“Inwestycje w nasze rozwiązania są kluczowe dla każdego biznesu” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Maciej Kamiński, Dyrektor Samsung Memory na Polskę i region CEE
O rozwoju kanału partnerskiego, wpływie technologii NVMe na rynek oraz strategicznych inicjatywach w obszarze cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji, rozmawiamy z Maciejem Kamińskim, Dyrektorem Samsung Memory na Polskę i CEE.
Ostatnio widzieliśmy się rok temu, kiedy to rozmawialiśmy o podsumowaniu kwartału oraz planach na nadchodzący rok. Zacznijmy więc dzisiejszą rozmowę od podsumowania pierwszego kwartału obecnego roku. Jakie zmiany zaszły w dywizji Memory przez ten czas?
Zeszły rok był kolejnym interesującym okresem dla całej branży półprzewodników, w tym również dla sektora pamięci. Po pierwsze, cała branża zaczęła otrząsać się z postpandemicznych turbulencji i zmagać się z globalnymi trendami. Te zmiany były powiązane z nadprodukcją, a wcześniej z niedoborami materiałów.
Rynek półprzewodników zaczął się stabilizować, szczególnie w segmencie kości pamięci. Dzięki działaniom producentów na całym świecie, ostatni rok przyniósł zmniejszenie mocy produkcyjnych, co miało na celu stabilizację sektora przez ograniczenie produkcji. To nie tylko pozwoliło uniknąć jego przesytu, ale także umożliwiło oferowanie nowych produktów z najnowszego portfolio oraz wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań opartych na coraz to nowszych technologiach.
Czy ten zwrot w podaży ma związek również ze zmianami w popycie?
Korekta w podaży, o której wspomniałem, jest powiązana nie tylko z samym ograniczeniem mocy produkcyjnych czy ich dostosowywaniem i optymalizacją, ale również z podwyżkami cen, które zaczęliśmy wprowadzać od czwartego kwartału ubiegłego roku. Te podwyżki cen są częścią globalnej strategii biznesowej, a Samsung jako jeden z pierwszych zaczął implementować nowe ceny już w grudniu zeszłego roku. Od drugiego kwartału tego roku nasze produkty są oferowane w nowych cenach. Jeśli chodzi o wpływ tych zmian na sprzedaż firmy Samsung, to zarówno zeszły rok, jak i pierwszy kwartał bieżącego zamknęliśmy z wzrostem sprzedaży.
Wydaje się, że cała branża dąży do osiągnięcia pewnego balansu i stabilizacji wzrostu, który w przypadku technologii dysków wewnętrznych, zwłaszcza nowych dysków NVMe, jest nieunikniony. Ostatnie zmiany technologiczne doprowadziły do tego, że dyski NVMe zaczynają dominować, zastępując starsze interfejs SATA. To przesunięcie nie tylko globalnie, ale także na rynku polskim, przyczynia się do dalszego rozwoju branży i może być kluczowym motorem napędowym dla tego segmentu komponentów.
Czy ten wzrost w pierwszym kwartale był jedno – czy dwu – cyfrowy?
W przypadku naszej firmy odnotowaliśmy wzrost dwucyfrowy w pierwszym kwartale. To pokazuje, że pomimo globalnych wyzwań i zmienności rynku, nasze strategie dostosowywania mocy produkcyjnych i optymalizacji oferty przynoszą pożądane efekty. Dzięki temu udało się nie tylko ustabilizować rynek, ale również zwiększyć sprzedaż naszych produktów, co jest wyraźnym sygnałem rosnącego popytu, zwłaszcza na nowoczesne technologie, jak dyski NVMe.
Porównując pierwszy kwartał 2023 do 2024, co napędza ten wzrost? Rozumiem, że zmiany w cenniku i dyski NVMe mają tutaj znaczenie.
