Technologia stanowi motor napędowy dla transformacji sektora publicznego – podkreśla Wojciech Janusz z Dell Technologies
Wg analiz Gartnera globalne wydatki rządowe na IT wyniosą w 2023 roku 588,9 mld USD – o 6,8% więcej niż w 2022. Przyczyną takiego wzrostu jest rosnące zastosowanie chmurą obliczeniową, big data oraz IoT w sektorze publicznym.
Wg danych IDC jest on trzecim w kolejności – po handlu i bankowości – odbiorcą sprzętu i rozwiązań IT z wzrostem wydatków na technologie na poziomie 14% r/r.
– Jedną z najważniejszych korzyści płynących z zastosowania technologii w sektorze publicznym, systemie zdrowia czy też edukacji jest możliwość świadczenia sprawniej i wyższej jakości usług oraz pomocy obywatelom. Stąd też coraz więcej krajów w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce korzysta z nowoczesnych rozwiązań, aby zapewnić m.in. zdalny dostępu do usług publicznych – tj. odnowienie prawa jazdy czy rozliczanie podatków. To nie tylko ułatwienie dla obywateli, ale też niższe koszty dla urzędów – mówi Wojciech Janusz, EMEA Manufacturing Practice Lead w Dell Technologies.
W Estonii internetowy dostęp dla obywateli i przedsiębiorców jest już codziennością. Niemal wszystkie usługi są dostępne online – od podpisywania dokumentów urzędowych, przez zakładanie działalności gospodarczej, po głosowanie w wyborach. Ambitne cele w tym zakresie mają Zjednoczone Emiraty Arabskie, które chcą zdigitalizować je w 100 proc. już w 2023 roku. Z kolei miasto Aulnay-sous-Bois we Francji przestawiło się na infrastrukturę hiperkonwergentną, aby zmodernizować swoje usługi cyfrowe i ułatwić obywatelom korzystanie z nich.
W przypadku Polski – wg danych GUS za 2021 rok – aż 47,5% obywateli korzystał z e-usług administracji publicznej. Ponadto 90% dokumentów w Polsce można potwierdzić już cyfrowym podpisem osobistym. Zgodnie z rządowymi szacunkami, do 2026 roku 9 na 10 Polaków będzie posiadało e-dowód.
Efektywność tych działań wymaga jednak skoncentrowania się na kilku praktycznych obszarach. Jednym z nich jest przekształcenie statycznego systemu informatycznego w responsywne, odporne na zakłócenia usługi IT na żądanie, które umożliwia pracę urzędnikom z dowolnego miejsca. Z kolei centra danych powinny być opracowane pod kątem konkretnego celu, co pomoże przechowywanie i przetwarzanie danych oraz lepiej nimi zarządzać. Konieczne jest także zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa wszystkich podmiotów w administracji publicznej oraz wykorzystywanych przez aplikacji, urządzeń i systemów. Oprócz tego istotne jest wdrożenie rozwiązań do ochrony e-obywatela, a także szybkiego przywracania danych po atakach cyfrowych.
– Za sprawą nowoczesnych rozwiązań dostępne stają się nowe formy tworzenia wartości i przychodu. Dzięki automatyzacji pracownicy mogą poświęcić więcej czasu na obsługę obywatela, realizację bardziej wartościowych i krytycznych z punktu widzenia administracji samorządowej, czy centralnej – wskazuje Wojciech Janusz.
Warunkiem koniecznym do odniesienia sukcesu w gospodarce cyfrowej jest także połączenie wiedzy technicznej, wizjonerskiego przywództwa, misji i determinacji w tworzeniu środowiska zachęcającego do wprowadzania innowacji. Obejmuje to m.in. umieszczenie programów transformacji cyfrowej w strategii rozwoju gospodarczego państwa oraz ścisłą współpracę sektora prywatnego z administracja publiczną.