UOKiK zarzuca Amazon EU wprowadzanie konsumentów w błąd
Polski urząd ochrony konsumentów oskarżył europejską jednostkę firmy Amazon o wprowadzające w błąd praktyki sprzedaży i dostawy, poinformował w środę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Urząd stwierdził, że konsumenci na polskiej stronie Amazona byli wprowadzani w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, czasu dostawy i praw konsumenta, co w przypadku udowodnienia może skutkować karą dla Amazon EU w wysokości do 10% jej obrotu.
Według opublikowanego przez UOKiK oświadczenia Amazon EU traktował zamówienia, które otrzymał za pośrednictwem strony Amazon.pl, jako niewiążące do momentu potwierdzenia przez spółkę faktycznej wysyłki, pozostawiając sobie możliwość ich anulowania.
Używanie zwrotów takich jak „kup teraz” i „przejdź do kasy” może sugerować, że konsumenci dokonują zakupu i że transakcja następuje natychmiast po dokonaniu płatności — stwierdził UOKiK.
„Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest zakupem, a dostępność produktów i czas dostawy są jedynie szacunkowe, mogliby nie korzystać z usług tej firmy” – powiedział szef UOKiK Tomasz Chróstny.
Urząd zauważył, że warunki te były co prawda napisane na stronie Amazon.pl, ale ich czytelność i umiejscowienie utrudniały konsumentom ich odczytanie. Według urzędu, warunki gwarancji dostawy z możliwością otrzymania zwrotu pieniędzy w przypadku opóźnienia nie były łatwo dostępne dla konsumentów.
UOKiK podał, że we wrześniu 2021 r. wszczął procedurę wyjaśniającą w sprawie praktyk po skargach konsumentów.