Wiceprezydent USA Kamala Harris zobowiązuje się do konsultacji z Koreą Południową w sprawie dotacji dla pojazdów elektrycznych
Wiceprezydent USA Kamala Harris powiedziała premierowi Korei Południowej we wtorek, że Waszyngton będzie pracował nad rozwiązaniem problemów Seulu dotyczących niedawno uchwalonych dotacji na pojazdy elektryczne (EV), które mogą być niekorzystne dla azjatyckich producentów samochodów.
Ustawa „Inflation Reduction Act” o wartości 430 mld dolarów została uchwalona w sierpniu. Zawiera szereg priorytetów prezydenta USA Joe Bidena, w tym inwestycje mające na celu cofnięcie zmian klimatycznych i uczynienie Waszyngtonu światowym liderem na rynku EV.
Wśród przepisów ustawy znajduje się wymóg, aby pojazdy elektryczne były produkowane w Ameryce Północnej, aby kwalifikowały się do ulg podatkowych. Ustawa kończy również dotacje dla innych modeli EV i wymaga, aby procent krytycznych minerałów używanych w bateriach tych samochodów pochodził ze Stanów Zjednoczonych lub amerykańskiego partnera wolnego handlu.
Harris, przebywająca z wizytą w Japonii, spotkała się z południowokoreańskim premierem Hanem Duck-soo i „podkreśliła, że rozumie koreańskie obawy dotyczące ustawy o zachętach podatkowych dla pojazdów elektrycznych i zobowiązała się do kontynuowania konsultacji w miarę wdrażania ustawy”
„Wiceprezydent i premier omówili naszą wspólną pracę na rzecz rozwiązania kryzysu klimatycznego, w tym historyczne inwestycje poczynione w czystą energię w ramach ustawy o redukcji inflacji”
Joe Biden dąży do pogłębienia interesów z Koreą Południową w ramach starań o zwiększenie liczby miejsc pracy w amerykańskiej produkcji i budowania jednolitego frontu przeciwko Chinom, które postrzega jako głównego ideologicznego i gospodarczego konkurenta kraju. Koreańscy urzędnicy postrzegają nowe wymagania jako zdradę po tym, jak południowokoreańskie firmy zgodziły się na duże inwestycje i budowę fabryk w Stanach Zjednoczonych. Silnie uprzemysłowiona Korea Południowa obawia się, że Hyundai Motor i jego spółka zależna Kia Corp będą miały problemy na największym na świecie rynku konsumenckim. Samochody są trzecim co do wielkości eksportem Korei Południowej.