Spada sprzedaż tabletów i chromebooków – nowe dane statystyczne.
Sprzedaż tabletów spadła o 6% w trzecim kwartale do 35,3 mln sztuk, natomiast sprzedaż Chromebooków spadła o 29% do 4,2 mln sztuk, co jest najniższym wynikiem od trzeciego kwartału od 2019 r.
Według najnowszych danych Canalys, trzeci kwartał 2022 r. przyniósł piąty spadek sprzedaży rok do roku na światowym rynku komputerów PC (w tym tabletów). Całkowita sprzedaż wyniosła 105,6 mln sztuk, co oznacza spadek o 14% w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 r. i wzrost o zaledwie 1% w porównaniu z drugim kwartałem 2022 r.
Popyt we wszystkich kategoriach produktów i segmentach użytkowników końcowych został osłabiony przez pogarszające się warunki makroekonomiczne: zarówno konsumenci, jak i firmy przyjęły bardziej ostrożne podejście do inwestowania w urządzenia.
Kto poradził sobie na tym, kurczącym się rynku, najlepiej? Otóż zwykle gdy mówimy o danych z rynku komputerów, skupiamy się na tradycyjnych desktopach, mini-PC oraz laptopach, które wspólnie tworzą rynek konsumenckich i biznesowych PC. Rzecz w tym, że nie są to jedyne formy komputerów osobistych (bo nie mówimy tu np. o serwerach), jakie znajdują się na rynku. Canalys dodał do tego chromebooki (co w sumie jest zrozumiałe, bo to jednak normalne laptopy, tyle, że z ChromeOS) i tablety. W takim układzie podział rynku prezentuje się nieco inaczej.
Na całym, połączonym rynku komputerów PC (a więc obejmującym komputery stacjonarne, laptopy i tablety) firma Apple znalazła się na szczycie tabeli, sprzedając 23,4 mln sztuk urządzeń na świecie, uzyskując 22% udział w rynku, będąc jedynym dużym dostawcą, który odnotował wzrost rok do roku w trzecim kwartale.
Z 19,4 miliona sprzedanych egzemplarzy i 18% udziałem w rynku, Lenovo znalazło się na drugim miejscu, odnotowując spadek o 21% rok do roku. HP zajął trzecie miejsce, z 28-procentowym spadkiem sprzedaży do 12,7 mln sztuk i utratą udziału w rynku o dwa punkty procentowe w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 r. Czwarte miejsce Dell dostarczył 12 mln sztuk, odnotowując spadek o 21%, podczas gdy Samsung , na piątym miejscu, sprzedał 7,3 mln sztuk.
To właśnie kategorie tabletów oraz chromebooków zwykle są pomijane w omawianiu sprzedaży komputerów. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Tablety
Po spadku o 11% w poprzednim kwartale, dostawy tabletów spadły o 6% w trzecim kwartale do 35,3 miliona sztuk. Oczywiście, Apple był liderem na rynku, ale sprzedaż iPadów spadła o 6% rok do roku do 14,4 miliona sztuk. Zajmujący drugie miejsce Samsung sprzedał 6,6 mln sztuk, co oznacza stosunkowo niewielki spadek o 8%. Amazon zajął trzecie miejsce, zwiększając sprzedaż o 18% do 3,2 mln sztuk. Gigantowi ecommerce udało się to osiągnąć dzięki potężnym rabatom na tablety Fire podczas tegorocznego Prime Day. Lenovo i Huawei zajęły, odpowiednio, czwarte i piąte miejsce, przy czym obaj producenci odnotowali znaczne spadki, odpowiednio o 37% i 41%.
Chromebooki
W segmencie chromebooków sprzedaż spadła o 29%, do 4,2 mln sztuk, co Canalys przypisuje nasyceniu popytu edukacyjnego. To właśnie sektor edukacyjny napędzał ten rynek, co może nie jest szczególnie widoczne w Polsce, gdzie w sektorze edukacyjnym dominuje system Microsoftu. Powiązanie chromebooków z edukacją jest natomiast dość naturalne na części rynków zachodnich, zwłaszcza amerykańskim.
Na tym rynku liderem ponownie był Acer, z ponad milionem sprzedanych Chromebooków, odnotowując 11% wzrost i zaspokajajac ponad jedną czwartą całkowitej sprzedaży. Drugie miejsce w rankingu zajęło HP, choć sprzedaż chromebooków amerykańskiego producenta spadła o 27% do 800 000 sztuk. Lenovo odnotowało największy spadek ze wszystkich głównych dostawców – o 50%, podczas gdy Dell, który podczas pandemii mniej koncentrował się na rynku Chromebooków, odnotował skromny 11% spadek sprzedaży. Asus zajął piąte miejsce na rynku z udziałem w rynku na poziomie 9,6%.