Związek Cyfrowa Polska prezentuje wyniki IT Fitness Test 2024

IT Fitness Test to projekt branży cyfrowej, którego celem jest sprawdzenie umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli z Polski, Czech i Słowacji. W naszym kraju odpowiada za niego Związek Cyfrowa Polska przy wsparciu  ministra cyfryzacji, minister edukacji oraz resortu rozwoju i technologii.

W tym roku uczniowie i nauczyciele mieli możliwość podejścia do cyfrowego sprawdzianu przez niemal siedem miesięcy – od kwietnia do końca października. Finalnie wzięła w nim rekordowa liczba uczestników – niemal 45 tys.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z frekwencji. Mniej jednak zachwycają nas rezultaty, które powinny są alarmem ostrzegawczym dla państwa i osób odpowiedzialnych za cyfrową edukację w naszym kraju – mówi Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski. – Nie sprawdzaliśmy wiedzy, tylko kompetencje dotyczące rozwiązywania bardzo praktycznych problemów, takich jak umiejętność posługiwania się kolejowym rozkładem jazdy czy rozróżnienia prawdy od tzw. fake newsów. Wydawałoby się, że pokolenie cyfrowych tubylców powinno sobie doskonale poradzić z takimi zadaniami. Wyniki IT Fitness Test pokazują jednak, że jest wciąż wiele obszarów kompetencyjnych, które wymagają uzupełnienia i poświęcenia większej uwagi w procesie nauczania”.

Do testu podchodzili uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Podobnie jak w poprzednich edycjach lepiej poradzili sobie młodsi, osiągając średni wynik na poziomie 46 proc. Rezultat testu dla szkół ponadpodstawowych wyniósł natomiast tylko 36 proc.

Jak zauważają eksperci Cyfrowej Polski analizujący rokrocznie odpowiedzi, widać  pewną stałą tendencję w naszym kraju w tym obszarze. Od trzech lat, od kiedy prowadzony jest sprawdzian, wyniki dla podstawówek utrzymują się niemal na tym samym poziomie i nie ulegają poprawie (45 proc. w 2022 roku i  46 proc. w 2023 r.). Niepokoją jednak rezultaty uczniów szkół ponadpodstawowych, gdzie notowane są gorsze oceny (rok wcześniej rezultat było o 7 pkt proc. lepszy).

W kontekście naszych południowych sąsiadów polska młodzież wypadła najgorzej. Średni wynik dla szkół podstawowych jest o 6 pkt proc. gorszy niż na Słowacji i 2 pkt proc. niż w Czechach. Natomiast młodzież ze słowackich placówek ponadpodstawowych osiąga wyniki lepsze o 9 pkt proc. lepsze niż Polacy, Czesi są lepsi w tym obszarze o 4 pkt proc.

„Wyniki testu pokazują, że polska młodzież tylko pobieżnie wie, jak wykorzystywać sieci społecznościowe, a także komputerowe narzędzia biurowe i usługi cyfrowe.  W tym roku zadaliśmy pytania dotyczące między innymi korzystania z cyfrowego kalendarza czy komunikatorów internetowych. Wszystko to niezwykle popularne narzędzia, a jednak z umiejętnością posługiwania się nimi nie jest najlepiej” – komentuje Michał Kanownik.

Uwagę zwracają rezultaty dotyczące bezpieczeństwa cyfrowego. O ile kompetencje uczniów szkół podstawowych w tym obszarze nie zmieniły się w porównaniu do badania sprzed roku (51 proc. poprawnych odpowiedzi) to gorsze rezultaty osiągnięto w liceach i technikach – tylko 34 proc. poprawnych odpowiedzi (przy wyniku 48 proc. w zeszłym roku).