Nokia i Bosch podnoszą poprzeczkę dla pozycjonowania w technologii 5G  

Nokia i Bosch ogłosiły, że wspólnie opracowały technologię precyzyjnego pozycjonowania opartą na sieci 5G, przeznaczoną do nowych zastosowań w przemyśle 4.0. Obie firmy wdrożyły testową koncepcję w zakładzie produkcyjnym firmy Bosch w Niemczech, gdzie szeroko zakrojone testy, w naturalnych warunkach produkcyjnych, wykazały dokładność w granicach 50 cm, na 90 procentach powierzchni fabryki.

Technologia pozycjonowania pomaga śledzić urządzenia mobilne podłączone do sieci 5G, dokładnie określając ich pozycje w miejscach, w których nie ma zasięgu globalnych usług nawigacji satelitarnej, na przykład w fabrykach, magazynach lub obiektach podziemnych. W ramach testu fabrycznego, ulepszona prywatna sieć 5G była w stanie określić precyzyjną pozycję obiektów, takich jak zautomatyzowane pojazdy kierowane (AGV), roboty mobilne i mobilne panele sterowania – śledząc ich ruchy w całym zakładzie w czasie rzeczywistym.

Tradycyjnie, pozycjonowanie 5G funkcjonuje poprzez pomiar czasu, jaki zajmuje sygnałom mobilnym podróż z urządzenia mobilnego do różnych stacji bazowych i węzłów kotwiczących w sieci. Ponieważ sygnały potrzebują więcej czasu, aby dotrzeć do dalej położonych węzłów, system pozycjonowania może triangulować ich źródło. Nokia i Bosch wykorzystały ten fundament, wyposażając węzły 5G w wiele anten odbiorczych, które umożliwiają sieci wykrywanie kątów przychodzących sygnałów. Zaawansowane algorytmy opracowane przez Nokia Bell Labs interpretują pozyskane informacje o opóźnieniu i kącie nadejścia, aby określić najbardziej prawdopodobną pozycję urządzenia mobilnego. Podczas testów uzyskano dokładność pozycjonowania znacznie przekraczającą możliwości pozycjonowania osiągane przez obecne sieci komórkowe, dając wgląd w to co sieci 5G, zarówno publiczne, jak i prywatne, będą w stanie osiągnąć w przyszłości.

Precyzyjna lokalizacja jest ważna dla wielu zastosowań w środowiskach przemysłowych, takich jak nawigacja robotów, śledzenie aktywów i bezpieczeństwo pracowników. Realizacja zarówno wysokowydajnej łączności, jak i precyzyjnego pozycjonowania w ramach infrastruktury jednej sieci prywatnej ma również wiele korzyści operacyjnych, takich jak zmniejszenie złożoności infrastruktury IT, co prowadzi do obniżenia całkowitego kosztu posiadania (TCO) i wyższego zwrotu z inwestycji.

 

Wiedza o tym, gdzie znajdują się w danym momencie konkretne aktywa, jest z reguły bardzo cenną informacją w przemyśle produkcyjnym. Podczas gdy obecnie do łączenia i lokalizowania urządzeń stosuje się zwykle oddzielne systemy, w przyszłości można to będzie zrobić za pomocą zintegrowanego, prywatnego rozwiązania 5G. Przeprowadzony wspólnie z Nokią test podkreśla wiodącą rolę Bosch w odkrywaniu nowych możliwości dla naszych klientów i rozwijaniu Fabryki Przyszłości” – zaznaczył Andreas Mueller, główny ekspert odpowiedzialny za 6G w Bosch.

 

Nokia i Bosch mają długą historię współpracy. Już w 2017 roku firmy ogłosiły strategiczną współpracę, której celem było opracowanie przemysłowych rozwiązań IoT i czujników. Obecne ogłoszenie, dotyczące precyzyjnej technologii pozycjonowania, jest kluczowym kamieniem milowym, ale to tylko jedna z innowacji, nad którymi firmy obecnie pracują. Nokia i Bosch rozpoczęły prowadzenie wspólnych badań nad sieciami nowej generacji analizując, w jaki sposób przyszłe sieci 6G mogłyby być wykorzystywane zarówno do komunikacji, jak i detekcji, gdy będą już komercyjnie dostępne pod koniec dekady.

Podczas gdy 5G ma potencjał do określania lokalizacji urządzeń podłączonych do sieci, 6G będzie miało zdolność do śledzenia pozycji dowolnego obiektu – zarówno podłączonego, jak i niepodłączonego. Dzięki temu sygnały 6G będą mogły funkcjonować podobnie do radaru, dając użytkownikom świadomość otoczenia wykraczającą poza ich tradycyjne zmysły.

 

Bosch i Nokia Bell Labs przewidują przyszłość, w której sieci robią znacznie więcej niż tylko komunikowanie się. Wkrótce sieć 5G będzie śledzić podłączone urządzenia dokładniej niż satelity, w miejscach, do których satelity nie mogą dotrzeć. W następnej dekadzie 6G będzie w stanie wykryć wszystkie obiekty w swoich strefach zasięgu, niezależnie od tego, czy zawierają one aktywne radia. Tworzymy sieci, które obdarzą człowieka cyfrowym szóstym zmysłem” – powiedział Peter Vetter, prezes Bell Labs Core Research w Nokia.

 

„Jasna przyszłość przed rynkiem PC oraz rozwiązań do druku” – podkreśla Bernhard Fauser z HP Inc. w programie IT Reseller TV „Liderzy Branży”