W zeszłym roku skoncentrowaliśmy się na intensywnej współpracy zarówno ze specjalistami, jak i z sieciami retailowymi na rynku polskim. To zaangażowanie i dobrze wykonane „zadanie domowe” w tej dziedzinie przyniosło wymierne efekty. Można powiedzieć, że to były jedne z głównych motorów napędzających nasze wzrosty. Zarządzanie różnymi kategoriami produktów również odegrało kluczową rolę. Nie ograniczaliśmy się tylko do dysków, ale również osiągnęliśmy znaczne wzrosty w sprzedaży nośników zewnętrznych, kart pamięci, co także przyczyniło się do poprawy naszych wyników. Nawet mniejsze kategorie, takie jak pamięci USB, które są równie istotne dla naszego portfolio, zanotowały duży skok rok do roku. Wszystko to razem stworzyło solidną podstawę dla naszych dwucyfrowych wzrostów w pierwszym kwartale tego roku.
Czy na wzrost sprzedaży miały też wpływ zmiany w kanale partnerskim?
Oprócz wspomnianych kategorii, istotnym elementem naszej oferty są również dyski Data Center Technology. To bardzo interesujący projekt, który rozpoczęliśmy wdrażać na polskim rynku i w regionie w marcu zeszłego roku. Po roku pracy możemy mówić o sukcesie, który objawia się nie tylko wzrostem sprzedaży, ale także większą świadomością rynkową, że Samsung oferuje te nowe kategorie.
W kontekście dysków profesjonalnych, skupiamy się na rynku lokalnym i CEE i świadomie unikamy przypadkowego konkurowania z Samsung Semiconductors, który skupia się na dużych przetargach i rozwiązaniach dla Data Centers na dużą skalę. Nasza siła leży w lokalnym wsparciu, zaangażowaniu w mniejsze projekty oraz zrozumieniu, że kanał partnerski również potrzebuje wsparcia w handlowaniu tą kategorią. Co do samego kanału partnerskiego, pojawiają się zmiany, w tym nowi partnerzy, co przyczynia się do ewolucji charakteru tego kanału. Dzięki dyskom profesjonalnym ewoluuje również sama oferta, którą w nim sprzedajemy.
Zmiana miksu produktowego w kanale partnerskim okazała się być jednym z motorów jego wzrostu, a wzrost liczby nowych projektów jeszcze ten wzrost umocnił. Obecnie wyraźnie zauważalny jest trend wzrostu sprzedaży dysków o większej pojemności i szybkości, co również świadczy o rosnącej potrzebie rynku na bardziej zaawansowane technologicznie produkty.
Rok temu rozmawialiśmy o trendzie spadków na rynku PC i coraz częstszym upgrade’owaniu sprzętu przez wymianę dysku. Jakie zmiany zaszły w tej kwestii w zeszłym roku?
Rynek PC, zarówno globalnie, jak i lokalnie, ma swoje specyficzne dynamiki. W Polsce mieliśmy okazję obserwować wzmożone zainteresowanie komputerami, szczególnie dla uczniów, co było silnym motorem napędowym dla utrzymania, a nawet wzrostu tego segmentu rynku. Trend, który my obecnie wspieramy, czyli dłuższe korzystanie ze sprzętu elektronicznego, szczególnie komputerów, jest coraz bardziej zauważalny również na rynku polskim. Konsumenci coraz częściej decydują się na aktualizacje swoich maszyn, aby zwiększyć ich żywotność lub poprawić wydajność.
Zachowania konsumentów są różnorodne – od graczy, którzy chcą przyspieszyć swoje komputery poprzez instalację większych/szybszych dysków, po użytkowników posiadających starsze dyski SATA, pragnących technologicznie przyspieszyć swoje maszyny. Pośród tych ekstremów są również firmy, które dokonują masowych upgrade’ów swoich maszyn, często liczących nawet kilkaset sztuk, co znowu podkreśla rolę kanału partnerskiego. Samsung, reagując na ten trend, wspiera rynek nie tylko poprzez produkty, ale i działania edukacyjne. Przez znaczną część zeszłego roku prowadziliśmy kampanie podkreślające możliwości wymiany dysku jako sposobu na wydłużenie żywotności i poprawę efektywności komputerów. Ta strategia przekłada się na coraz większe zainteresowanie wydłużaniem użytkowania sprzętu elektronicznego, zarówno wśród użytkowników indywidualnych, jak i profesjonalnych (serwery).
