Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie rośnie – twierdzą analitycy. Jest jednak jedno „ale”.
Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Counterpoint Research sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie wzrosła o ponad 13% rok do roku w pierwszym kwartale 2023 r.
Chociaż ogólna sprzedaż samochodów osobowych w Europie także wykazuje oznaki poprawy, nie osiągnęła jeszcze poziomów sprzed COVID-19. Pod względem ogólnej sprzedaży pojazdów elektrycznych prym wiodą Niemcy, tuż za nimi uplasowały się Wielka Brytania, Francja, Włochy, Holandia i Norwegia. Tymczasem udział pojazdów elektrycznych w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych był najwyższy w Norwegii i Holandii.
Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy naszego kontynentu chętniej wybierają pojazdy elektryczne. Wobec wzrostu całości rynku widać interesującą tendencję. W pierwszym kwartale 2023 r. sprzedaż akumulatorów EV (BEV) wzrosła o 32% r/r, podczas gdy sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) spadła o 13% r/r. W rezultacie udział pojazdów elektrycznych w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych spadł w ciągu kwartału w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W międzyczasie nastąpił znaczący postęp na europejskim rynku hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) i tzw. miękkich hybryd (MHEV, czyli pojazdów, w których silnik elektryczny stanowi jedynie uzupełnienie spalinowego i nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu). Tymczasem Europa podejmuje wysiłki, aby wzmocnić rynek pojazdów elektrycznych niższej klasy, bardziej osiągalny dla przeciętnego obywatela, jednocześnie rozwijając ekosystemy akumulatorów i wspierając gospodarkę o obiegu zamkniętym. Inicjatywy te mają przygotować Europejczyków przed nadchodzącym zakazem sprzedaży aut spalinowych.