we współpracy z Digital Care, metodą wywiadów online. Próba badawcza obejmowała 1000 osób w wieku od 18 do 60 lat.