ChatGPT wkracza do firm – polscy specjaliści wspomogą biznes z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Automatyczne reakcje na reklamacje klientów, natychmiastowe odpowiedzi na zapytania pracowników, a nawet analiza informacji o kontrahentach – to tylko wybrane możliwości, jakie wg ekspertów daje popularny ChatGPT w biznesie. Specjaliści z firmy SAIO, zajmującej się automatyzacją procesów biznesowych (RPA – Robotic Process Automation), rozpoczęli prace nad integracją swojej autorskiej platformy RPA z popularnym dziś chatem, by wspomóc swoich polskich i zagranicznych klientów. Wskazują też potencjalne kierunki wykorzystania tej technologii w biznesie w najbliższych latach.
Udostępniony pod koniec 2022 roku ChatGPT firmy OpenAI określany jest jako rewolucja w wykorzystaniu sztucznej inteligencji, dostępnej dla wszystkich. O ile w większości przypadków mówi się o jego wykorzystaniu przez prywatnych użytkowników, to wiele firm zastanawia się, jak wykorzystać jego możliwości w ich własnej działalności. Będąca częścią grupy ING spółka SAIO S.A. wdraża strategię tworzenia uniwersalnego narzędzia do automatyzacji i postanowiła po raz pierwszy zintegrować ChatGPT ze swoją platformą do robotyzacji procesów biznesowych (RPA). Dzięki temu firmy mogą korzystać z szerokiej palety możliwości usprawniania procesów nie tylko tych opartych na regułach, ale teraz również pozostałych, gdzie zastosowanie znajdzie sztuczna inteligencja.
Obecnie roboty SAIO wykonują powtarzalne czynności za pracownika w wielu różnych działach, jak: księgowość, finanse, controlling, HR, zakupy, sprzedaż czy w działach obsługi klienta. Aby wdrożyć robota, pracownik, który znajdzie potencjał na zatrudnienie swojego wirtualnego asystenta, może (bez konieczności angażowania specjalistów IT) wdrożyć automatyzację sam bądź skorzystać ze wsparcia konsultantów w czasie jedynie 2-3 tygodni.
Pierwsze testy połączenia ChatGPT z robotami do automatyzacji procesów
SAIO zakończyło obecnie fazę testów, które dotyczyły integracji ChatGPT z systemem RPA SAIO u jednego z jej klientów – firmy posiadającej dział customer service. Specjaliści z należącej do grupy ING firmy wykorzystali chatbota OpenAI zasilając go zbiorami danych i dokumentów. Dzięki temu, po automatyzacji, robot SAIO w czasie rzeczywistym odpowiada na ich zapytania. SAIO planuje w pełni wdrożyć nowe narzędzie jako regularną usługę w swoim portfolio w najbliższych miesiącach.
– ChatGPT niemalże trafił już pod strzechy, jednak wciąż mało mówi się o możliwościach wykorzystania go w obniżaniu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. Jako firma, która tworzy systemy RPA i pomaga biznesowi oszczędzać czas i koszty jego prowadzenia, rozpoczęliśmy testy wykorzystywania go do aplikacji tworzonych dla naszych klientów. Wypadły one pomyślnie, dlatego planujemy już wdrożenie go jako integralnej części naszych rozwiązań, opartych na technologii nowej ery – Large Language Models. Uważamy, że takie modele AI, zasilone w odpowiedni i sprawdzony sposób wiarygodnymi danymi klienta, jeszcze bardziej usprawnią procedury firmowe i pozwolą w bezpieczny sposób wprowadzać duże oszczędności na co dzień. Szczególnie w wymagających ekonomicznie czasach inflacji i zawirowań w światowej gospodarce, z którymi zmaga się obecnie wiele branż w Polsce i na świecie – mówi Przemysław Lewicki, prezes SAIO Sp. z o.o.
