Google proponuje poprawki do wyników wyszukiwania w UE 

Zgodnie z ustawą o rynkach cyfrowych (DMA) Google nie może faworyzować swoich produktów i usług na swojej platformie. Ustawa weszła w życie w zeszłym roku i ma na celu ograniczenie władzy Big Tech. 

Najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka internetowa od tego czasu próbowała odpowiedzieć na sprzeczne żądania ze strony witryn porównujących ceny, hoteli, linii lotniczych i małych sprzedawców detalicznych. Trzy ostatnie grupy stwierdziły, że ich kliknięcia w celu dokonania bezpośredniej rezerwacji spadły o 30% z powodu ostatnich zmian w Google. Firma jest na celowniku Komisji Europejskiej od marca. Naruszenia DMA mogą kosztować firmy nawet 10% ich rocznych globalnych obrotów.

Google zaproponowało więc więcej zmian w wynikach wyszukiwania w Europie po tym, jak mniejsi rywale poskarżyli się na mniejszy ruch na ich stronach w wyniku poprzednich poprawek wprowadzonych przez jednostkę Alphabet, a unijni regulatorzy antymonopolowi rozważają nałożenie opłat na firmę na mocy nowych przepisów UE dotyczących technologii.

„W związku z tym zaproponowaliśmy więcej zmian w naszych europejskich wynikach wyszukiwania, aby spróbować uwzględnić te żądania, jednocześnie spełniając cele wyznaczone przez DMA” – powiedział dyrektor prawny Google, Oliver Bethell, we wtorkowym wpisie na blogu.

Zmiany obejmują wprowadzenie rozszerzonych i jednakowo sformatowanych jednostek umożliwiających użytkownikom wybór między witrynami porównawczymi a witrynami dostawców, nowych formatów umożliwiających rywalom wyświetlanie cen i zdjęć na swoich stronach internetowych, a także nowych jednostek reklamowych dla witryn porównawczych. „Uważamy, że najnowsza propozycja jest właściwym sposobem na zrównoważenie trudnych kompromisów, jakie pociąga za sobą DMA” – powiedział Bethell.

W przypadku wyników wyszukiwania w Niemczech, Belgii i Estonii Google planuje również usunięcie mapy pokazującej lokalizację hoteli i wyników pod mapą, podobnie jak w starym formacie „dziesięciu niebieskich linków” sprzed lat, jako część krótkiego testu mającego na celu ocenę zainteresowania użytkowników.