Procesy weryfikacji klientów instytucji finansowych takie jak Know Your Customer (KYC) przyspieszają dzięki technologii
Procesy weryfikacji klientów instytucji finansowych takie jak Know Your Customer (KYC) są nadal żmudne i pracochłonne, i często wiążą się ze znacznymi kosztami. W miarę jak struktury wewnętrzne firm stają się coraz bardziej złożone, zespoły operacyjne KYC stają przed wyzwaniem wspierania biznesu, przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych standardów ochrony instytucji. Z pomocą przychodzą najnowsze rozwiązania technologiczne.
Przeciętna instytucja finansowa wydaje 60 milionów dolarów rocznie na procesy KYC i CDD (Customer Due Diligence) oraz 58 milionów dolarów na onboarding klientów. Niektóre firmy, działające na skalę globalną, wydają na nie nawet ponad 500 milionów dolarów rocznie[footnoteRef:1]. Jednocześnie dla dużej instytucji finansowej koszt utraty nawet niewielkiego odsetka nowych klientów np. z powodu zbyt złożonych procedur, może wynieść nawet 12 milionów dolarów rocznie. Bywa, że koszt procedur weryfikacji jest tak wysoki, że zniechęca banki do kierowania swoich ofert do mniejszych firm[footnoteRef:2]. [1: Know Your Customer Survey, Thomson Reuters] [2: Asian Development Bank (ADB) Brief, 2017 Trade Finance Gaps, Growth, and Jobs Survey]
– Instytucje, jako że są obligowane do wykazania się należytą starannością w procesie weryfikacji klientów, muszą zdobywać informacje z wielu źródeł. Analizują dane pochodzące bezpośrednio od klienta, ale powinny również opierać się na zewnętrznych źródłach. Mogą to być źródła ogólnodostępne jak i komercyjne bazy danych. Klientami banków są często firmy międzynarodowe, więc mówimy tutaj o źródłach pochodzących z ogromnej liczby instytucji. Aby móc sprawnie i skutecznie analizować dane, przy jednoczesnej dbałości o doświadczenie klienta konieczne jest wsparcie najnowszych technologii – mówi Dorota Grzybowska, Senior Business Analyst w Capgemini Polska.
Technologia drogą do oszczędności
Nowe technologie stanowią kluczowy czynnik umożliwiający instytucjom finansowym oszczędności podczas procesów KYC. Po pierwsze, automatyzacja procesów pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną weryfikację tożsamości klientów. Tradycyjne metody, takie jak ręczna analiza dokumentów, mogą być czasochłonne i podatne na błędy ludzkie. Natomiast nowoczesne narzędzia KYC potrafią błyskawicznie sprawdzić dane klienta, porównując je z różnymi źródłami informacji, co przyspiesza cały proces.
Systemy analizy języka naturalnego mogą również bardzo przyspieszyć procesy KYC, w których analizowane są nie tylko dane liczbowe, ale również ogromne ilości tekstów z dokumentów dostarczonych przez klientów.
– AI z pewnością nie będzie w stanie w pełni zastąpić człowieka w procesach KYC. Najważniejsze decyzje, czyli te dotyczące podjęcia współpracy z klientami wysokiego ryzyka, muszą być podejmowanie przez ludzi. Na pewno jednak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji odegrają istotną rolę w udoskonalaniu procesów weryfikacyjnych w instytucjach finansowych – zapewnia Dorota Grzybowska.