Nasze produkty są zgodne z najnowszymi technologiami, obsługują kolejne generacje interfejsów PCI (3.0, 4.0, a także hybrydowe rozwiązania 4.0/5.0), co również jest istotne dla użytkowników planujących przyszłe uaktualnienia. W ten sposób, zarówno obecni użytkownicy, jak i ci, którzy planują niedługo zakup nowego sprzętu i zmianę dysku, znajdą w naszej ofercie odpowiednie rozwiązania produktowe, które spełnią ich potrzeby technologiczne.
Rozwój potrzeb obliczeniowych dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji jest istotnym trendem rynkowym. Czy zauważacie, że klienci decydują się na budowę własnych centrów danych z wykorzystaniem waszej technologii, aby móc przetwarzać zapytania AI?
Nie mam pełnej wiedzy o konkretnych projektach AI na rynku polskim, gdyż nie wszyscy klienci dzielą się informacjami o finalnym przeznaczeniu zakupionych dysków. Jednakże, obserwujemy zdecydowany wzrost zainteresowania dyskami serwerowymi NVMI o dużej pojemności, co w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy to dominowały zapytania o dyski SATA. W związku z tym patrząc na to, jak klienci usprawniają swoje serwery i co kupują, możemy wnioskować, że rozważają oni wykorzystanie dysków w aplikacjach AI, ponieważ to właśnie dyski NVMe są kilkunastokrotnie szybsze niż dyski SATA i kilkadziesiąt razy szybsze niż dyski HDD. Oczekuje się, że z biegiem czasu dyski NVMe staną się dominującą technologią na rynku, nie tylko ze względu na ich wydajność, ale także przez potrzebę szybkiego przetwarzania dużych ilości danych, co jest kluczowe dla aplikacji opartych na sztucznej inteligencji.
Co planujecie na ten rok, aby kontynuować rozwój segmentu Memory w Polsce i regionie?
W tym roku skupimy się na dalszym rozwoju rynku polskiego, szczególnie poprzez rozbudowę kanału partnerskiego. Planujemy pozyskiwanie nowych partnerów, również tych, którzy do tej pory nie współpracowali z nami lub nie wykorzystywali naszych produktów. W szczególności, dyski Data Center Technology będą kluczowym produktem, który chcemy promować w szerokim kanale partnerskim. Będziemy również dążyć do szerokiego dotarcia do sektora publicznego, który jest obszarem z dużym potencjałem. Spodziewamy się w Polsce wielu inwestycji, nie tylko w obszarze obronności, ale również w projektach infrastrukturalnych związanych z cyberbezpieczeństwem oraz ogólnym rozwojem cyfrowej gospodarki.
Jako liderzy bierzemy na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych przechowywanych przez naszych klientów. Szyfrowane dyski półprzewodnikowe, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, będą jednym z filarów naszej strategii w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. W obliczu zagrożeń, takich jak utrata danych czy ataki hakerskie, edukacja o bezpieczeństwie oraz promowanie dysków o wysokich pojemnościach będą naszym priorytetem. Na rynku B2B będziemy kłaść nacisk na edukację i przyspieszanie przejścia z dysków SATA na dyski NVMe, co nie tylko przyspieszy maszyny naszych klientów, ale także zaoferuje nowe możliwości technologiczne przy niższym zużyciu prądu.
Kontynuujemy rozwój naszej obecności handlowej w 10 krajach regionu Europy Południowo-Wschodniej, gdzie od 2020 roku, mimo pandemii, osiągaliśmy wzrosty. Zdobywanie nowych partnerów, zarówno dystrybutorów jak i dużych sieci retailowych, będzie kontynuowane w celu umocnienia naszej pozycji rynkowej. Wspieranie sprzedaży technologii Data Center, zarówno przez precyzyjne budowanie i zarządzanie kanałem partnerskim, jak i poprzez realizację projektów, które zwiększają świadomość zastosowań profesjonalnych produktów
Samsung Memory, również będzie miało kluczowe znaczenie w naszych działaniach na ten rok. Zarówno na rynku lokalnym, jak i regionalnym, nasze działania będą skupione na rozwijaniu strategicznych kanałów dystrybucji, edukacji rynkowej i promowaniu nowych technologii, które odpowiadają na bieżące i przyszłe potrzeby klientów biznesowych i instytucjonalnych. Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa cyfrowego i odpowiedzialność za środowisko danych użytkowników to dla nas priorytet, którym kierujemy się w każdym aspekcie naszej działalności.
