Lenovo świętuje trzydziestolecie ThinkPada z limitowanym modelem jubileuszowym.
Dokładnie trzydzieści lat temu na nieistniejącej już wystawie COMDEX (Computer Dealer Exhibition) IBM zaprezentował swoją najbardziej znaną markę komputerów PC, ThinkPad.
Był 5 października 1992 roku, kiedy zaprezentowano oficjalnie laptop ThinkPad 700C, historyczny, pierwszy model słynnej rodziny laptopów, które zdefiniowały koncepcję laptopa dla biznesu. Pierwszy laptop ThinkPad, ThinkPad 700C, miał dość duży kolorowy wyświetlacz TFT (przynajmniej jak na standardy z 1992 roku). Wyróżniał się nietypowym designem. Wówczas komputery produkowano niemal wyłącznie w kolorze jasnego beżu, który większość z nas pamięta z ówczesnych pecetów. Tymczasem ThinkPad był czarny, a do tego, pośrodku jego klawiatury widniał niekonwencjonalny czerwony TrackPoint. ThinkPad szokował oryginalnością i pomysłowością.
Od 2005 roku marka ThinkPad należy do Lenovo. Od tego czasu ThinkPad miał swoje wzloty i upadki, ale ogólnie rzecz biorąc, dzisiejsze ThinkPady są nadal wyznacznikiem standardów dla laptopów biznesowych. Zachowano czarny design i czerwony TrackPoint, mimo że touchpady w dużej mierze wyparły charakterystyczny guzek.
Jak co roku od 10 rocznicy, Lenovo wprowadza specjalny jubileuszowy model. Tym razem jest to Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 10 30th Anniversary Edition. Ten model jest ograniczony do 6000 sztuk na całym świecie, z czego 1000 na rynek japoński i 5000 na resztę świata. W Stanach Zjednoczonych pojawią się dwie konfiguracje – obie wyposażone są w procesory Alder-Lake P28, przy czym tańszy model wykorzystuje Intel Core i7-1260P i droższy i7-1270P. Pamięć RAM może mieć 16 lub 32 GB, z 512 GB lub 1 TB pamięcią SSD. ThinkPad 30 zawsze ma wyświetlacz o rozdzielczości 4K, przy czym tańszy model jest oparty na IPS, a droższy na panelu OLED.
ThinkPad X1 Carbon Gen 10 30th Anniversary Edition jest już dostępny w USA na lenovo.com w cenie od około 3440 USD. Droższa konfiguracja kosztuje 4170 USD.