Zyski operacyjne na globalnym rynku telefonów rosną, pomimo spadających przychodów.
Rynek smartfonów w ostatnim czasie wprawdzie nie rozwija się zbyt szybko, ale nadal przynosi naprawdę dobre zyski.
Jak podaje Counterpoint Research, globalne przychody z rynku telefonów komórkowych spadły o 2% r/r i 15% kwartał do kwartału do 95,8 mld USD w II kw. 2022 r. Jednocześnie Globalne zyski operacyjne z telefonów komórkowych wzrosły o 6% r/r do 13,1 mld USD w II kw. 2022 r. Pięciu największych producentów telefonów komórkowych zapewniło około 80% całkowitego przychodu, przy czym OPPO, vivo i Xiaomi odnotowały dwucyfrowe spadki przychodów rok do roku, podczas gdy przychody Samsunga i Apple’a wzrosły odpowiednio o 25% i 3% w tym samym okresie.
Przychody z globalnego rynku telefonów komórkowych spadły drugi kwartał z rzędu, spadając o 2% rok do roku i 15% kwartał do kwartału do wartości 95,8 miliarda dolarów w drugim kwartale 2022 r., zgodnie z najnowszymi badaniami przeprowadzonymi przez usługę Market Monitor firmy Counterpoint. Spadek globalnych dostaw telefonów komórkowych spowodowany czynnikami, w tym chińskimi blokadami i trwającą niepewnością geopolityczną, spowodował spadek przychodów pomimo wzrostu średniej ceny sprzedaży (ASP) o 6% w tym samym okresie. W rezultacie roczny wzrost zysku operacyjnego o 6% odpowiadał wzrostowi ASP, a nie spadkowi dostaw, osiągając 13,1 mld USD w II kwartale 2022 r.
Komentując ogólną dynamikę rynku, starszy analityk Harmeet Singh Walia powiedział: „Globalne przychody ze słuchawek skapitulowały pod ciężarem ciągłego spadku sprzedaży. Jednak biorąc pod uwagę globalne marki, takie jak Samsung i Apple, które prowadzą ogólny wzrost ASP, a nawet niektóre chińskie marki, takie jak Xiaomi, Lenovo Group, HONOR, Huawei i Transsion Group, pracujące nad przejściem na urządzenia o wyższym współczynniku ASP w ubiegłym roku, ogólny zysk operacyjny odnotował roczny wzrost w drugim kwartale roku. Niemniej jednak ważne jest, aby umieścić ten wzrost w kontekście. Chociaż przesunięcia w górę przedziałów cenowych producentów telefonów pozwoliły niektórym z nich zwiększyć marże zysku (z godnym uwagi wyjątkiem Xiaomi), większość rocznego wzrostu można przypisać mniejszej bazie w dotkniętym COVIDem drugim kwartale 2021 r., a nie stałemu wzrostowi w zyskach operacyjnych na przestrzeni kwartałów. W porównaniu z poprzednim kwartałem zysk operacyjny spadł o 29% po spadku o 26% kw/kw w I kw. 2021 r.”
Zastępca dyrektora Counterpint, Jan Stryjak powiedział: „Wzrost przychodów w drugiej połowie roku w porównaniu do pierwszej połowy jest niemal pewny ze względu na cykliczne wprowadzanie na rynek bardzo dochodowego i stosunkowo odpornego na kryzys gospodarczy iPhone’a. Jednak wraz z pogarszającą się niepewnością geopolityczną, rosnącym poziomem inflacji i rosnącymi obawami o recesję, rynek telefonów komórkowych odczuje to i może potrwać dłużej, aby powrócić do trajektorii przewidywanej przed pandemią.