Action szuka oszczędności. Deklaruje przy tym otwartość na akwizycję
Grupa Action kontynuuje działania mające na celu oszczędności w obliczu trudnej sytuacji rynkowej, zwłaszcza w segmencie elektroniki konsumenckiej, i liczy na optymalne efekty tych działań w połowie 2025 roku.
Firma intensywnie pracuje nad zmniejszeniem kosztów operacyjnych i optymalizacją struktury, m.in. poprzez wdrażanie nowego systemu ERP oraz automatyzację procesów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI). Wiceprezes Sławomir Harazin zapowiedział, że Grupa spodziewa się większej konkurencji na rynku, co wymaga dalszej reorganizacji i optymalizacji kosztów.
„Spodziewamy się wyższej konkurencyjności w tym biznesie i większej walki stąd dostosowujemy i optymalizujemy struktury organizacyjne firmy, koncentrujemy się na procesie przygotowawczym pod nowy system ERP i pogłębiamy ocenę kosztów oraz usług oferowanych przez zewnętrznych dostawców. Wprowadzamy dużo innowacji i automatyzacji przy użyciu AI, co także pozwala nam skracać strukturę kosztowa, aby być w przyszłych latach konkurencyjnymi” – powiedział Sławomir Harazin, wiceprezes Action
Z kolei prezes Piotr Bieliński podkreślił, że Action posiada wystarczające środki finansowe na rozwój, nawet w obliczu spowolnień gospodarczych, oraz jest otwarta na akwizycje: „Konsument jest słabszy, rynek krwawi (nasycenie rynku elektroniki konsumenckiej) (…) Efekty wszystkich oszczędności, które robimy okażą się pewnie w przyszłym roku. Podjęliśmy działania też we wrześniu i w końcówce roku dalej będziemy szukać oszczędności i myślę, że w połowie II kw. przyszłego roku będzie to widoczne i obrót nie będzie spadał. Z kosztami mocno zaczęliśmy działać w marcu i jakaś cześć efektów w II poł. br. będzie widoczna, ale dopiero od połowy II kw. 2025 r. będzie to optymalne. A przed nami bardzo ambitny IV kw., dlatego stany magazynowe nam rosną”
Action planuje również ekspansję w segmencie e-commerce, z planami na wejście na rynek czeski i słowacki w 2025 roku, co ma przynieść dodatkowe przychody. Firma stawia także na rozwój marek własnych i poszerzanie bazy dostawców. Pomimo dobrych wyników finansowych w pierwszej połowie 2024 roku, zyski spółki wzrosły, jednak sierpień przyniósł rozczarowujące wyniki sprzedaży. Podobnie, jak możemy przeczytać w komunikacie firmy, nie jest ona zadowolona z wyników wrześniowych. Action od dłuższego czasu stara się odzyskać zaufanie rynku i partnerów biznesowych, a perturbacje, jakie przechodziła w ostatnich latach firma, były naprawdę poważne. Pechowo dla Action, czas odbudowy przypadł także na czas spowolnienia dla branży.