Dlaczego europejscy i japońscy producenci urządzeń zintegrowanych stawiają na współpracę z chińskimi fabrykami chipów? 

Najnowsze badania TrendForce ujawniają, że dynamika geopolityczna przyspiesza tworzenie łańcucha dostaw „Chiny dla Chin”. Ten trend jest szczególnie widoczny w sektorze motoryzacyjnym. 

Rząd Chin postawił sobie za cel, aby krajowi producenci samochodów zwiększyli wykorzystanie lokalnie produkowanych chipów do 25% do 2025 r., jednocześnie zachęcając zagraniczne firmy do lokalizowania swojej produkcji. W odpowiedzi główni dostawcy chipów samochodowych, tacy jak STMicroelectronics, Infineon, NXP czy Renesas, badali możliwość zawarcia partnerstw z chińskimi odlewniami – w tym SMIC i HHGrace – by przyspieszyć rozwój różnorodnych platform.

Chińskie fabryki stawały przed wyzwaniami związanymi z pozyskiwaniem zamówień na outsourcing MCU dla motoryzacji od producentów urządzeń zintegrowanych (ang. integrated device manufacturer, IDM) ze względu na wolniejszy postęp w procesach produkcji eFlash/eNVM oraz długie procesy weryfikacji klasy motoryzacyjnej i OEM. Niedawne naciski geopolityczne wraz z wprowadzeniem niedrogich modeli EV w Chinach skłoniły dostawców motoryzacyjnych do priorytetowego traktowania rozwiązań opłacalnych. Perspektywa kosztowa w połączeniu ze strategią „Chiny dla Chin” doprowadziły do powstania bsprzyjającej przestrzeni dla europejskich i japońskich IDM-owców do współpracy z tymi odlewniami.

TrendForce informuje, że STMicroelectronics jeste najwiekszym beneficjentem tej taktyki, nawiązując współpracę z HHGrace mającej na celu opracowanie 40 nm MCU klasy przemysłowej/samochodowej. Produkcja masowa jest spodziewana pod koniec 2025 r., jeśli rozwój będzie przebiegał sprawnie.

Tymczasem Renesas i Infineon rozpoczęły rozmowy z chińskimi odlewniami w 2024 r. w sprawie partnerstwa w zakresie produkcji kontraktowej. NXP niedawno ogłosiło plany utworzenia łańcucha dostaw w Chinach. Chociaż nie ma bezpośrednich planów utworzenia lokalnego zakładu produkcyjnego, trwają rozmowy z chińskimi odlewniami w sprawie produkcji kontraktowej. Dla zagranicznych odlewni prowadzących działalność w Chinach możliwość pomocy klientom w przechodzeniu produktów na różne platformy i zakłady produkcyjne w celu spełnienia wymagań lokalizacyjnych stwarza zarówno możliwości, jak i poważne wyzwania. Konkurencja cenowa z krajowymi chińskimi odlewniami pozostaje intensywna, zwiększając presję na utrzymanie rentowności.

TrendForce podkreśla, że ​​podczas gdy IDM-owcy i chińskie fabryki budują partnerstwa w sektorach motoryzacyjnym i przemysłowych układów sterowania, produkty te muszą przejść rygorystyczne standardy walidacji i certyfikacje OEM, które znacznie przekraczają te wymagane w przypadku zastosowań konsumenckich.

TrendForce prognozuje, że produkty wyprodukowane przez IDM przy wsparciu strategii „Chiny dla Chin” mają wejść do masowej produkcji w IIj połowie 2025 r., co przyczyni się do wzrostu przychodów. Przewiduje się ponadto, że wpływ tych współprac będzie nadal widoczny do 2026 r., umacniając rolę tych partnerstw w ewoluującym krajobrazie półprzewodników.