Znaczny wzrost przychodów oraz kontynuacja zwiększania bazy klientów – T-Mobile Polska opublikował wyniki za pierwszy kwartał 2023 r.

T-Mobile Polska opublikował wyniki za pierwszy kwartał 2023 r. Znaczny wzrost przychodów oraz kontynuacja zwiększania bazy klientów, korzystających z usług konwergentnych. T-Mobile Polska opublikował wyniki za pierwszy kwartał 2023 r. W pierwszym kwartale 2023 r. T-Mobile Polska:

  • osiągnął wzrost przychodów całkowitych o 10,3% (r/r), pomimo niższych przychodów z interconnect,
  • zanotował wzrost przychodów z usług mobilnych o 1,1% (r/r),
  • uzyskał wskaźnik EBITDA AL na poziomie -2,9%, wynikający ze wzrostu kosztów w środowisku wysokiej inflacji (ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu kosztów energii +170%),
  • konsekwentnie utrzymuje niski wskaźnik churn (odejść klientów) dla klientów kontraktowych na poziomie 0,7%,
  • odnotował wzrost bazy klientów o 708 tys. użytkowników (+6%, r/r),
  • osiągnął pozytywny wynik przenośności numerów na poziomie +13,9 tys. klientów,
  • zanotował wzrost liczby klientów korzystających z szerokopasmowego dostępu do internetu do poziomu 182 tys. (wzrost o 91 tys., podwojenie r/r),
  • z myślą o sukcesywnym zmniejszaniu śladu węglowego wdrożył kolejne rozwiązanie – pierwszy w Polsce hybrydowy system zasilania stacji bazowych,
  • kontynuował modernizację sieci, by nieustannie oferować klientom najwyższą jakość usług.

 

W pierwszym kwartale 2023 roku T-Mobile Polska osiągnął znaczący wzrost przychodów całkowitych oraz przychodów z usług mobilnych. Pomimo obniżenia przychodów z połączeń międzyoperatorskich, całkowite przychody wyniosły 1,72 mld zł i wzrosły o 10,3% rok do roku. W tym samym czasie przychody z usług mobilnych osiągnęły poziom 1,01 mld zł, co oznacza wzrost o 1,1% (r/r). Z kolei bardzo znaczący wzrost kosztów w środowisku wysokiej inflacji (ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu kosztów energii +170%) obniżył wynik EBITDA AL o -2,9% (r/r) do poziomu 439 mln zł. Na wzrost przychodów firmy wyraźny wpływ miała sprzedaż urządzeń.

T-Mobile niezmiennie inwestuje przy tym w jakość sieci, by zapewniać klientom najlepsze oferty i usługi. W pierwszym kwartale jako pierwszy w Polsce wdrożył hybrydowy system zasilania stacji bazowych. Tego typu działania pozwalają operatorowi nie tylko realizować cele związane z neutralnością klimatyczną, ale przekładają się również na najwyższe wyniki wśród operatorów infrastrukturalnych w badaniu satysfakcji klientów.

 

Z początkiem 2023 r. Grupa Deutsche Telekom, której jesteśmy częścią, została uznana w raporcie Brand Finance Global 500 za najcenniejszą markę w Europie. Nie mam wątpliwości, że działania T‑Mobile Polska również przyczyniły się do tego osiągnięcia. Ale to nie nagrody stawiamy na pierwszym miejscu, a naszych klientów. To dla nich każdego dnia dbamy o najwyższą jakość sieci, usług i ich satysfakcję. I to z myślą o nich wprowadzamy kolejne innowacje, aby to właśnie klienci T‑Mobile jako pierwsi korzystali z niezawodnych rozwiązań, które poprawiają ich technologicznego doświadczenia. W tym kwartale jako pierwszy operator w Polsce wdrożyliśmy hybrydowy system zasilania stacji bazowych, ale również darmowe testy nielimitowanego internetu T‑Mobile dzięki e-SIM bez zmiany operatora. Mogę przy tym zapewnić, że nie jest to nasze ostatnie słowo w budowaniu satysfakcji obecnych i przyszłych klientów T‑Mobile – powiedział Andreas Maierhofer, prezes Zarządu T‑Mobile Polska.

 

Na koniec pierwszego kwartału baza klientów T-Mobile urosła o 708 tysięcy rok do roku, osiągając poziom 12,5 miliona. Wskaźnik rezygnacji (churn) w segmencie kontraktowym utrzymał się niskim poziomie 0,7%. Według raportu przenośności numerów Urzędu Komunikacji Elektronicznej T-Mobile osiągnął w tym okresie drugi co do wielkości najlepszy rezultat wśród operatorów infrastrukturalnych, notując pozytywne saldo MNP na poziomie 13,9 tys. nowych użytkowników.

