ASBIS pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował w I półroczu 2022 r. bardzo dobre wyniki finansowe.

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował w I półroczu 2022 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w I pół. 2022 r. przekroczyły 1,2 mld USD (blisko 5,2 mld zł) i były tylko o 14% niższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (1,4 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie wyniósł 27,1 mln USD (115,9 mln zł) w porównaniu do 30,2 mln USD w I półroczu 2021 r. (spadek o 10%). W samym II kwartale 2022 roku ASBIS wypracował 516,4 mln USD (2,3 mld zł) przychodów oraz 11,1 mln USD zysku netto (48,6 mln zł).

Zarówno w I półroczu, jak i w II kw. 2022 r. Grupa znacząco poprawiła marżę zysku brutto do poziomu odpowiednio 8,35% i 9,35% z odpowiednio 6,68% i 6,94% rok wcześniej. Marża brutto wypracowania w samym II kw. była na rekordowym poziomie.

Wyniki spółki są zgodne z oczekiwaniami oraz opublikowanymi prognozami finansowymi na 2022 r. Po I półroczu stopień realizacji górnych widełek prognozy na poziomie przychodów wynosi 50% oraz 52% na poziomie zysku netto. Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2022 r. będą się kształtowały pomiędzy 2,2 mld USD a 2,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 48 mln USD a 52 mln USD.

 

INNE WAŻNE WYDARZENIA W OMAWIANYM OKRESIE:

  • Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był bardzo dynamicznie rosnący Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR wciąż utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 51% w I półroczu 2022 r.).
  • Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie (TOP10), zajmując w I półroczu tego roku 8. miejsce z przychodami na poziomie blisko 39,8 mln USD (wzrost o 11,3% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
  • ASBIS otworzył nowy sklep Apple iSpot w Centrum Handlowym Metro City w Batumi w Gruzji. Jest to 21. sklep Apple prowadzony przez ASBIS na terenie swojej działalności.
  • ASBIS dalej rozszerza swoją działalność, podpisuje nowe i przedłuża istniejące umowy dystrybucyjne: ExaGrid, Pure Storage, Edgecore Networks.

 

„Drugie półrocze tego roku pozostawało od wpływem wojny w Ukrainie. Pomimo tego wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe, a nasza marża brutto w II kw. tego roku osiągnęła rekordową wysokość. Koncentrujemy się teraz na produktach i usługach wyżej marżowych, w tym usługach dla biznesu, których udział w naszej strukturze sprzedaży systematycznie rośnie. Pracujemy też nad dywersyfikacją naszego biznesu, którego przykładem może być inwestycja w spółkę EMBIO Diagnostics. Spółka ta właśnie sfinalizowała i wprowadza do szerokiej dystrybucji przełomowy produkt B.EL.D., który dzięki wykorzystaniu biosensorów, szybko i trafnie diagnozuje bezpieczeństwo żywności, jakość powietrza i wody oraz innych zanieczyszczeń środowiskowych. Urządzenie może być też stosowane do szybkiego wykrywania i diagnostyki SARS-CoV-2, co szczególnie obecnie może być istotne dla nas wszystkich” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.

 

„ASBIS, zgodnie z zapowiedziami, dynamicznie rozwija swoją działalność na rynkach nieobjętych wojną. Obecnie w naszej strukturze sprzedaży największym rynkiem jest Kazachstan, natomiast nowymi krajami w TOP10 są Azerbejdżan oraz Gruzja. Bardzo dobrze sprzedażowo radzi sobie też Armenia. Wszystkie te rynki rozwijają się bardzo dynamicznie, a ASBIS ma na nich bardzo silną, dominującą pozycję. Stopień realizacji górnych widełek naszej prognozy jest bardzo wysoki, biorąc pod uwagę fakt, że ostatni kwartał roku to historycznie najlepszy okres sprzedaży w naszej branży. Uważamy, że jeśli sytuacja w Ukrainie i sąsiednich rynkach nie pogorszy się, nasza prognoza na 2022 r. jest niezagrożona”  – dodał Serhei Kostevitch.

 

WYNIKI FINANSOWE

Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w I półroczu 2022 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.

 

Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie II kwartału i I półrocza lat 2022 i 2021 w mln USD.

mln USDII kw.

2022 r.

II kw.

2021 r.

ZmianaI pół.

2022 r.

I pół.

2021 r.

Zmiana
Przychody516,4680,1-24%1 211,01 413,5-14%
Zysk brutto48,347,2+2%101,194,4+7%
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)19,522,6-14%43,845,5-4%
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej11,115,0-26%27,130,2-10%

 

 

Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie II kwartału i I półrocza lat 2022 i 2021 w mln PLN.

mln PLNII kw.

2022 r.

II kw.

2021 r.

 I pół.

2022 r.

I pół.

2021 r.