Dla kogo konkretnie są przeznaczone rozwiązania Data Center Technology, jeśli nie konkurujecie z Samsung Semiconductor w obszarze dużych przetargów?
Generalnie na naszym rynku produkty Data Center Technology kierujemy do partnerów, którzy zajmują się profesjonalnym przetwarzaniem danych oraz produkcją serwerów. Mówiąc produkcja mam na myśli zarówno firmy produkujące serwery specjalistyczne dla średnich i małych przedsiębiorstw, jak i te, które przeprowadzają upgrade’y i remonty serwerów, w tym macierzy serwerowych w trakcie użytkowania lub po leasingu. To ważny segment rynku, na którym koncentrujemy nasze działania, szczególnie w kontekście rosnącego zainteresowania sprzętem używanym w Europie.
Nasze rozwiązania są również idealne dla konsumentów indywidualnych oraz małych/ średnich firm specjalistycznych, które tworzą własne mini serwery. Są to często sklepy internetowe, małe serwery obsługujące produkcję medialną, jak telewizja, film czy fotografia, gdzie kluczowe jest szybkie przetwarzanie informacji, duże bazy danych oraz regularny backup. Wspieramy również niestandardowe projekty, na przykład z branży motoryzacyjnej, szczególnie te związane z samochodami autonomicznymi, które wymagają specyficznych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wysokich pojemości, niezawodności i wydajności systemów krytycznych.
Dzięki tak szerokiemu zakresowi zastosowań, nasze produkty Data Center Technology efektywnie uzupełniają rynek, nie wchodząc w bezpośrednią konkurencję z dużymi projektami realizowanymi przez firmę matkę czy inne duże przedsiębiorstwa oferujące kompleksowe rozwiązania serwerowe. Nasze działania są skoncentrowane na dostarczaniu technologii, która jest dostosowana do specyficznych potrzeb i wymagań naszych klientów, co pozwala im na optymalizację ich infrastruktury IT z naszymi produktami.
Drugi obszar, o którym wspomnieliśmy, to rynek publiczny, który ma ogromny potencjał. Wspominaliśmy o laptopach dla uczniów, ale wiemy, że jest obecnie duża niewiadoma z tym programem, ponieważ Ministerstwo Edukacji oraz Ministerstwo Cyfryzacji wycofały się z tego projektu. Gdzie więc, oprócz obronności, widzicie potencjał na rynku publicznym?
Potencjał rynku publicznego w Polsce, oprócz sektora obronności, jest rzeczywiście duży. Przede wszystkim widzimy możliwości w obszarze cyfryzacji usług publicznych, które cały czas są rozwijane, na przykład poprzez projekty takie jak e-usługi czy chociażby mObywatel. Takie inicjatywy generują znaczące zapotrzebowanie na nowoczesną infrastrukturę IT, w tym na serwery i systemy do przechowywania danych, co bezpośrednio przekłada się na wzrost popytu na nasze rozwiązania Data Center zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym. Inny kluczowy obszar to zdrowie. Wraz z rosnącą digitalizacją danych medycznych i potrzebą ich ochrony, szczególnie w kontekście cyberbezpieczeństwa, rośnie zapotrzebowanie na bezpieczne i efektywne systemy przechowywania danych medycznych.
Nasze dyski Data Center i zewnętrzne szyfrowane dyski NVMe są tutaj idealnym rozwiązaniem, które może wspierać zarówno przechowywanie dużych ilości danych medycznych, jak i ich szybkie przetwarzanie. Dodatkowo, sektor publiczny obejmuje także infrastrukturę transportową, w tym zarządzanie i monitorowanie transportu publicznego, co również wymaga solidnych rozwiązań IT. Rozbudowa i modernizacja tych systemów również otwiera przed nami nowe możliwości na wykorzystanie naszej technologii. Tak więc, mimo zawieszenia projektu laptopów dla uczniów, nadal widzimy wiele innych obszarów na rynku publicznym, gdzie nasze produkty mogą znaleźć zastosowanie i przyczynić się do modernizacji oraz zwiększenia efektywności w różnych sektorach państwa.
