Liczba użytkowników sieci 5G na świecie ma osiągnąć 5,5 miliarda do 2027 roku.
Jak podaje GlobalData, liczba użytkowników sieci typu 5G ma wzrosnąć w ciągu najbliższych 4 lat dość drastycznie – o niemal 4 miliardy ludzi.
Chociaż staje się coraz bardziej powszechną metodą łączności wewnątrz firm, 5G nadal potrzebuje przekonującego scenariusza użycia na rynku masowym B2C. Cloud gaming, AR i VR należą do obszarów, które mogą być wykorzystywane do tworzenia nowych możliwości. To te technologie wskazywane są najczęściej jako siła napędowa w przechodzeniu na 5G.
Do końca 2022 roku liczba abonamentów mobilnych 5G wyniosła 1,7 miliarda, co stanowi 18% wszystkich abonamentów mobilnych na całym świecie. Oczekuje się, że liczba ta wzrośnie do 5,5 miliarda do 2027 roku, co stanowi 48% wszystkich abonamentów mobilnych, według GlobalData.
GlobalData „5G – Thematic Report” ujawnia, że penetracja 5G w USA wzrośnie z 53% do końca 2022 r. do 162% do 2027 r. W Europie wzrośnie z 15% do 88%; w Chinach z 86% do 154%; a w Indiach od 1% do 40%.
„5G nie rozwinęło się jeszcze tak, jak wielu operatorów sieci miało nadzieję, a technologia ta nadal wymaga silnego zastosowania w relacji biznes-konsument (B2C), aby przejść do rynek masowy”. Petrone chwali, że „poszukiwanie przez operatorów bezprzewodowych napędowych przypadków użycia 5G dla konsumentów będzie kontynuowane. Gry w chmurze, rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR) należą do obszarów, które prawdopodobnie będą wykorzystywane do możliwości.” – podkreśla Laura Petrone, główny analityk Thematic Intelligence w GlobalData.
5G wkracza do przedsiębiorstwa
Na zdecydowanej większości rynków, w których 5G już działa, sieć nie jest powszechnie dostępna w formie SA, która oferuje wszystkie kluczowe możliwości (nie tylko wyższą prędkość, ale także małe opóźnienia i dużą gęstość urządzeń dla Internetu rzeczy) na większości rynków. Natomiast tam, gdzie jest dostępna (na przykład w USA i Chinach), istnieją wyraźne oznaki, że firmy rzeczywiście korzystają z dobroddziejstw 5G.
Według Petrone „Firmy będą coraz częściej poszukiwać łączności bezprzewodowej w oddziałach w bardziej bezproblemowym hybrydowym środowisku pracy. W szczególności Private 5G jest pozycjonowane jako uzupełnienie wewnętrznych sieci Wi-Fi, które wraz z przetwarzaniem brzegowym umożliwią zastosowanie aplikacji czasu rzeczywistego, takich jak AR, VR, analiza wideo oraz autonomiczne pojazdy i roboty”.
Inflacja i niedobór zasobów, dwa kluczowe trendy makroekonomiczne w 2023 r., prawdopodobnie wpłyną na adaptację 5G. Z jednej strony usługodawcy nadal znajdują się pod presją rosnących płac i kosztów, zwłaszcza kosztów energii, oraz związanych ze świadczeniem usług dostępu stacjonarnego i bezprzewodowego nowej generacji, w tym światłowodów i 5G. Z drugiej strony niedobory sprzętu, zwłaszcza chipów, mogą spowolnić sprzedaż telefonów 5G, a ostatecznie tempo, w jakim konsumenci kupują telefony 5G.
„Stany Zjednoczone i niektóre inne kraje zakazały sprzedaży i importu sprzętu telekomunikacyjnego Huawei i ZTE ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem narodowym. Standardy telekomunikacyjne nowej generacji, w tym 5G i 6G, będą odgrywać coraz bardziej dominującą rolę w walce o dominację technologiczną między Stanami Zjednoczonymi a Chinami”, podsumowuje Laura Petrone.