Według ekspertów, rynek smartfonów zacznie ponownie rosnąć dopiero w 2024 roku.

Analitycy z CCS Insight pochylili się nad rynkiem smartfonów, a ich najnowsze prognozy nie należą do pozytywnych. Zdaniem badaczy, rynek powróci do tendencji wzrostowej dopiero w 2024 roku. 

Zdaniem analityków CCS Insight, sprzedaż telefonów komórkowych spadnie o 2% w 2023 r., po słabym 2022 r., w którym spadek ten wyniesie około 10%. Przyczyną tak złej sytuacji są rosnące koszty życia, które tłumią popyt.

Inflacja, a co za tym idzie, rosnące koszty po stronie gospodarstw domowych, mniej „wolnego pieniądza” w budżetach osób prywatnych – to skutkuje niskim popytem na telefony komórkowe (w tym tzw. feature-phone’y), których zakup spadł dość nisko na liście priorytetów. Popyt, zdaniem analityków, spadnie na całym świecie: o 10% w 2022 r. do 1,43 mld sztuk i o 2% w 2023 r. do 1,41 mld sztuk. Oczekuje się, że smartfony będą prezentować nieco bardziej pozytywne prognozy, spadając o 1% w 2023 r., do 1,21 mld sztuk, po spadku o 8% w 2022 r.

Wyzwania gospodarcze 2022 r. nie były jednakowo odczuwalne we wszystkich segmentach rynku. Smartfony premium sprzedają się lepiej niż modele bardziej przystępne cenowo, co jest normalnym zjawiskiem w czasie kryzysu. Trend ten widać zresztą nie tylko w obszarze smartfonów. Jednocześnie, przedłużający się kryzys nie jest dobry także dla sektora premium. Ponieważ jednak tegoroczne problemy gospodarcze utrzymują się w tradycyjnie mocnym okresie świątecznym, sprzedaż urządzeń premium zapewne także zostanie dotknięta spowolnieniem na przełomie 2022 i 2023 roku.

Interesująca jest także perspektywa z uwzględnieniem technologii. Sprzedaż urządzeń z obsługą 5G będzie nadal rosnąć, ponieważ technologia ta staje się dostępna w niższych segmentach. Tym samym, w globalnym ujęciu, poszerzy się zasięg oddziaływania sieci 5G. CCS Insight prognozuje, że sprzedaż telefonów z obsługą 5G wzrośnie o 16% w 2023 r.

Kiedy sytuacja wróci do trendu wzrostowego? CCS Insight prognozuje umiarkowany globalny wzrost w 2024 r. i później, napędzany przez odnowione zapotrzebowanie na rynkach rozwiniętych oraz powrót do przedpandemicznej trajektorii przyjmowania telefonów komórkowych w krajach wschodzących. Jednak globalna sprzedaż telefonów komórkowych przez dłuższy czas pozostanie znacznie poniżej poziomów, które obserwowaliśmy w ciągu ostatniej dekady.

 

IT RESELLER nr. 347/2022 „Jeszcze wiele możemy zrobić dla rozwoju cyfryzacji, szczególnie w regionie CEE” – podkreśla Chris Papaphotis z firmy Microsoft.