SAS rzuca światło na oszustwa finansowe z użyciem sztucznej inteligencji, prezentując wyniki badania „Faces of Fraud”

Przeprowadzone przez SAS badanie „Faces of Fraud” z 2023 roku wykazało, że 70 proc. organizacji padło ofiarami oszustwa finansowego co najmniej raz, a 40 proc. dwa lub więcej razy. Chcąc przeciwdziałać narastającym zagrożeniom napędzanym przez sztuczną inteligencję, SAS, lider w dziedzinie danych i sztucznej inteligencji, ponownie nawiązał współpracę ze Stowarzyszeniem Certyfikowanych Biegłych ds. Nadużyć (ACFE) oraz z setkami organizacji na całym świecie, by wspierać gotowość i edukację w zakresie przeciwdziałania oszustwom finansowym podczas międzynarodowego tygodnia świadomości na temat oszustw finansowych, który trwa od 17 do 23 listopada.

 

„Okazało się, że technologia sztucznej inteligencji, a w szczególności generatywna AI, w niewłaściwych rękach może być niezwykle niebezpieczna” – powiedział John Gill, przewodniczący ACFE. „Nasze najnowsze badanie 2024 Anti-Fraud Technology Benchmarking Report, które przeprowadzone zostało razem z SAS, wykazało, że 83 proc. specjalistów ds. zwalczania nadużyć finansowych przewiduje rozpoczęcie wykorzystania GenAI do obrony przed zagrożeniami w ciągu najbliższych dwóch lat. Muszą oni nadążać za narastającym technologicznym wyścigiem zbrojeń technologicznych z przestępczością zorganizowaną – ale to nierówna walka, gdyż w przeciwieństwie do swoich przeciwników, osoby walczące z oszustwami muszą korzystać z tych technologii w sposób etyczny i zgodny z przepisami prawa”.

 

„Banki, agencje rządowe, ubezpieczyciele, sprzedawcy i przedstawiciele innych firm wciąż ulepszają swoje aplikacje i rozwiązania cyfrowe, by zaspokoić potrzeby społeczeństwa. Jednocześnie przestępcy znajdują i wykorzystują ich słabe punkty przy użyciu coraz bardziej wyrafinowanych narzędzi, w szczególności generatywnej sztucznej inteligencji” – powiedział Stu Bradley, Senior Vice President, Risk, Fraud and Compliance Solutions w SAS. „Jednakże, jak udowadniają nasi klienci swoimi licznymi sukcesami w walce z oszustwami, nawet w tych warunkach, ustanowienie solidnych ekosystemów danych cyfrowych i efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji dostosowanej do konkretnego przypadku użycia może pomóc organizacjom w sprawnej adaptacji do ewoluujących zagrożeń” – dodał.

 

Przewidywanie oszustw finansowych dzięki analizie w czasie rzeczywistym

Instytucje finansowe mają milisekundy na zatwierdzenie lub odrzucenie przychodzącej transakcji. To niesamowicie wymagające zadanie, biorąc pod uwagę, że łączna liczba transakcji kartami kredytowymi na całym świecie w 2023 roku wynosiła średnio prawie dwa miliardy dziennie, co odpowiada prawie 23 000 transakcji na sekundę. Aby szybko i dokładnie zidentyfikować podejrzaną aktywność, dostawca usług płatności cyfrowych Nets (część Nexi Group z siedzibą w Mediolanie) wykorzystuje technologię SAS do zwalczania nadużyć finansowych.

Nets świadczy usługi płatności cyfrowych, z których korzysta ponad 740 000 punktów handlowych oraz setki banków. Możliwości SAS w zakresie sztucznej inteligencji umożliwiają europejskiemu paytechowi ciągłe doskonalenie modelowania przewidywania oszustw. Dzięki temu zapewnia on milionom obsługiwanych klientów płynne – i bezpieczne – natychmiastowe płatności.

 

„Dzięki SAS Fraud Management możemy przetwarzać ogromne ilości danych, by wykrywać niestandardowe wzorce i oddzielać fałszywe transakcje od autentycznych – a wszystko to w czasie rzeczywistym” – powiedział Jukka-Pekka Kokkonen, Head of Fraud and Dispute w Nexi Group. „Z uwagi na charakter tej walki, kluczowe znaczenie ma ciągłe monitorowanie skuteczności wykrywania oszustw” – dodał Kokkonen. „Rozwiązanie SAS pozwala nam dostosowywać się do zmieniających się zagrożeń w różnych regionach świata”.

 

Zwalczanie oszustw związanych ze zgłaszaniem szkód w celu zapewnienia wysokiej jakości usług i rozsądnych składek

Od czasu wystawienia pierwszej polisy w 1994 roku, Quálitas MX stał się wiodącym ubezpieczycielem komunikacyjnym w Meksyku, obsługującym prawie jedną trzecią rynku. Posiada ponad 20 000 agentów i zapewnia polisy dla ponad pięciu milionów pojazdów. Pozostawanie w czołówce innowacji i technologii jest operacyjnym fundamentem przedstawionym w wizji Quálitas i znajduje odzwierciedlenie w opartym na chmurze podejściu firmy do walki z oszustwami.