Firma odnotowała wzrost liczby klientów we wszystkich segmentach: kontraktowym, przedpłaconym, prywatnym i biznesowym. Na szczególną uwagę zasługuje wzrost liczby klientów z szerokopasmowym dostępem do internetu, która obecnie wynosi 182 tys. użytkowników (wzrost o 91 tys. r/r). Systematycznie wzrasta także liczba klientów indywidulanych, którzy decydują się na zakup pakietów konwergentnych od T‑Mobile.

 

W pierwszym kwartale 2023 r. wciąż obserwowaliśmy zmaganie się gospodarki z dwucyfrowym poziomem inflacji i wysokimi cenami energii, której koszty w przypadku T‑Mobile wzrosły aż o 170%. Mimo tych trudnych warunków zewnętrznych osiągnęliśmy wzrost przychodów całkowitych o ponad 10% i zwiększyliśmy bazę naszych klientów do poziomu ponad 12,5 mln. Wpływu na ten pozytywny wynik upatrujemy w kilku obszarach. To przede wszystkim duże zainteresowanie klientów naszymi usługami szerokopasmowego dostępu do internetu oraz bardzo wyraźny wzrost sprzedaży urządzeń. Nie mam przy tym wątpliwości, że nasze solidne wyniki to również efekt troski o najwyższa jakość sieci, satysfakcję klienta, konsekwentne wdrażanie strategii rynkowej i dbałości o stabilność finansową firmy – powiedział Juraj Andras, członek Zarządu T-Mobile ds. Finansowych.

 

Klienci coraz częściej wybierają oferty konwergentne

Od wprowadzenia w 2022 roku do swojego portfolio telewizji linearnej T‑Mobile obserwuje stały wzrost zainteresowania ofertą konwergentną Magenta Dom, jak również jej poszczególnymi komponentami – znajduje to odzwierciedlenie m.in. w stałym, pozytywnym balansie przenośności numerów. W pierwszym kwartale tego roku operator pracował intensywnie, by dołączenie do T‑Mobile i korzystanie jego produktów, w tym pakietów konwergentnych, było jeszcze łatwiejsze. To podejście zaowocowało wdrożeniem pierwszej w Polsce możliwości bezpłatnego 3-miesięcznego testowania nielimitowanego internetu T‑Mobile przez e-SIM bez zmiany operatora i bez umowy. T‑Mobile będąc pewny jakości swoich usług, udostępnia również klientom możliwość testowania każdej usługi przez 30 dni. Operator stawia również na rozwój segmentu prepaid – w kwietniu tego roku jako pierwszy w Polsce, w ramach Heyah na kartę, wprowadził ofertę z nielimitowanymi połączenia do Ukrainy, oraz ofertę T‑Mobile na kartę z największą na rynku paczką 4800 GB ekstra przez rok.

 

Kontynuacja wzrostu w segmencie biznesowym

Pierwszy kwartał 2023 r. w segmencie biznesowym T‑Mobile upłynął pod znakiem stabilnych wzrostów. W porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku w obszarze małych firm operator odnotował wzrost przenośności numerów o +28%, jak również dwucyfrowy wzrost sprzedaży najwyższych ofert L/VIP i umów na światłowód. Było to efektem konsekwentnych działań komunikacyjno-sprzedażowych oferty MagentaBiznes, a także wdrożenia oferty MagentaBiznes VIP skierowanej do biur. Co istotne, w pierwszych 3 miesiącach 2023 r. klienci oferty MagentaBiznes znacznie częściej decydowali się na wybór smartfonów z najwyższej półki.

Z kolei w segmencie największych firm T‑Mobile skupił się na potrzebach klientów i tworzeniu wspólnie z nimi innowacyjnych rozwiązań. Zaowocowało to wdrożeniem trzech nowych usług. Pierwsza z nich – „Bezpieczny Internet” – pozwala bez interwencji w infrastrukturę klienta w pełni zabezpieczyć łącze internetowe T‑Mobile. Natomiast „Internet Biznes Pro” odpowiada na potrzebę szybkiego wprowadzania zmian w sieciach lokalnych. Rozwiązanie posiada przy tym mechanizm cyberochrony oraz możliwości zbudowania sieci gościnnej dla klientów, które do tej pory były dostępne wyłącznie dla korporacji. Trzecia usługa to „Workspace as a service”, dzięki której klient otrzymuje od T‑Mobile odpowiednio skonfigurowany sprzęt dla pracowników oraz wsparcie IT. Co ważne, model sprzedażowy „as a service” oznacza, że klient płaci opłatę miesięczną, zamiast ponosić koszty inwestycyjne, nie obciążając przy tym swojej zdolności kredytowej.

