Główny priorytet inwestycyjny dla 68% CEO w Polsce to AI
Jak pokazuje badanie „KPMG CEO Outlook” sztuczna inteligencja to przeważający kierunek inwestycyjny – tak jest zdaniem 68% respondentów z Polski i 69% ze świata.
Rodzimi dyrektorzy generalni mimo niestabilnych gospodarczo czasów wskazują, że największymi zaletami płynącymi z wdrożenia AI w ich przedsiębiorstwach są personalizacja usług uwzględniająca zaangażowanie klientów oraz nowe produkty i możliwości rozwoju rynku. Są przy tym świadomi potencjalnych trudności i zagrożeń.
Największy odsetek polskich ankietowanych twierdzi, że na zysk płynący z zastosowania rozwiązań AI będzie trzeba czekać przynajmniej pięć lat i jest to czynnik wpływający na ich sceptyczne podejście do całego procesu. Znacznie jaśniejszą perspektywę prezentują przedstawiciele światowych gospodarek – ponad połowa z nich upatruje czasu zwrotu kosztów inwestycji w przedziale od 3 do 5 lat.
„Kolejnym wyzwaniem wiążącym się z wdrażaniem sztucznej inteligencji w organizacjach jest kwestia związana z cyberbezpieczeństwem. Według 92% osób zarządzających największymi firmami w Polsce, generatywna sztuczna inteligencja może z jednej strony pomóc w wykrywaniu potencjalnych incydentów, z drugiej natomiast wyposażyć hakerów w nowe strategie i zwiększyć możliwości do cyberataków. Z roku na rok rośnie jednak świadomość cyberzagrożeń wśród polskich CEO, jednocześnie zwiększa się poziom przygotowania firm na ewentualność cyberataku – 80% respondentów zdeklarowało, że ich organizacja jest dobrze przygotowana na przyszłe ataki cyfrowe” – napisano w wynikach badań.
Najczęściej wskazywanym problemem dla szefów firm wg badania okazały się wyzwania etyczne – tak odpowiedziały 52% respondentów z Polski i 57% z czołowych gospodarek świata. Największym wyzwaniem z kolei wg aż 80% krajowych prezesów są możliwości techniczne i umiejętności wdrożenia sztucznej inteligencji w ich organizacjach.
„Innymi dylematami, z jakimi mierzą się liderzy biznesu w tym obszarze, są brak regulacji, koszt i czas wdrażania czy adaptacja wśród pracowników. Co więcej, aż 88% respondentów z Polski uważa, że brak aktualnych przepisów i kierunków rozwoju dla generatywnej sztucznej inteligencji w branży, w której działają, będzie barierą dla sukcesu ich organizacji. Wskazują jednocześnie, że stopień regulacji dotyczących genAI powinien odzwierciedlać ten dotyczący zobowiązań klimatycznych” – czytamy dalej w raporcie.