Chiny stawiają na innowacje w dotyczące inteligentnej jazdy
Chiny będą wspierać firmy w łańcuchu dostaw inteligentnych pojazdów w celu utworzenia grup zajmujących się szerzeniem innowacji, chcąc wypracować standardy w zakresie funkcji jazdy wspomaganej i autonomicznej do 2025 r. – podały w poniedziałek państwowe media.
Jak informuje Reuters, tzw. poziom 1 jest najmniej inteligentnym lub zautomatyzowanym z pięciu kategorii jazdy autonomicznej w Chinach, oficjalne dane pokazują, że w pierwszej połowie 2023 r. nieco ponad 42% nowych pojazdów osobowych w kraju osiągnęło już poziom 2. Pojazdy tej kategorii mogą realizować funkcje związane z prowadzeniem pojazdu, jednakże kierowca musi być zawsze przygotowany na przejęcie ich w przypadku zmiany warunków drogowych.
W miarę jak Chiny posuwają się do przodu w zakresie automatyzacji poziomu 3, w którym pojazd może jeździć samodzielnie pod pewnymi warunkami, Apollo Go firmy Baidu przejmuje inicjatywę.
W czerwcu firma zdobyła licencję na komercyjne świadczenie usług transportu pasażerskiego bez kierowcy w niektórych częściach miasta Shenzhen. To sprawia, że centrum technologiczne jest czwartym miastem w Chinach oferującym tego typu usługi, po centralnym mieście Wuhan, południowo-zachodnim Chongqing i Pekinie.
Chiny będą wspierać firmy w tworzeniu „konsorcjów innowacyjnych”, które umożliwią im wzajemne uczenie się na swoich mocnych stronach w celu osiągnięcia przełomów technologicznych, podała oficjalna agencja informacyjna Xinhua. Powołując się na Xina Guobina, wiceministra przemysłu i technologii informatycznych, agencja dodała, że Chiny dążą do przyspieszenia formułowania i rewizji kluczowych standardów.
Największy na świecie rynek samochodowy, który w lipcu wyznaczył sobie cel dotyczący takich standardów, w długoterminowej perspektywie strategicznej skupił się na tzw. inteligentnych pojazdach podłączonych do sieci (ICV), chcąc stać się wiodącym światowym graczem w tej raczkującej na razie branży.
Chiny zamierzają opanować podstawowe technologie zaawansowanej jazdy autonomicznej i ostatecznie wprowadzić na swoje drogi pojazdy autonomiczne, starając się stać wiodącym graczem w branży na świecie. Jednak firmy takie jak Baidu i inni chińscy deweloperzy borykają się z problemami geopolitycznymi, ponieważ Stany Zjednoczone ograniczają eksport technologii, a także mają ostrą konkurencję ze strony zachodnich odpowiedników, takich jak Tesla, w zakresie ulepszania technologii.