Rozważając sektor publiczny, wśród wielu segmentów interesujący wydaje się również samorząd i liczne projekty związane z cyberbezpieczeństwem oraz transformacją cyfrową, takie jak „Cyberbezpieczny Samorząd” czy „Cyfrowy Samorząd”. Czy ten segment również jest dla Was ważny?
Absolutnie, segment samorządowy jest dla nas kluczowy, szczególnie w kontekście projektów związanych z cyberbezpieczeństwem i cyfryzacją. W Samsung, nie tylko w ramach dywizji Memory, ale jako cała firma, aktywnie wspieramy sektor publiczny, w tym samorządy, w edukacji z zakresu cyberbezpieczeństwa. Podejmujemy działania edukacyjne skierowane zarówno do pracowników administracji, jak i szeroko pojętych interesariuszy samorządowych. Działamy wielowymiarowo, gdzie nasze inicjatywy często wykraczają poza samą ofertę produktową. Misją Samsung jest nie tylko dostarczanie technologii, ale również przekazywanie wiedzy o potencjalnych zagrożeniach i sposobach ich minimalizacji. Edukacja w obszarze cyberbezpieczeństwa jest jednym z filarów naszej strategii na rynku polskim, co pozwala nam budować trwałe i wartościowe relacje z sektorem publicznym oraz efektywnie wspierać samorządy w ich cyfrowej transformacji.
W ramach działań z samorządami koncentrujemy się również na dostarczaniu rozwiązań mobilnych – takich jak telefony i tablety – chronionych platformą Samsung KNOX, która została wprowadzona w 2013 roku. Ponadto z sukcesem wdrażamy rozwiązania profesjonalnego wyświetlania obrazów do centrów zarządzania oraz monitory nabiurkowe, które często w świetny sposób uzupełniają komputerowe środowisko pracy urzędników. Działań które prowadzimy jest wiele a naszym nowym celem jest działać wieloproduktowo w myśl dewizy ONE SAMSUNG.
Biorąc pod uwagę rozwój waszych działań w regionie obejmującym 11 krajów, chciałbym zapytać o podstawowe różnice między Polską a tymi pozostałymi krajami. Czy istnieją specyficzne trendy, które odróżniają te rynki od polskiego, czy generalnie strategie, które sprawdzają się w Polsce, można z powodzeniem adaptować w innych krajach regionu?
Polska, jako duży i jednorodny kraj z około 38 milionami mieszkańców, reprezentuje dojrzały rynek, który rozwijał się intensywnie, szczególnie w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Obserwujemy to zarówno na wzroście sieci handlowych, jak i w rozwoju firm informatycznych oraz integratorów systemowych. Największym krajem w tym regionie – poza Polską – jest Rumunia, z populacją wynoszącą około 20 milionów ludzi. Podobnie jak inne kraje w regionie, charakteryzuje się różnorodnością ekonomiczną i pewnymi lokalnym wyzwaniami, które wpływają na dynamikę rynku. Mimo to, w całym regionie obserwujemy wzrost wydatków na IT i elektronikę użytkową, co pokazuje rosnące zainteresowanie nowoczesnymi technologiami.
W kwestii kategorii Memory, jest to segment rosnący zarówno ogólnie w regionie, jak i w kontekście naszej sprzedaży. Różnica między Polską a innymi krajami regionu leży głównie w strukturze rynku. W mojej ocenie w zarządzanej przez części regionu CEE nieco inna jest rola lokalnych dystrybutorów i znaczenie kanału partnerskiego. Objawia się to to min. tym, że wiele firm do dziś dnia samodzielnie zakupuje część komponentów elektronicznym na europejskim, czy światowym rynku. Ale to też się zmienia min. dzięki naszej obecności i edukacji, jak również budowaniu długotrwałych relacji biznesowych bazujących na już podpisanych umowach handlowych i kilkuletniej stabilności naszej współpracy z rynkami lokalnymi.