Przychody2 264,52 550,5 5 176,45 345,0
Zysk brutto211,7177,0 432,3356,8
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)85,384,6 187,1172,1
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej48,656,4 115,9114,1

 

 

SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY

 

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW

Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w naszych przychodach. Nie zmieniło się to w I półroczu 2022 r., jednak z uwagi na trwającą wojnę w Ukrainie, przychody w regionie krajów byłego ZSRR spadły o 17%, podczas gdy sprzedaż w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pozostała na praktycznie niezmienionym poziomie. Głównymi powodami niższej sprzedaży była wojna na Ukrainie (która dotknęła również sąsiednie kraje), wysoka inflacja i słabszy popyt.

W związku z tym, udział niektórych regionów – np. regionu Europy Środkowo-Wschodniej – w łącznych przychodach Spółki za I półrocze 2022 r. uległ zmianie w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. Wzrósł udział regionu Europy Środkowo-Wschodniej w I półroczu 2022 r. do 26,10% z 22,50% rok wcześniej. W tym samym czasie udział regionu krajów byłego ZSRR zmniejszył się do 51,09% z 52,73%. Udział Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł I połowie 2022 r. do 14,71% z 11,87%.

 

Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I półroczu 2022 r. oraz I półroczu 2021 r.

 I pół. 2022I pół. 2021
w tys.
USD
% przychodów ogółemw tys.
USD
% przychodów ogółem
Kraje byłego ZSRR618 72051,09%745 29152,73%
Europa Środkowo-Wschodnia316 08826,10%318 03422,50%
Bliski Wschód i Afryka178 10114,71%167 76611,87%
Europa Zachodnia79 1056,53%146 91310,39%
Pozostałe19 0211,57%35 4722,51%
Ogółem1 211 035100%1 413 476100%

 

 

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW

Analiza według krajów potwierdza, że znaczny spadek sprzedaży odnotowano na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie. Spadek na Ukrainie był jednym z najwyższych. W rezultacie przychody zrealizowane w tym kraju spadły o 39,8% w I półroczu 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. Przychody wypracowane na dotychczas największym rynku Grupy – Rosji – spadły o 55,1% w I półroczu 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku. Z drugiej jednak strony, Spółka była w stanie znacznie zwiększyć sprzedaż na rynkach, które nie zostały bezpośrednio dotknięte wojną w Ukrainie, takich jak Kazachstan – obecnie największy rynek Grupy, na którym przychody wzrosły o 45,6% w porównaniu do I półrocza 2021 r.

Obecnie drugim co do wielkości rynkiem ASBIS są Zjednoczone Emiraty Arabskie z przychodami na poziomie 134,5 mln USD w I półroczu 2022 r. (wzrost o 25,8% rok do roku). Polska odnotowała wzrost przychodów w I półroczu 2022 r. o 11,3% względem I półrocza 2021 r.

 

Krajami o najwyższym wzroście przychodów w I półroczu 2022 r. były:

  • Gruzja – wzrost o 68.9%
  • Azerbejdżan – wzrost o 54.2%
  • Kazachstan – wzrost o 45.6%
  • Słowacja – wzrost o 27%.

 

W II kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:

  • Armenia – wzrost o 246,1%
  • Azerbejdżan – wzrost o 87,8%
  • Gruzja – wzrost o 85,7%
  • Kazachstan – wzrost o 49,7%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 45,8%.

 

Struktura przychodów – Top 10 krajów w I półroczu 2022 r. oraz I półroczu 2021 r. (w tys. USD)

 I pół. 2022I pół. 2021
KrajSprzedażKrajSprzedaż
1.Kazachstan 236 536Rosja238 753
2.Zjednoczone Emiraty Arabskie 134 473Ukraina191 001
3.Ukraina 114 970Kazachstan 162 447
4.Słowacja110 786Zjednoczone Emiraty Arabskie106 857
5.Rosja107 157Słowacja87 210
6.Czechy53 242Białoruś79 061
7.Białoruś 47 124Czechy50 709
8.Polska39 797Holandia 48 273
9.Azerbejdżan  37 924Polska35 750
10.Gruzja30 617Rumunia30 601
 OGÓŁEM1 211 035OGÓŁEM1 413 476

 

 

SOLIDARNI Z UKRAINĄ

ASBIS, jako firma odpowiedzialna społecznie, której działalność obejmuje m.in. Ukrainę, uruchomiła specjalny fundusz humanitarny #HelpUkraine Fund i przeznaczyła na pomoc Ukrainie 2 mln USD. W ramach tego funduszu ASBIS dostarcza pomoc humanitarną najbardziej potrzebującym miastom, szpitalom i ośrodkom w Ukrainie. Do tej pory Grupa dostarczyła 20 w pełni wyposażonych karetek, gotowych do niesienia natychmiastowej pomocy, 10 środków transportu oraz ponad 27 000 zestawów medycznych i pierwszej pomocy czy 11 000 materacy i kocy. Poza tym na Ukrainę regularnie trafia pomoc ASBIS z produktami technologicznymi, takimi jak generatory i power banki, oraz wieloma innymi niezbędnymi rzeczami, w tym artykułami spożywczymi i przemysłowymi.

 

IT RESELLER nr. 345/2022 „Jesteśmy gotowi na świat pracy hybrydowej” – podkreśla Kamil Sojka, NEE Video Collaboration Lead w firmie Logitech.