Początek 2023 r. zapisał się dla T‑Mobile również jako czas zawiązania dwóch istotnych współprac. Operator został partnerem studiów podyplomowych „Zarządzanie Cyberbezpieczeństwem” w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, które pomogą wykształcić nowych ekspertów w tym obszarze. Z kolei współpraca nawiązana z firmą Siemens pozwoli oferować klientom jeszcze więcej możliwości w zakresie sieci przemysłowych (campus networks).

 

Najwyższa jakość sieci

W I kwartale 2023 T‑Mobile kontynuuje inwestycje sieciowe w celu zapewnienia klientom najlepszej jakości usług. Wraz ze wzrostem bazy klientów oraz popytu na transmisję danych, ruch w sieci T‑Mobile wzrósł w ostatnim kwartale o 3% względem czwartego kwartału 2022 oraz o 30% w porównaniu rok do roku. T‑Mobile wychodzi naprzeciw tym trendom stale modernizując swoją sieć i przygotowując ją na zwiększone obciążenia. W pierwszym kwartale operator zmodernizował ok. 300 stacji bazowych oraz kontynuował inwestycje związane z rozbudową sieci 5G. Sygnał 5G został uruchomiony w paśmie 2100 MHz na ponad 480 stacjach bazowych, zwiększając ich liczbę do ponad 5620, a pokrycie populacji kraju jest na poziomie 47%. W 2022 roku T‑Mobile rozpoczął optymalizację sieci skupiając się na rozwoju 4G/LTE i 5G oraz wygaszając starą technologię 3G. W pierwszym kwartale proces ten nabrał pełnego tempa i sieć 3G została wyłączona na większości obszaru Polski. Modernizacja sieci przyczynia się nie tylko do oferowania klientom operatora najwyższej jakości usług w najlepszej dostępnej technologii, ale także do ograniczenia zużycia energii elektrycznej w sieci.

Operator konsekwentnie realizuje założenia strategii ESG mające na celu osiągnięcie neutralności środowiskowej w całym łańcuchu dostaw do 2040 roku, również poprzez stosowanie innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem energii odnawialnej do zasilania stacji bazowych. Oprócz montowania na stacjach bazowych oraz innych obiektach telekomunikacyjnych paneli fotowoltaicznych, operator wprowadził hybrydową instalację, zasilającą stację bazową energią słoneczną oraz wiatrową. Stacja bazowa w Brudzowicach to pierwszy tego typu projekt w Polsce. T‑Mobile planuje wprowadzenie podobnych systemów także w innych miejscach.

 

Konsekwentnie ku neutralności klimatycznej

Pierwszy kwartał 2023 roku w zakresie działań odpowiedzialnego biznesu to konsekwentne realizowanie strategii ESG, stąd też kolejne inicjatywy proekologiczne operatora. Firma zdecydowała się na zmniejszenie plastikowych kart, na których dostarczana są SIM-y. Dzięki temu rozwiązaniu uda się oszczędzić około 8 ton tworzyw sztucznych rocznie. W swoich działaniach T‑Mobile zmierza również w stronę neutralności klimatycznej. Na znak swojego pełnego zaangażowania w działania na rzecz wspierania neutralności klimatycznej, operator z okazji tegorocznej Godziny dla Ziemi nie tylko ponownie wygasił oświetlenie w swojej głównej siedzibie, ale także podsumował wyniki swoich ostatnich działań. Dzięki analizie najbardziej energochłonnych instancji w budynku siedziby głównej i wprowadzeniu szeregu zmian zaoszczędzono aż 12 % energii i 33% ciepła z sieci miejskiej w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Dodatkowo, zmiany wprowadzone we flocie samochodowej pozwoliły zaoszczędzić 900 ton CO2 i zredukować emisyjność 35%.

Firma w ostatnim kwartale realizowała także projekty z zakresu cyfrowego włączenia. Z okazji Dnia Babci i Dziadka przypomniała o kampanii „Sieć Pokoleń” i bezpłatnym kursie z zakresu technologii. W lutym natomiast premierę miało nowe rozwiązanie operatora „8 dla seniora”. Dzięki niemu, kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta, wystarczy wybrać numer 8, aby skorzystać z nowych udogodnień przygotowanych dla osób starszych.

 

„Najbardziej dynamiczna branża na świecie” – podkreśla Andrzej Przybyło, prezes Grupy AB, gość specjalny naszego nowego podcastu IT Reseller Insight