Rok 2022 był trudny dla rynku smartfonów. Globalne przychody spadły o 9%.
Globalny rynek smartfonów skurczył się o 18% rok do roku, osiągając 304 miliony sprzedanych egzemplarzy w czwartym kwartale 2022 r.
Zgodnie z najnowszymi badaniami Counterpoint’s Market Monitor, światowy rynek smartfonów w ostatnim kwartale 2022 roku odnotował sprzedaż niższą o 18%. W ostatnim kwartale roku sprzedano 304 milionów sztuk urządzeń, odnotowując najniższy poziom w tradycyjnie silnym kwartale. Łączna sprzedaż roczna również spadła o 12% do 1,2 miliarda sztuk, najniższego poziomu od 2013 roku.
Globalne przychody i zysk operacyjny również spadły, choć w mniejszym stopniu niż sprzedaż. Większy udział i większa liczba modeli telefonów premium od głównych producentów OEM podniosła ogólną medianę ceny sprzedaży o 5% rok do roku w 2022 r. Łącznie przychody z rynku smartfonów spadły jednak o 9% do 409 mld USD, co jest najniższym wolumenem od 2017 r. Dalszemu spadkowi zapobiegł 1% wzrost Apple, jedynego producenta z pierwszej piątki, który odnotował wzrost.
Swoista „premiumizacja” to także znaczący udział Samsunga z jego składanymi modelami z serii Fold i Flip. W rezultacie Samsung był jedynym producentem z pierwszej piątki, poza Apple, który odnotował wzrost przychodów. Koreański gigant miał przychody o 1% większe, mimo że jego sprzedaż spadła o 5% w 2022 r., a zysk operacyjny spadł o 1%.
Chińscy producenci smartfonów natomiast silnie odczuli krajowe blokady obowiązujące przez większość minionego roku. Borykali się także z globalnymi trudnościami gospodarczymi i geopolitycznymi. W rezultacie sprzedaż czołowych chińskich marek, takich jak Xiaomi, OPPO i vivo spadła o ponad 20%. Pomimo oferowania telefonów premium, agresywnie wycenionych i o obiektywnie wysokiej jakości, chińskie marki nie poczyniły szczególnych postępów.
Badacze z Counterpoint Research spodziewają się, że rynek pozostanie w pewnej trudności do końca pierwszej połowy 2023 r. Prognozują także, że w drugiej połowie roku rynek zacznie się ożywiać.