Bezpieczeństwo informacji staje się kluczowe w nowej rzeczywistości pracy hybrydowej, podkreśla ekspert Brother Polska
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat diametralnie zmienił się krajobraz bezpieczeństwa IT w biznesie. Jest to związane z rosnącą popularnością trendu pracy hybrydowej i zdalnej. Więcej niż połowa (prawie 60%) kandydatów i pracowników chciałoby wykonywać swoje obowiązki zawodowe w modelu hybrydowym, a dodatkowo co siódmy ankietowany podczas badania Pracuj.pl wybierał w pełni zdalną pracę jako preferowany styl współpracy.
W związku ze zmianami oczekiwań zatrudnionych firmy stanęły przed koniecznością wyposażenia pracowników w rozwiązania technologiczne, które pozwolą na komfortową pracę z dowolnej lokalizacji. Wymagane jest jednak zadbanie o cyberbezpieczeństwo danych organizacji. Należy pamiętać, że urządzenia podłączone do sieci, które zostały rozlokowane w domach zatrudnionych, w tym drukarki i skanery, mogą stać się celem cyberataków.
Konieczność rozproszenia floty urządzeń drukujących i skanujących oraz zapewnienia ochrony służbowym dokumentom przetwarzanym przez sprzęt zakupiony na własną rękę – to znaczne wyzwanie z perspektywy działu IT. Niestety przy tym modelu współpracy informatycy łatwo mogą przeoczyć elementy strategii bezpieczeństwa punktów końcowych.
„Zapytaliśmy szerokie grono specjalistów z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Europie o ich podejście do bezpieczeństwa informacji w czasie pandemii. Okazało się, że znaczna liczba firm codziennie podejmuje ryzyko związane z cyberochroną, tym samym narażając się na naruszenia bezpieczeństwa dokumentów i kradzież danych” – zaznacza Katarzyna Idzkiewicz Senior Marketing Coordinator w Brother Polska.
4 na 10 firm zaniedbuje bezpieczeństwo informacji
Z badań Brother wynika, że z perspektywy wielu organizacji ochrona danych nadal pozostaje obszarem wymagającym uwagi. Większość respondentów (aż 70%) wskazała, że nie zauważyła wycieków danych – jednak prawie jedna piąta badanych nawet nie wiedziała, czy miała problem z bezpieczeństwem ich dokumentów. Kiedy zapytaliśmy, w jaki sposób firmy poradziły sobie z zapewnieniem odpowiedniego poziomu ochrony danych podczas pracy w trybie home office, mniej niż jedna trzecia stwierdziła, że podnosi świadomość pracowników, zapewniając im szkolenia i dostarczając bieżące informacje w tym zakresie.
Jednak tylko 18% respondentów spośród pracowników działu IT deklaruje, że stworzyło lub zaktualizowało zasady bezpieczeństwa w organizacji, aby uwzględnić pracowników korzystających z własnych urządzeń. Najbardziej niepokojący jest fakt, że cztery na dziesięć firm przyznało, że nie zajęło się tematem ochrony dokumentów.
Bezpieczeństwo informacji dla tych, którzy pracują z domu
Home office doprowadził do odejścia od zasady posiadania jednolitego sprzętu wykorzystywanego w firmie. Tworzy to poważne zagrożenia dla bezpieczeństwa IT i stawia ekspertów przed poważnym problemem do rozwiązania. Zwłaszcza, że obostrzenia prawne w UE w sprawie telepracy stanowią, iż to pracodawcy są odpowiedzialni za zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony danych, które są wykorzystywane i przetwarzane przez osoby pracujące w domu.
W związku z tym warto wybrać urządzenia do drukowania i skanowania ze sprawdzonymi funkcjami bezpieczeństwa informacji, które wzmacniają środki ochrony sieci oraz zmniejszają ryzyko, że dane czy poufna dokumentacja dostaną się w niepowołane ręce.
Zadbaj o funkcje drukarki zwiększające bezpieczeństwo informacji
Jedną z nich jest Secure Printing – dzięki tej funkcji dokumenty są bezpiecznie przechowywane w urządzeniu, sieci lub chmurze do momentu autoryzacji procesu drukowania przez użytkownika. Pomocne są wbudowane czytniki kart NFC oraz ekrany dotykowe umożliwiające odebranie lub usunięcie zadań drukowania tylko przez uwierzytelnionego użytkownika.
Odpowiedni poziom bezpieczeństwa informacji pomaga zapewnić regularna aktualizacja urządzeń za pomocą cyfrowo podpisanego oprogramowania sprzętowego, które zapobiega nieuprawnionym modyfikacjom w celu zachowania integralności urządzenia oraz ochrony przed szkodliwymi działaniami, takimi jak kradzież, niszczenie czy manipulowanie danymi. Na zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa ma również wpływ funkcja automatycznego wykrywania włamań, które samoczynnie monitoruje nieregularną aktywność i wyłącza się po wykryciu nieprawidłowości.
„Bezpieczeństwo danych powinno być priorytetem każdego biznesu. Szczególnie istotne, aby podejść do tematu kompleksowo – by informacje przetwarzane w siedzibie firmy oraz innych lokalizacjach, z których pracują członkowie zespołu były tak samo zabezpieczone. To wyzwanie z perspektywy wielu organizacji, jednak staje się to koniecznością przy codziennej pracy w Nowej Normalności, w której nie liczy się już lokalizacja zespołu, a efekt jego działań.” – podkreśla Katarzyna Idzkiewicz Senior Marketing Coordinator w Brother Polska.