Rynek smartwatchy i smartbandów rośnie – mimo trudności w całościowym segmencie konsumenckim

Nieco niespodziewane dane płyną z rynku tzw. wearables. Popularne urządzenia do noszenia, jak smartwatche i smartbandy, zyskują na popularności – wynika z badań rynku przeprowadzonych przez Canalys. 

Canalys przewiduje, że rynek urządzeń do noszenia będzie rósł o 4,1% rocznie do 2027 r.
Według szacunków Canalys w drugim kwartale 2023 r. sprzedano na całym świecie 44 miliony urządzeń tej kategorii, co stanowi wzrost o 6% rok do roku. Konsumenci mogą znaleźć produkty klasy podstawowej, które są nie tylko tańsze, ale także posiadają ulepszone funkcje względem poprzednich generacji. Tymczasem dostawcy premium koncentrują się na wzbogacaniu funkcji i dostarczaniu wartości, podnosząc ceny. Oznacza to, że segment jest napędzany dwutorowo.

„Rynek urządzeń do noszenia wraca do życia napędzany rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów w różnych aspektach życia codziennego” – powiedział Jack Leathem, analityk ds. badań w Canalys. „Popyt w różnych segmentach rośnie, co skłania dostawców do zaspokajania konkretnych potrzeb konsumentów”.

Kategoria podstawowych smartwatchy nadal rosła, zdobywając prawie połowę rynku, głównie za sprawą indyjskich producentów i głównych dostawców smartfonów, takich jak Huawei, Xiaomi i Zepp. Jak szybko rośnie sprzedaż tego typu urządzeń w Indiach? Aż o 73%! To oznacza, że mieszkańcy obecnie najludniejszego kraju na świecie docenili tę kategorię urządzeń, dobrze komponującą się ze smartwatchami.

„Wraz z ewolucją rynku wśród dostawców pojawiają się wyraźne trendy w zakresie segmentacji, których celem jest zwiększenie konkurencyjności” – dodaje Leathem. „Konsumenci mogą teraz znaleźć produkty klasy podstawowej, które są nie tylko tańsze, ale także posiadają ulepszone funkcje. Postęp w technologii wyświetlania zwiększa zasięg inteligentnych urządzeń do noszenia wśród szerszej grupy docelowej.”

Liderem rynku pozostaje Apple, pomimo spadku sprzedaży na poziomie -3%. Ponieważ dane dotyczą drugiego kwartału, powinniśmy oczekiwać, że po ostatnich premierach „jabłkowe” smartwatche nieco się odbiją od tego słabego wyniku. Wicelider, Xiaomi, może pochwalić się stabilnym, 11% udziałem, zagrożonym jednak przez rosnące w tym segmencie urządzenia Huawei (10% udziału i 13% wzrostu).