Apple zawiera ugodę z USA w wysokości na 25 milionów dolarów w związku z zatrudnianiem imigrantów
Apple Inc zapłaci 25 milionów dolarów w ramach uregulowania roszczeń Departamentu Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych dotyczących nielegalnego faworyzowania pracowników-imigrantów w przypadku niektórych stanowisk pracy zamiast obywateli USA i posiadaczy zielonej karty – podała w czwartek agencja.
Jak podaje Reuters za oświadczeniem Departamentu Sprawiedliwości, stwierdzono, że Apple nie rekrutuje obywateli ani stałych rezydentów USA na stanowiska kwalifikujące się do programu federalnego umożliwiającego pracodawcom sponsorowanie pracowników-imigrantów w celu uzyskania zielonych kart, co stanowi naruszenie prawa federalnego zabraniającego dyskryminacji ze względu na obywatelstwo.
Według Departamentu Sprawiedliwości firma Apple nie reklamowała na swojej stronie internetowej ofert pracy kwalifikujących się do programu, zwanego programem stałej certyfikacji pracy lub programem PERM, jak ma to zwyczajowo miejsce w przypadku innych stanowisk.
Departament podał, że firma wymagała od kandydatów na te stanowiska przesyłania wniosków w formie papierowej, mimo że zazwyczaj dopuszcza składanie wniosków w formie elektronicznej. „Te mniej skuteczne procedury rekrutacyjne prawie zawsze skutkowały niewielką liczbą aplikacji na stanowiska PERM od kandydatów, których pozwolenie na pracę nie wygasło” – stwierdził departament.
Agencja podała, że ugoda jest największą w historii Departamentu Sprawiedliwości, obejmującą roszczenia dotyczące dyskryminacji ze względu na obywatelstwo. Wymaga od Apple zapłaty 6,75 miliona dolarów kar cywilnych i 18,25 miliona dolarów nieokreślonej liczbie dotkniętych pracowników.
Wraz z wypłatą Apple zgodził się dostosować rekrutację na stanowiska w ramach PERM do swoich normalnych praktyk. Zgodnie z ugodą spółka będzie zobowiązana do przeprowadzenia bardziej ekspansywnej rekrutacji i przeszkolenia pracowników w zakresie przepisów antydyskryminacyjnych.
Apple w oświadczeniu stwierdziło, że „nieumyślnie nie zastosowało się do standardów Departamentu Sprawiedliwości”. „Wdrożyliśmy solidny plan naprawczy, aby spełnić wymagania różnych agencji rządowych, w związku z dalszym zatrudnianiem amerykańskich pracowników i rozwojem w USA” – oznajmiła firma.
Departament Sprawiedliwości nie określił, na które stanowiska Apple miały wpływ procedury rekrutacyjne ani w jaki sposób Apple mógł z nich skorzystać. Zagraniczna siła robocza może często być tańsza niż zatrudnianie pracowników z USA, a imigranci, którzy polegają na swoich pracodawcach w zakresie sponsorowania zielonej karty, są postrzegani jako mniej skłonni do wyjazdu do innej pracy.