Incydenty związane z infrastrukturą chmurową częściej zdarzają się na skutek działań pracowników klienta niż dostawców chmury – tak wynika z nowego raportu Kaspersky Lab.
Stosowanie chmury oferuje organizacjom korzyści w postaci bardziej elastycznych procesów biznesowych, mniejszych nakładów inwestycyjnych oraz szybszego inicjowania obsługi administracyjnej IT. Z drugiej strony pojawiają się obawy dotyczące integralności infrastruktury chmury oraz bezpieczeństwa danych organizacji. Co najmniej jedna trzecia firm z sektora MŚP oraz korporacji (odpowiednio – 35 % i 39%) obawia się incydentów związanych z infrastrukturą IT utrzymywaną na zewnątrz. Skutki incydentu mogą zniwelować oferowane przez chmurę korzyści i spowodować dotkliwe szkody handlowe oraz wizerunkowe.
Chociaż głównym przedmiotem obaw organizacji jest integralność zewnętrznych platform chmury, źródło zagrożeń znajduje się znacznie bliżej. Jedna trzecia incydentów (33%) w chmurze jest spowodowana wykorzystaniem socjotechniki, która wpływa na zachowanie pracowników, a tylko 11% incydentów można przypisać działaniom dostawcy chmury.
Badanie pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia, jeśli chodzi o zapewnienie odpowiednich środków cyberbezpieczeństwa podczas współpracy z firmami trzecimi. Jedynie 39% małych i średnich firm oraz połowa (47%) przedsiębiorstw wdrożyła zindywidualizowaną ochronę chmury. Prawdopodobnie wynika to z tego, że firmy w dużej mierze polegają na cyberbezpieczeństwie po stronie dostawcy chmury. Problemem może być także błędne przekonanie, że standardowa ochrona punktów końcowych działa skutecznie w środowiskach chmury bez ograniczania korzyści chmury.
Firma migrująca do chmury publicznej musi przede wszystkim zrozumieć, kto odpowiada za jej dane biznesowe. Dostawcy chmury zwykle stosują wyspecjalizowane środki cyberbezpieczeństwa w celu ochrony swoich platform i klientów, jednak gdy zagrożenie występuje po stronie klienta, dostawca chmury nie ponosi za nie odpowiedzialności. Z naszego badania wynika, że firmy powinny zwracać większą uwagę na higienę cyberbezpieczeństwa wśród swoich pracowników i podjąć działania, które zabezpieczą ich środowisko chmury od wewnątrz – powiedział Maksim Frołow, wiceprezes ds. sprzedaży globalnej, Kaspersky Lab.
Kaspersky Lab proponuje kilka konkretnych działań, które firmy mogą podjąć, aby zapewnić bezpieczeństwo swoich danych w chmurze:
- Wyjaśnij pracownikom, że mogą paść ofiarą cyberzagrożeń. Nie powinni klikać odsyłaczy ani otwierać załączników pochodzących od nieznanych użytkowników. Pomocne może okazać się szkolenie zwiększające świadomość, np. w formie grywalizcji, takie jak Kaspersky Security Awareness.
- W celu zminimalizowania ryzyka nieautoryzowanego wykorzystywania platform chmury poinformuj personel o negatywnych aspektach korzystania z niezatwierdzonych zasobów IT i ustal procedury zakupu oraz korzystania z infrastruktury chmury dla każdego działu.
- Stosuj rozwiązanie bezpieczeństwa punktów końcowych w celu uniemożliwienia ataków z wykorzystaniem socjotechniki. Rozwiązanie to powinno obejmować ochronę serwerów poczty, klientów poczty oraz przeglądarek.
- Po migracji niezwłocznie wdróż ochronę infrastruktury chmury. Wybierz wyspecjalizowane rozwiązanie cyberbezpieczeństwa chmury wyposażone w ujednoliconą konsolę zarządzania umożliwiającą zarządzanie ochroną na wszystkich platformach, jak również automatyczne skalowanie wdrożenia ochrony. Kaspersky Hybrid Cloud Security oferuje firmom wielopoziomową ochronę dla środowisk złożonych z wielu chmur, ujednoliconą cyberochronę oraz płynną orkiestrację. Rozwiązanie wykrywa powszechne i złożone zagrożenia, chroniąc całą infrastrukturę chmury – od zwirtualizowanych środowisk lokalnych po platformy chmury publicznej – takie jak AWS czy Microsoft Azure.
Pełny raport wykorzystany w niniejszej informacji prasowej jest dostępny na oficjalnym blogu Kaspersky Lab – Kaspersky Daily: https://kas.pr/ioi5.
Źródło Kaspersky Lab