Połowa polskich mikroprzedsiębiorstw nie wie, co to chmura! Badanie, które sprowadza na ziemię. – Przetwarzanie danych w chmurze (cloud computing) to wciąż terra incognita!
Połowa polskich mikro firm nie wie, co to chmura! – Badanie, które sprowadza na ziemię. Dla większości drobnych, polskich przedsiębiorców przetwarzanie danych w chmurze (cloud computing) to wciąż terra incognita, korzysta z niego niewielu – wynika z badania. Pojęcie od lat odmieniane w branży na różne sposoby okazuje się obce większości małych firm pytanych przez UKE.
Jedynie 43,6 proc. przedsiębiorców spotkała się z pojęciem „cloud” lub przetwarzania danych w chmurze. Korzysta z niego tylko 10,3 proc. firm używających Internetu. W tym 4,6 proc. używa wewnętrznej infrastruktury, a 5,7 proc. z zewnętrznej – według badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zdecydowana większość przedsiębiorców korzystających z chmury dostrzega korzyści (prawie 95 proc.) niż zagrożenia (27,9 proc.).
Na plus cloud computingu zapisano głównie bezpieczeństwo danych (60 proc.), łatwość obsługi (50,9 proc.), wydajność i niezawodność (49,5 proc.). Następne w kolejności są: oszczędność kosztów (34,5 proc.) oraz bieżący monitoring procesów (31,7 proc.). Po stronie zagrożeń największą troską przedsiębiorców również okazuje się bezpieczeństwo danych. Jako ryzyka wskazano wyciek danych wskutek awarii lub włamania, wgląd w dane firmy przez właściciela usługi lub podmioty trzecie.
„Trzymanie danych w chmurze ma wiele zalet dla użytkownika np.: dostępność do danych z każdego miejsca połączona z ich synchronizacją na wielu urządzeniach. Jednak w przypadku nieautoryzowanego dostępu do konta w chmurze, wiele prywatnych informacji na nasz temat może zostać ujawnionych.” – zwraca uwagę i apeluje o ostrożność Mariusz Politowicz, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken Systemy Antywirusowe.
Badanie przeprowadzono na losowej próbie 400 podmiotów. Największą grupę stanowiły firmy mikro (2 – 9 osób – 41,8 proc. pytanych) oraz jednoosobowe działalności (24,3 proc.). Najwięcej firm reprezentowało usługi (27,8 proc.) i handel oraz naprawę pojazdów (26,3 proc.).