Od ponad dekady Quálitas polega na SAS Fraud Framework w celu wykrywania i zapobiegania oszustwom związanym ze zgłoszeniami szkód. Ubezpieczyciel buduje modele AI, by skuteczniej wykrywać podejrzane działania. Wczesne i dokładne rozpoznawanie oszustw zmniejsza straty, co pomaga utrzymać składki na niskim poziomie, a jednocześnie przyspiesza wypłatę uzasadnionych odszkodowań. Oba te czynniki mają kluczowe znaczenie dla świadczenia wysokiej jakości usług i dbania o lojalność klientów.

 

„Posiadamy mnóstwo danych w firmie, przeprowadzamy wiele transakcji, a wyzwaniem dla nas jest wykorzystanie tych informacji do odpowiedzi na zapytania i podejmowania lepszych decyzji” – powiedział Rene Abdala, Director of Strategic Planning w Quálitas. „SAS zapewnia kompleksowy obraz wszystkich działań, który pomaga nam w wykrywaniu oszustw i innych zagrożeń. Używamy również rozwiązań SAS do optymalizacji cen i monitorowania wskaźników KPI w całej firmie”.

 

Wykrywanie oszustw w ciągu kilku sekund dzięki monitorowaniu danych w czasie rzeczywistym

Techcombank to wietnamski bank o statusie spółki akcyjnej, obsługujący prawie 14 milionów klientów indywidualnych i korporacyjnych dzięki platformie bankowości cyfrowej, aplikacji mobilnej i ponad 300 oddziałom w całym kraju. W Wietnamie ponad 50 proc. ataków związanych z cyberoszustwami wymierzonych jest w banki i firmy finansowe, dlatego wykrywanie nadużyć i przeciwdziałanie im jest kluczowe.

Techcombank wdrożył proaktywny system monitorowania danych z wykorzystaniem rozwiązania SAS do zwalczania nadużyć finansowych w firmach, umożliwiając pracownikom analizę behawioralną klientów w czasie rzeczywistym. Rezultatem są lepsze możliwości wykrywania i zapobiegania oszustwom w wielu produktach i kanałach na jednej platformie. Skróciło to czas potrzebny na rozpoznanie oszustwa do zaledwie kilku sekund, jednocześnie zmniejszając liczbę fałszywych alarmów.

„Podczas gdy wiele banków podejmuje działania reaktywne i może wdrażać rozwiązania dopiero wtedy, gdy dopadną je problemy związane z oszustwami, my podjęliśmy decyzję o wczesnym rozpoczęciu działań na tym froncie” – powiedział Joseph Vu, Director of Technology and Digital Risk Management w Techcombank. „Dzięki SAS skonsolidowaliśmy wykrywanie i analizę nadużyć, przypisując równocześnie upoważnienia do danych odpowiednim specjalistom. Teraz działamy szybciej, skuteczniej i bardziej precyzyjnie w zakresie udostępniania informacji, raportowania, tworzenia reguł biznesowych, alertowania i przeprowadzania dochodzeń”.

 

Wykrywanie przypadków łamania przepisów, uchylania się od podatków i unikania opodatkowania

Malta, państwo wyspiarskie położone na Morzu Śródziemnym, jest w trakcie realizacji trzyletniego planu strategicznego, mającego na celu usprawnienie technologii wykorzystywanej do poboru ceł i podatków. Odpowiedzialna za to agencja –  Maltańska Administracja Podatkowa i Celna (MTCA) – korzysta z rozwiązań SAS, które są częścią działań mających na celu wykrywanie przypadków niezgodności i zapewnianie, że wszyscy obywatele i firmy płacą podatki.

Nieprzestrzeganie przepisów prawa podatkowego, unikanie zobowiązań podatkowych i uchylanie się od ich płacenia kosztują rządy około 10 do 20 proc. przewidywanych rocznych przychodów, a w krajach, w których przepisy nie są egzekwowane, wskaźniki te mogą sięgać nawet 80 proc. Rozwiązanie tego problemu może przynieść miliony dodatkowych przychodów. Korzystając z rozwiązań SAS na platformie SAS® Viya®, MTCA może na bieżąco analizować dane, co pozwala na bardziej skuteczne monitorowanie i szybsze reagowanie.

 

„Wcześniej nasze procesy były całkowicie ręczne” – powiedział Joseph Caruana, Commissioner for Tax and Customs w MTCA. „Obecnie, dzięki zaawansowanej analityce SAS i możliwościom sztucznej inteligencji, audyty są szybsze i bardziej skuteczne, gdyż opierają się na danych pochodzących z różnych źródeł”.

 

AI vs. AI: wykorzystanie zaawansowanej technologii do pokonania oszustów

W jaki sposób specjaliści ds. zwalczania nadużyć finansowych mogą najlepiej przygotować swoje organizacje do udaremnienia spirali przestępczych działań, biorąc pod uwagę fakt, że generatywna sztuczna inteligencja nadal zmienia krajobraz oszustw i przestępstw finansowych? SAS i ACFE odpowiedzą na to i wiele innych pytań podczas webinaru Fraud Week, który po raz pierwszy dostępny będzie zarówno dla członków ACFE, jak i osób niezrzeszonych. Podczas spotkania eksperci omówią ewolucję GenAI i jej stale rosnącą rolę w zapobieganiu oszustwom i ich wykrywaniu.

 

IT Channel Leaders 2024: „Współpraca i partnerstwo najważniejsze” – wspólnie podkreślili czołowi przedstawiciele branży IT podczas debaty „Liderzy Branży”