Na poziomie firmy tak, na poziomie społeczeństwa nie koniecznie, wynika z najnowszego badania Future Mind “Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym”

Rozwój technologii generatywnej AI (GenAI) budzi skrajne emocje wśród polskiego społeczeństwa. Jak wynika z najnowszego badania firmy doradczo-technologicznej Future Mind “Jak AI zmienia codzienność Polaków? Sztuczna inteligencja w pracy i życiu osobistym”, Polacy są niemal równo podzieleni w stosunku do odczuć względem sztucznej inteligencji. 35 proc. ocenia AI pozytywnie, a 36 proc. obawia się jej negatywnego wpływu. Z kolei w przypadku dotychczasowej roli sztucznej inteligencji w rozwoju przedsiębiorstw ponad połowa uczestników badania (53 proc.) postrzega ją korzystnie, przede wszystkim w kontekście zwiększonej efektywności. Te wnioski są tym bardziej ciekawe, biorąc pod uwagę okres, jaki Polacy mieli na oswojenie się z GenAI – pod koniec listopada mijają już dwa lata od wprowadzenia ChatGPT od OpenAI na rynek.

 

AI w pracy: od prawnika do marketingowca

Generatywna AI odgrywa coraz większą rolę w codziennej pracy Polaków, szczególnie w sektorze usług prawnych i konsultingowych, gdzie korzysta z niej aż 33 proc. pracowników. Na kolejnych miejscach znalazły się branże IT oraz marketingu i komunikacji, z równym udziałem 17 proc. Popularność tych narzędzi wynika z ich wszechstronności – od tworzenia skomplikowanych analiz po generowanie treści. Co ciekawe, sztuczna inteligencja zaczyna być wykorzystywana przez pracowników coraz większej liczby branż – chociażby opieki medycznej, przemysłu produkcyjnego, gastronomii czy hotelarstwa.

– Widzimy, jak szybko firmy, a także pracownicy, dostrzegają korzyści z AI. Z naszego badania wynika, że już 27 proc. osób aktywnych zawodowo używa GenAI przynajmniej raz w tygodniu, z czego 10 proc. robi to codziennie. To technologie, które nie tylko automatyzują procesy, ale także wspierają kreatywność i rozwój nowych pomysłów. Kluczowym wyzwaniem pozostaje jednak edukacja użytkowników w zakresie efektywnego korzystania z narzędzi takich jak ChatGPT oraz podkreślanie konieczności weryfikacji zwracanych przez GenAI informacji, aby zapewnić ich rzetelność i adekwatność – mówi Maciej Skrzos, Data Lead w Future Mind.

 

Podzielone opinie

Narzędzia takie jak ChatGPT, który obchodzi pod koniec listopada drugą rocznicę wprowadzenia na rynek, zyskały ogromną popularność i bardzo dynamicznie się rozwijają. Niemniej jednak ich oddziaływanie na efektywność i relacje międzyludzkie wciąż budzi kontrowersje. W kontekście konsekwencji, jakie wdrożenie GenAI niesie dla firm przeważa optymizm. Ponad połowa przedsiębiorstw (53 proc.) ocenia wpływ AI na efektywność pozytywnie. Jednocześnie 23 proc. wskazuje na potencjalne ryzyka, takie jak utrata kontroli nad procesami czy koszty wdrożenia technologii.

Z perspektywy zmian w społeczeństwie dominują jednak obawy. Aż 40 proc. respondentów przewiduje, że AI będzie negatywnie wpływać na relacje międzyludzkie i tym samym osłabiać więzi społeczne, podczas gdy pozytywnie AI ocenia 34 proc. Z kolei pytani o to, w jaki sposób generatywna sztuczna inteligencja zmieni życie jednostki, Polacy są niemal równo podzieleni – 35 proc. postrzega wpływ AI na ich życie korzystnie, ale 36 proc. obawia się jej negatywnych konsekwencji, takich jak automatyzacja ich miejsca pracy, naruszanie prywatności lub wykorzystanie tożsamości, czy też pogłębienie się dezinformacji i manipulacji (np. deepfake).

– AI może być kluczowym narzędziem rozwoju zarówno dla jednostek, jak i organizacji. Nie chodzi jednak tylko o wydajność – równie ważne jest, aby technologia wspierała ludzką kreatywność i pozwalała skupić się na zadaniach przynoszących największą wartość dodaną. Firmy, które strategicznie przekwalifikują pracowników, których praca została zautomatyzowana, zyskają przewagę konkurencyjną – mówi Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind. – Symboliczne drugie urodziny ChatGPT przypominają, że generatywna AI wychodzi dopiero z pierwszej fazy rozwoju. Kolejne dwa lata pokażą jak tak naprawdę zmieni się nasza rzeczywistość. Dlatego warto zadbać, aby dynamiczny rozwój tych technologii nie osłabił relacji społecznych, a wręcz przeciwnie – przyczynił się do ich wzmocnienia – dodaje.

 

Czy AI to technologia młodych?

Eksperci zwracają uwagę, że młodsze pokolenie bardziej optymistycznie patrzy na wykorzystanie AI. Dostrzega w niej potencjał do rozwoju kompetencji oraz optymalizacji codziennej pracy. Niemal co czwarty Polak w wieku 20-34 lata używa AI, aby poszerzyć swoją wiedzę i sposób myślenia. Dla 37 proc. młodych jest to sposób na poprawienie jakości pracy, a dla ponad jednej trzeciej (35 proc.) – maksymalizacji produktywności. Jednocześnie, najmłodsi respondenci zauważają, że skuteczne wdrożenie AI wymaga nie tylko technologii, ale także odpowiednich strategii zarządzania zmianą. Z kolei dwie trzecie z nich deklaruje, że nowi pracownicy powinni posiadać wiedzę na temat sztucznej inteligencji.