W pierwszym tygodniu 2024 roku sprzedaż iPhone’a na chińskim rynku spadła o 30%
Sprzedaż iPhone’a firmy Apple w Chinach spadła o 30% w pierwszym tygodniu bieżącego roku – tak podają analitycy domu maklerskiego Jefferies w swojej notatce. To kolejna oznaka rosnącej presji konkurencyjnej ze strony krajowych rywali, takich jak Huawei na rynku iPhone’a.
Analitycy Jefferies twierdzą, że spadek Apple w dużej mierze przypisuje się presji konkurencyjnej ze strony chińskich rywali, zwłaszcza Huawei, który w sierpniu ubiegłego roku wypuścił na rynek serię telefonów Mate 60.
Linia Mate 60 jest powszechnie postrzegana jako oznaka powrotu Huawei na rynek smartfonów z najwyższej półki po latach amerykańskich sankcji, które wcześniej utrudniały jego rozwój. Z notatki wynika, że w ostatnim kwartale 2023 roku udział Huawei w chińskim rynku smartfonów wzrósł o około 6%.
Wielu analityków uważa, że po wieloletnim kryzysie chiński rynek smartfonów jest gotowy na odbicie.
Jak wynika z notatki opublikowanej w niedzielę przez dom maklerski, spadek sprzedaży Apple’a był głównym katalizatorem ogólnego dwucyfrowego spadku dostaw smartfonów do Chin w pierwszym tygodniu roku. Z wiadomości wynika, że inne marki – Android i Huawei – osiągnęły w tym okresie stosunkowo płaski wzrost rok do roku.
Co ciekawe, analitycy punktują, że do tak znacznego spadku sprzedaży Apple’a doszło pomimo agresywnych przecen wielu modeli iPhone’a na głównych chińskich platformach handlowych. Na przykład ceny iPhone 15 Pro i iPhone 15 Pro Max zostały obniżone o 16% na platformie e-commerce Pinduoduo w pierwszym tygodniu 2024 roku.
Według analityków Jefferies w 2024 r. Apple prawdopodobnie stanie w obliczu wciąż rosnącej presji konkurencyjnej ze strony krajowych rywali. Ich prognoza przewiduje, że w 2024 r. wolumen dostaw Apple’a będzie w dalszym ciągu spadać dwucyfrowo, a Huawei ma nadal zwiększać udział w rynku.