Podsumowując, chociaż istnieją pewne różnice strukturalne i ekonomiczne między Polską a innymi krajami w regionie Europy Południowo-Wschodniej, generalna tendencja wzrostu zainteresowania technologiami i rozwoju rynku IT jest wspólna. Strategie rynkowe, które są skuteczne w Polsce, z odpowiednimi modyfikacjami, mogą być z powodzeniem implementowane także w tych krajach, co pozwala na synergiczny rozwój w całym regionie.
Zważywszy na międzynarodowy zasięg waszej działalności, chciałbym wiedzieć, czy współpracujecie z wieloma partnerami działającymi na więcej niż jednym rynku, czy raczej preferujecie współpracę z wyspecjalizowanymi lokalnymi podmiotami?
Nasza strategia współpracy z partnerami jest przede wszystkim skoncentrowana na dystrybutorach lokalnych, którzy najlepiej znają specyfikę rynku, na którym działają. Od początku naszej działalności stawialiśmy na zdobywanie lokalnych dystrybutorów, co pozwala nam lepiej dostosować ofertę do potrzeb specyficznych dla każdego kraju. W naszej sieci dystrybucji pojawiają się również tacy dystrybutorzy jak AB, Also Group, czy Komsa, którzy operują na terenie Europy południowo wschodniej. Umożliwia nam to pełną elastyczność w działaniu oraz możliwość szybszego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. W przypadku mniejszych rynków, jak Albania, Bośnia czy Hercegowina, Kosowo, które ze względu na swoją skalę i liczebność obywateli, różnią się od pozostałych stosujemy inną taktykę. W tym przypadku współpracujemy z firmami, które działają na więcej niż jednym rynku i potrafią obsługiwać sieci handlowe w mniejszych krajach ościennych. Taka strategia pozwala nam na bardziej elastyczne i skuteczne adresowanie potrzeb tych specyficznych rynków.
Jakie nowości planujecie wprowadzić na rynek w tym roku, szczególnie w kontekście przejścia od SATA do NVMe?
W tym roku koncentrujemy się na dalszym promowaniu i rozwijaniu technologii NVMe, co jest odpowiedzią na stały trend zwiększania wydajności i pojemności dysków stosowanych w różnych typach urządzeń. Wprowadzimy na rynek kilka kluczowych produktów, które z pewnością zwrócą uwagę konsumentów zarówno w Polsce, jak i w całym regionie.
Jednym z najważniejszych produktów, który planujemy wprowadzić, jest 990 Evo NVMe, który jest dyskiem hybrydowym kompatybilnym zarówno z PCI 4.0, jak i PCI 5.0. Ta wszechstronność sprawia, że będzie to idealny wybór dla użytkowników pragnących maksymalnej przyszłościowości i wydajności. Dysk ten zaprojektowano z myślą o masowym użyciu, liczymy więc na jego dobre przyjęcie na rynku ze względu na wysoką funkcjonalność i kompatybilność z nowymi standardami.
Równocześnie, będziemy kontynuowali promocję naszej flagowej serii 990 Pro, która oferuje dyski o mocy obliczeniowej do 4 terabajtów. Ta seria jest przeznaczona dla najbardziej wymagających użytkowników, którzy potrzebują nie tylko dużej pojemności, ale również szybkości – kluczowych parametrów dla profesjonalistów i entuzjastów najnowszych technologii.
Wprowadzenie tych produktów to część naszej strategii budowania świadomości znaczenia dużych pojemności i szybkich produktów, które umożliwiają użytkownikom długotrwałe i efektywne korzystanie z inwestycji w nowoczesne technologie. Planujemy także silnie promować wysokie pojemności nie tylko w dyskach wewnętrznych NVMe, ale również w dyskach zewnętrznych, gdzie już teraz mówimy o modelach oferujących do 8 TB.
Ponadto, nasze portfolio kart pamięci przejdzie znaczącą ewolucję – w nieodległej przyszłości wprowadzimy karty o pojemności do 1 TB, które będą dostępne szeroko na rynku retailowym. To umożliwi użytkownikom jeszcze wygodniejsze i bardziej wszechstronne użytkowanie urządzeń mobilnych i kamer, oferując im możliwość przechowywania dużych ilości danych na kompaktowych nośnikach.
