Sektor finansowy nie wykorzystuje potencjału chmury, wynika z najnowszego raportu Capgemini World Cloud Report for Financial Services 2025

Raport Capgemini World Cloud Report for Financial Services 2025 ujawnia wyraźne różnice w podejściu do inwestycji w technologie chmurowe między tradycyjnymi a nowoczesnymi instytucjami finansowymi.

Większość banków i firm ubezpieczeniowych wdraża rozwiązania chmurowe przede wszystkim w celu zwiększenia efektywności operacyjnej (84%), podczas gdy fintechy i insurtechy wykorzystują chmurę głównie do przyspieszenia sprzedaży (62%). Analiza sugeruje również, że jedynie 12% organizacji z sektora usług finansowych można uznać za „innowatorów chmurowych”.

– Banki i firmy ubezpieczeniowe coraz częściej sięgają po technologie chmurowe, aby sprostać takim wyzwaniom jak nieskuteczność zarządzania danymi, luki w zabezpieczeniach cyfrowych, złożoność regulacji oraz rosnące oczekiwania klientów. Świadczy o tym 26-procentowy wzrost odniesień do technologii chmurowych w raportach rocznych 40 czołowych instytucji finansowych na świecie w latach 2020–2023. Obecna sytuacja staje się dla sektora coraz bardziej wymagająca, co skłania firmy do szukania nowych sposobów na zminimalizowanie ryzyka i poprawę efektywności operacyjnej właśnie dzięki rozwiązaniom chmurowym – mówi Tomasz Radwański, Head of Cloud Practice FS w Capgemini Polska.

 

Przeszkody w pełnym wykorzystaniu chmury

Firmy mają jednak trudności z maksymalnym wykorzystaniem potencjału rozwiązań chmurowych – wyzwania operacyjne wciąż wpływają na osoby decyzyjne spowalniając zwrot z inwestycji oraz efekty inicjatyw związanych z transformacją chmurową. W rezultacie mniej niż 40% osób na stanowiskach dyrektorów wyższego szczebla jest w pełni zadowolonych z wyników chmury, takich jak obniżenie kosztów operacyjnych (33%), lepsza skalowalność (27%), przyspieszenie innowacji (26%), rozwój analityki i danych (24%) oraz poprawa bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami (21%).

Raport Capgemini pokazuje, że wyzwania wynikają z przyjmowania przez instytucje finansowe podejścia typu „lift-and-shift” (czyli bez wprowadzania dużych zmian w samej architekturze), przy migracji systemów do chmury, co w połączeniu z szybkim skalowaniem prowadzi do wyższych niż oczekiwano kosztów. Dodatkowym wyzwaniem są skomplikowane modele cenowe oraz mało efektywne zarządzanie i nadzór nad zasobami chmurowymi.

– Dla instytucji finansowych przejście na chmurę powinno być początkiem większych zmian wspierających długofalowy rozwój i elastyczność operacyjną. Podczas gdy niektóre organizacje nadal koncentrują się głównie na oszczędnościach, innowatorzy wykorzystują chmurę, aby gruntownie zmieniać swoje procesy i dostosowywać ofertę do dynamicznie zmieniającego się rynku. Podejście cloud-native pozwala szybciej wprowadzać nowe produkty, docierać do szerszego grona odbiorców i wzmacniać lojalność klientów. Chmura, szczególnie w połączeniu z generatywną sztuczną inteligencją, umożliwia również efektywne inwestowanie w technologie, które mają strategiczne znaczenie dla przyszłości branży finansowej – komentuje Tomasz Radwański.

 

Ochrona danych to wyzwanie

Jednym z kluczowych wyzwań operacyjnych jest przestrzeganie najnowszych regulacji i odpowiednich zasobów informacyjnych. Banki i firmy ubezpieczeniowe gromadzą ogromne ilości informacji o swoich klientach – od danych osobowych po szczegóły finansowe i transakcyjne. Zarządzanie tymi zasobami oraz zapewnienie ich bezpieczeństwa to duże wyzwanie. Raport wskazuje na trzy główne problemy, które zauważają przedstawiciele i przedstawicielki branży:

  • Starsze systemy (legacy), które utrudniają połączenie danych z różnych działów (71%)
  • Trudności w ochronie danych klientów i zapewnieniu ich prywatności (70%)
  • Niska jakość danych, często zawierają błędne informacje lub ich brak (69%)

Wraz z wejściem w życie Rozporządzenia o Cyfrowej Odporności Operacyjnej (DORA), w styczniu 2025 i rosnącą presją regulacyjną na całym świecie, instytucje finansowe staną wkrótce w obliczu surowszych wymogów z zakresu zgodności z prawem. Będą musiały jeszcze bardziej rygorystycznie nadzorować korzystanie z platform technologicznych i współpracę z zewnętrznymi dostawcami.

 

Branża musi promować kulturę innowacji

Raport Capgemini wskazuje także, że aż 81% przedstawicieli kadry zarządzającej uważa, iż brak odpowiednich technologii utrudnia realizację celów biznesowych. Większość respondentów i respondentek postrzega sztuczną inteligencję (81%), analitykę predykcyjną (75%) i automatyzację procesów (65%) jako kluczowe technologie wspierające ekosystem chmurowy. Tradycyjne instytucje finansowe wciąż jednak nie dysponują odpowiednim poziomem dojrzałości i umiejętności w tych obszarach: 15% osiągnęło dojrzałość w zakresie sztucznej inteligencji, 30% w analityce predykcyjnej, a 22% w zrobotyzowanej automatyzacji procesów.

Z badań wynika, że 12% banków i firm ubezpieczeniowych można uznać za innowatorów chmurowych – dzięki dobrze zaplanowanej strategii chmurowej, skalowalnym platformom i dojrzałym ekosystemom osiągają lepsze wyniki finansowe. W porównaniu do innych firm, innowatorzy częściej przekraczają cele sprzedaży dodatkowej (32% wobec 12%), monetyzacji danych (32% wobec 10%) i rozwoju nowych produktów (22% wobec 10%).

Aby zwiększyć efektywność operacyjną i wspierać innowacje, banki i firmy ubezpieczeniowe powinny skupić się na podejściu opartym na danych i technologii chmurowej. W praktyce oznacza to tworzenie aplikacji dedykowanych chmurze, inwestowanie w talenty z umiejętnościami chmurowymi, wspieranie kultury współpracy, która zachęca do dzielenia się swoimi pomysłami i najlepszymi praktykami oraz ułatwienie wszystkim zespołom dostępu do potrzebnych technologii.

 

IT Channel Leaders 2024: „Współpraca i partnerstwo najważniejsze” – wspólnie podkreślili czołowi przedstawiciele branży IT podczas debaty „Liderzy Branży”