Deloitte: Jedynie połowa badanych rodaków wierzy, że GenAI będzie etycznie wykorzystywana w biznesie

Raport firmy Deloitte zatytułowany „Trust in AI. Polska Perspektywa 2024” pokazuje, że zdaniem 68% Polaków GenAI poprawi doświadczenia związane z wykonywaną pracą, jednak obecnie w celach zawodowych stosuje ją jedynie 18%. 

Wydaje się jasne, że zbudowanie zaufania do generatywnej AI pozostaje kluczowe dla upowszecnienia tej technologii. Wśród czynników istotnych w procesie budowania zaufania do GenAI polscy respondenci wskazują na bezpieczeństwo danych (68%), zachowanie wpływu człowieka w procesie (62%) czy pewność co do otrzymywanych wyników (62%), a także rozumienie, jak działają algorytmy (60%).

Choć użytkownicy widzą potencjał w stosowaniu AI, tylko połowa badanych w Polsce wierzy, że technologia ta będzie etycznie wykorzystywana w biznesie. Podobny odsetek respondentów (46%) ufa, że państwo skutecznie ureguluje te kwestie. Ponadto ponad połowa użytkowników AI (53%) uważa, że technologia ta byłaby wykorzystywana częściej, gdyby istniały jasne regulacje prawne, wskazano również.

Jak wynika z badania, 56% respondentów w Polsce korzysta z generatywnej AI w celach prywatnych, 29% z myślą o edukacji, a niemal co piąty (18%) stosuje ją w pracy. Już teraz 72% badanych Polaków jest zdania, że GenAI pomoże firmom ulepszyć produkty i usługi, a 68% ankietowanych uważa, że poprawi doświadczenia związane z wykonywaną pracą np. dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań.

Tymczasem w Europie poziom wykorzystania sztucznej inteligencji w celach zawodowych jest nieznacznie wyższy niż w naszym kraju. Po nowe rozwiązania sięga co czwarty pracownik, a ponad 60% Europejczyków korzystających z GenAI w celach zawodowych wskazuje, że firma zachęca ich do stosowania tego typu rozwiązań w pracy lub tego nie zabrania.

Postawy polskich respondentów wobec GenAI wskazują na zmienny poziom zaufania w zależności od stopnia skomplikowania danego zastosowania sztucznej inteligencji, co jest zgodne z trendami obserwowanymi na innych rynkach. Użytkownicy bardziej ufają wynikom generowanym za jej pomocą w sytuacjach obarczonych mniejszym ryzykiem, jak np. podsumowanie artykułów prasowych (67%), a mniej w przypadku bardziej skomplikowanych zadań, jak rekomendacje produktów finansowych (60%) czy wsparcie w procesie diagnozy medycznej (43%).

„Uzyskane wyniki pokazują pewną lukę w zaufaniu do generatywnej AI. Użytkownicy wydają się wykazywać większą otwartość na korzystanie z takich rozwiązań, gdy sami je stosują lub gdy dotyczy to zastosowań, które uznają za mniej ryzykowne. Uwydatnia to potrzebę priorytetowego traktowania przez firmy, organizacje i instytucje publiczne kwestii transparentności w zakresie wykorzystania AI, zapewnienia użytkownikom odpowiednich narzędzi i szkoleń oraz aktywnego podejścia do kwestii prywatności danych” – wskazał partner, DCE GenAI Market Activation Leader w Deloitte Jan Michalski.