Co więcej, z uwagi na rosnące zainteresowanie sztuczną inteligencją i algorytmami wymagającymi intensywnego przetwarzania danych, nasze dyski NVMe i produkty Data Center Technology będą kluczowe w obsłudze tych potrzeb – zarówno w kontekście indywidualnym, jak i w skalach enterprise, co obejmie również rynki regionalne, jak Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Słowenia, i Grecja.
Nasze działania nie ograniczą się tylko do aspektów handlowych, ale również będziemy intensywnie działać w sferze PR i marketingu, aby odpowiednio komunikować wartość i możliwości naszych najnowszych produktów w całym regionie. Wszystkie te wysiłki mają na celu solidne umocnienie pozycji Samsung jako lidera innowacji i technologii w segmencie pamięci masowych i rozwiązań dla Data Centers.
Obserwując rynkowe tendencje, coraz więcej firm traktuje inwestycje w oprogramowanie jako decyzje strategiczne, nie tylko szukając rozwiązań tanich i szybko dostępnych, ale także takich, które są długotrwałe i niezawodne oraz dostarczają konkretną wartość dodaną. Czy podobne podejście zaczyna dominować również na rynku pamięci? Czy uważacie, że inwestycje w tej dziedzinie również powinny być traktowane bardziej strategicznie?
Zdecydowanie tak, widzimy podobne tendencje również na rynku pamięci, gdzie decyzje zakupowe stają się coraz bardziej strategiczne. Firmy, zwłaszcza te duże, traktują inwestycje w hardware, takie jak serwery czy systemy przechowywania danych, jako kluczowe dla swojej długoterminowej efektywności i stabilności operacyjnej.
Zauważamy, że podczas gdy oprogramowanie pozostaje kluczowym elementem infrastruktury IT, coraz większe znaczenie ma także hardware – zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań dotyczących przetwarzania danych, szybkości ich obsługi oraz efektywności energetycznej. Na przykład, duże programy wymiany dysków w bankach czy call center są przeprowadzane nie tylko z myślą o korzyściach krótkoterminowych, ale także o długofalowej wydajności i niższym zużyciu energii.
Wprowadzenie przez nas dysków NVMe, które są zarówno szybsze, jak i bardziej energooszczędne w porównaniu do tradycyjnych dysków SATA, jest przykładem inwestycji, która może znacząco przyczynić się do obniżenia kosztów operacyjnych. Użycie niskoprądowych chipów pamięci w tych dyskach oraz optymalizacja procesów związanych z chłodzeniem serwerów to strategiczne działania, które pozwalają na bardziej efektywne zarządzanie zasobami energetycznymi w centrach danych.
Inwestycje w hardware, zwłaszcza w obszarze pamięci masowych, są więc nie tylko odpowiedzią na potrzeby chwili, ale przemyślanym wyborem, który przynosi korzyści na wielu poziomach – od wydajności operacyjnej, przez bezpieczeństwo danych, aż po zrównoważone zużycie energii. W tych kontekstach, strategiczne planowanie i inwestowanie w nowoczesne rozwiązania pamięciowe jest kluczowe, zwłaszcza dla firm, które chcą utrzymać konkurencyjność na rynku i minimalizować swoje ekologiczne ślady w przyszłości.
W kontekście zbliżających się wymagań dotyczących raportów ESG w 2025 roku, które będą odnosić się do działalności firm w roku 2024, szczególnie pod kątem ich śladu węglowego – czy prowadzicie rozmowy z klientami na temat potrzeby modernizacji ich infrastruktury IT w celu zwiększenia efektywności energetycznej, na przykład przez inwestycje w bardziej energooszczędne serwerownie?
Oczywiście, temat efektywności energetycznej i minimalizacji śladu węglowego staje się coraz bardziej istotny, zarówno dla nas jako producenta, jak i dla naszych klientów, szczególnie w kontekście zbliżających się wymogów ESG. Chociaż nie prowadziłem bezpośrednio rozmów, które wskazywałyby na gwałtowne zainteresowanie klientów tymi konkretnymi zagadnieniami, jest oczywiste, że świadomość potrzeby efektywniejszego zarządzania energią rośnie wśród partnerów i klientów na całym świecie.