ChatGPT może dać realne wsparcie w różnych sektorach i działach firmy
Specjaliści SAIO podają kilka przykładów, jak modele językowe, takie jak ChatGPT – w połączeniu z systemami RPA – będą mogły być w przyszłości wykorzystane w poszczególnych obszarach działaniach firm:
- przedsiębiorstwa mogą wykorzystać ChatGPT do obsługi klienta, zapewniając wsparcie w czasie rzeczywistym, za pośrednictwem chatbota. Dzięki możliwościom przetwarzania języka naturalnego (NLP) ChatGPT może szybko i skutecznie odpowiadać na zapytania klientów oraz prośby o informacje,
- z pomocą ChatGPT roboty mogą szybko analizować i odpowiadać na reklamacje. ChatGPT tworzy odpowiednią wiadomością zwrotną, weryfikowaną następnie przez robota wraz z działem obsługi klienta, jeszcze przed udostępnieniem odpowiedzi klientowi,
- ChatGPT może zautomatyzować powtarzalne zadania w procesie rekrutacji, takie jak sprawdzanie CV, planowanie rozmów kwalifikacyjnych czy nawet proces onboardingu nowych pracowników. Automatyzacja tego typu zadań pozwoli specjalistom HR na skupienie się na bardziej strategicznych działaniach i skróci czas poszczególnych procedur,
- ChatGPT może zapewnić pracownikom natychmiastowy dostęp do materiałów szkoleniowych i odpowiedzieć na pytania dotyczące warsztatów czy programów rozwojowych. Specjaliści HR mogą również automatyzować zadania administracyjne za pomocą ChatGPT, w tym planowanie sesji szkoleniowych lub wysyłanie przypomnień pracownikom o nadchodzących wydarzeniach.
Branżowe raporty potwierdzają: automatyzacja biznesu to ogólnoświatowy trend i odpowiedź na złożone systemy IT firm
O tym, że robotyzacja procesów biznesowych jest już integralną częścią strategii wielu firm świadczą dane, jakie przedstawia najnowszy globalny raport* Everest Group. Everest Group to firma badawcza, zajmująca się m.in. RPA i zrzeszająca największych dostawców tego sektora (w tym SAIO, które od 2022 roku jest jedyną polską firmą ujętą w corocznym raporcie RPA Products Peak Matrix® Assessment 2022). O ile jeszcze w 2021 gałąź RPA była wyceniana na 2,4 miliarda dolarów, to w 2024 ma osiągnąć już globalnie niemal 5 miliardów USD. Jak wskazują eksperci SAIO, globalny biznes przekonał się o sile automatyzacji szczególnie w czasie pandemii, kiedy automatyzacja procesów pozwoliła na utrzymanie, a niekiedy nawet wzrost przychodów firm, mimo trudnej sytuacji makroekonomicznej.
– Automatyzacja, jaką proponujemy, to nie tylko oszczędność kosztów w ciężkich dla biznesu czasach, ale też bolączka na mnogość i złożoność systemów IT polskich i zagranicznych firm. Jeśli to pracownik sam – bez udziału informatyków – może wdrożyć i kontrolować bota, który wykonuje za niego powtarzalne zadania automatycznie, a do tego eliminuje błędy ludzkie – trudno nie zauważać w tym korzyści. Dodatkowo czas wdrożenia takiego bota to zwykle tylko dwa do trzech tygodni. W tym kontekście jesteśmy przeciwwagą dla dużych, drogich i trudnych we wdrożeniu systemów informatycznych, których często obawiają się szefowie zarówno dużych korporacji, jak i firm z sektora MŚP. Jednocześnie nie stanowimy dodatkowego obciążenia systemów i architektury IT już funkcjonującej w firmie. Nasze roboty to tak naprawdę prosta odpowiedź na codzienne bolączki biznesu. Pewnie dlatego wdrożyliśmy już ponad 2000 botów. dodaje Przemysław Lewicki z SAIO.