IDC: Meta dominuje na rynku AR/VR, ale konkurencja nie śpi
Po dwóch kwartałach spadków globalne dostawy zestawów słuchawkowych AR/VR w końcu powróciły do tendencji wzrostowej, ponieważ wolumeny wzrosły o 12,8% w III kwartale 2024 r. według najnowszych danych z International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Augmented and Virtual Reality Headset Tracker.
Wspomniany wzrost był w dużej mierze napędzany przez jednego dostawcę: Meta. Spośród pierwszej piątki Meta przewodziła stawce z 70,8% udziałem w kwartale. Firma ma też dobre wyniki w kontekście korzystnych porównań rok do roku, podczasy gdy wolumeny spadły o 22,7% w III kwartale, kiedy to Quest 2 zaczął być wycofywany.
Chociaż zajęło to kilka kwartałów, Quest 3 w końcu zaczął wychodzić na czołowe miejsce dzięki szerszemu wyborowi treści i promocjom, takim jak Prime Day, który zwiększył wolumen.
PSVR2 firmy Sony znalazło się na drugim miejscu (6,7% udziału) jako firma, która przyciągnęła uwagę graczy komputerowych i skorzystała z promocji. Apple, ByteDance i XREAL zamknęły pierwszą piątkę. Chociaż rynek został zdominowany przez pięć firm, które mają łącznie ponad 90% udziału, perspektywy dla niektórych z tych firm pozostają niepewne.
„Zaangażowanie Sony i ByteDance w produkcji zestawów słuchawkowych wydaje się chwiać, ponieważ dostawy obu dostawców nadal spadają – powiedział Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań, Worldwide Mobile Device Trackers w IDC. – To z kolei daje szansę takim markom jak XREAL i VITURE, które przyciągają graczy, jednocześnie wprowadzając innowacje zarówno w sprzęcie, jak i oprogramowaniu”.
Wszechstronność zestawów słuchawkowych Mixed Reality, takich jak Quest 3, sprawiła, że kategoria ta przyćmiła inne, a nawet może zastąpić zestawy słuchawkowe rozszerzonej rzeczywistości w odpowiednich warunkach. W związku z tym IDC prognozuje, że zestawy słuchawkowe Mixed Reality wzrosną o 21,7% w 2025 r., sprzedając 7,7 mln sztuk i pozostając największą kategorią w przyszłości. Poza Mixed Reality, urządzenia Extended Reality, które zapewniają prosty wyświetlacz przezierny lub kopiowanie treści, mają być kolejną największą kategorią i to właśnie tam konkurencja ma się zaostrzyć w ciągu najbliższych 18 miesięcy.
„Okulary połączone ze sztuczną inteligencją i wyświetlaczem przeziernym mogą zapewnić potężne wrażenia zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorstwom – kontynuował Ubrani. – Wraz z ponownym wejściem Google na rynek za pośrednictwem Androida XR, konkurencja wkrótce się zaostrzy, ponieważ ani Apple, ani Meta nie ugruntowały swojej pozycji wyraźnego zwycięzcy na rynku masowym”.
Android XR wraz z licznymi start-upami i firmami, takimi jak Meta, pomoże zestawom słuchawkowym rozszerzonej rzeczywistości zwiększyć swój rozmiar ponad dwukrotnie w 2025 r. i osiągnąć roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 85,7% do końca 2028 r. Zestawy te pozostaną drugą co do wielkości kategorią i będą głównie działać po podłączeniu do smartfona lub innego urządzenia obliczeniowego.
Bardziej profesjonalne zestawy słuchawkowe rozszerzonej rzeczywistości, takie jak Orion firmy Meta, będą potrzebowały czasu, aby zyskać na popularności, ponieważ wymagają wysokiego poziomu wyrafinowania w połączeniu z technologią baterii i wyświetlacza, która jeszcze nie jest skalowalna. Dlatego IDC prognozuje, że ta kategoria pozostanie niszą, rosnąc z 59 000 w 2024 r. do 377 000 do 2028 r.