W Samsung od lat pracujemy nad optymalizacją naszych produktów i procesów produkcji w taki sposób, aby były one jak najbardziej przyjazne dla środowiska. To obejmuje zarówno zmniejszanie zużycia prądu przez nasze układy pamięci i procesory, jak i redukcję ilości wody oraz gazów technicznych używanych w naszych operacjach produkcyjnych. Ponadto, skupiamy się na efektywnym zarządzaniu odpadami poprodukcyjnymi, co również przyczynia się do minimalizacji naszego wpływu na środowisko.
Samsung Electronics deklaruje swoje zobowiązania klimatyczne, które są częścią szeroko zakrojonej polityki firmy mającej na celu nie tylko spełnienie obecnych wymogów prawnych, ale i liderowanie w dziedzinie odpowiedzialności środowiskowej. Nasze zaangażowanie w produkcję energooszczędnych i zrównoważonych technologicznie produktów jest już dobrze rozpoznawane w branży. W kontekście serwerowni, coraz więcej firm zaczyna rozumieć, że inwestycje w nowoczesne, energooszczędne rozwiązania technologiczne mogą znacząco obniżyć ich operacyjne koszty energetyczne i jednocześnie poprawić ich wskaźniki środowiskowe dla nadchodzących raportów ESG. Dlatego też, choć bezpośrednie rozmowy na ten temat mogą jeszcze nie być normą, spodziewamy się, że zainteresowanie tego typu rozwiązaniami będzie rosło w miarę zbliżania się terminu składania raportów ESG.
W odpowiedzi na te tendencje, Samsung będzie kontynuował działania na rzecz rozwijania i wprowadzania na rynek produktów, które nie tylko spełniają najwyższe standardy wydajności, ale również są przyjazne dla środowiska, co jest zgodne z naszymi długoterminowymi celami strategicznymi i środowiskowymi. Nasze innowacje w dziedzinie pamięci masowych, takie jak rozwijanie linii produktów NVMe, które są bardziej energooszczędne niż tradycyjne dyski SATA, są przykładem takich działań.
Jeżeli spotkamy się za rok, to od czego chciałbyś zacząć naszą rozmowę podsumowując rok 2024? Jaki jest twój idealny scenariusz dla tego spotkania?
Mam nadzieję powiedzieć, że 2024 był rokiem pełnym interesujących zmian i dynamicznego rozwoju w branży IT, a szczególnie w sektorze pamięci, który wzrost jest intensywny, oferując nowości zarówno produktowe, jak i rozwiązania systemowe. Optymalny scenariusz zakładałby, że nasze nowe produkty, zwłaszcza te wspierające standard PCI 5.0, zostały dobrze przyjęte na rynku, co zaznaczałoby naszą gotowość do obsługi tego standardu na szeroką skalę.
Chciałbym móc podkreślić, że udało nam się zbalansować zainteresowanie zakupami z realnymi możliwościami produkcyjnymi, unikając tym samym „szaleństwa rynkowego”, które było widoczne w poprzednich latach. Takie stabilizowanie rynku jest kluczowe dla zdrowego rozwoju branży i pozwala na lepsze planowanie oraz spełnienie oczekiwań naszych partnerów i klientów.
Miałbym także nadzieję, że standardy związane z bezpieczeństwem cyfrowym uległy znacznej poprawie zarówno po stronie naszych partnerów, jak i klientów końcowych. Ochrona kluczowych zasobów przez firmy oraz indywidualne działania użytkowników w zakresie backupu i bezpieczeństwa danych powinny być na wyższym poziomie, co jest nieustannie istotnym elementem naszych działań w Samsung.
Najważniejsze jednak, to aby rok 2024 został zapamiętany jako czas, w którym jako branża, z sukcesem wprowadziliśmy na rynek nowe rozwiązania technologiczne, które nie tylko odpowiadały na bieżące potrzeby rynku, ale również wyznaczały nowe kierunki dla przyszłych innowacji. To najważniejszy cel do osiągnięcia. Wszystko to miałoby zaowocować rosnącą liczbą zadowolonych konsumentów, którzy doceniają wartość i jakość oferowanych przez nas produktów.