ISG: Europa w IV kwartale obserwuje wzrost w sektorze chmury utrzymywany głównie przez AI

Według najnowszego raportu o stanie branży przygotowanego przez Information Services Group (ISG), popyt na usługi w chmurze napędzał ogólny wzrost na europejskim rynku usług informatycznych i biznesowych w IV kwartale, nawet gdy popyt na usługi zarządzalne spadał. 

Indeks EMEA ISG Indx, który mierzy umowy outsourcingu komercyjnego o rocznej wartości kontraktu (ACV) wynoszącej 5 milionów USD lub więcej, pokazuje, że ACV dla połączonego rynku (zarówno usług zarządzalnych, jak i usług w chmurze jako usługi) wzrósł o 17%, do 8,3 miliarda USD, w IV kwartale, ale spowolnił o 7% sekwencyjnie w porównaniu z rekordowym III kwartałem.

„Europa odnotowała rekordowo wysoki popyt na usługi zarządzalne w III kwartale, ponieważ ciągła niepewność gospodarcza i napięcia geopolityczne ciążyły na rynku w IV kwartale – powiedział Steve Hall, prezes ISG EMEA. – Z drugiej strony popyt na usługi w chmurze wzrósł do najwyższego poziomu w historii kwartału, ponieważ przedsiębiorstwa przyspieszyły przechodzenie do chmury, szukając ogólnych oszczędności kosztów oraz większej wydajności i innowacji dzięki sztucznej inteligencji”.

Wartość ACV usług zarządzalnych w IV kwartale spadła o 5% rok do roku, do 3,7 miliarda dolarów i była niższa o 25% sekwencyjnie od rekordowego III kwartału. W tym kwartale przyznano 283 kontrakty na usługi zarządzalne, co stanowi wzrost o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim, ale spadek o 8% kwartał do kwartału. W IV kwartale przyznano tylko jedną mega-umowę (kontrakt o rocznej wartości 100 milionów dolarów lub więcej), co oznacza znaczny spadek w porównaniu z sześcioma mega-umowami zawartymi w III kwartale.

Na drugim końcu spektrum, transakcje w kategorii od 5 do 9 milionów dolarów amerykańskich, najmniejsze mierzone indeksem ISG, wzrosły o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim. W ramach usług zarządzalnych outsourcing IT (ITO) spadł o 7% rok do roku, do 2,7 miliarda dolarów amerykańskich, co było spowodowane 18% spadkiem usług aplikacji i rozwoju, największego segmentu ITO. Tymczasem outsourcing procesów biznesowych (BPO) wzrósł o 2%, do 992 milionów dolarów amerykańskich, napędzany przez zarządzanie obiektami i usługi HR.

ACV w segmencie usług w chmurze (XaaS) wzrósł o 42% w porównaniu z rokiem poprzednim, do 4,6 miliarda dolarów amerykańskich i wzrósł o 14% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Wzrost procentowy rynku rok do roku był największy w kwartale od II kwartału 2022 roku. W ciągu ostatnich czterech kwartałów popyt na usługi w chmurze w Europie wzrósł średnio o 23,5%a na kwartał. Zarówno segment infrastruktury jako usługi (IaaS), jak i oprogramowania jako usługi (SaaS) odnotowały silne wyniki w IV kwartale. IaaS wzrosło o 52% rok do roku, do 3,4 miliarda dolarów, podczas gdy SaaS wzrosło o 21%, do 1,2 miliarda dolarów.

Łączna wartość ACV rynku wzrosła o 14% w całym roku, do rekordowych 32,6 miliarda dolarów, przewyższając poprzedni rekord roczny w 2022 roku o 8%. W 2023 roku łączna wartość rynku spadła o 5%. Usługi zarządzalne miały rekordowy rok, z wartością ACV wynoszącą 16,6 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 5,6%, chociaż cały wzrost w tym roku był napędzany przez silny wzrost w III kwartale. ITO, na poziomie 12,4 miliarda dolarów, wzrosło o 6%, podczas gdy BPO, na poziomie 4,1 miliarda dolarów, wzrosło o 4%. Łącznie w 2024 r. przyznano 1164 kontrakty na usługi zarządzalne, co stanowi wzrost o 11% w porównaniu z rokiem poprzednim. Trzynaście z nich to mega transakcje, w porównaniu z 12 w roku poprzednim, mimo że łączna roczna wartość mega transakcji spadła o 12%.

Nowy zakres ACV wzrósł o 10%, do rekordowych 10,7 miliarda dolarów. Według branży, podróży i transportu ACV wzrosło o 84% w porównaniu z rokiem poprzednim, dzięki dużym kontraktom w Niemczech. Energetyka, handel detaliczny i produkcja odnotowały niewielki wzrost, podczas gdy największy sektor zaopatrzenia w regionie, bankowość, usługi finansowe i ubezpieczenia (BFSI), spadł o 22%. Rynek XaaS wygenerował ACV w wysokości 16,0 mld USD, co stanowi wzrost o 23%, przekraczając poprzedni roczny szczyt w 2022 r. o 9%, po spadku o 11,5% w 2023 r. IaaS wzrósł o 30%, do 11,6 mld USD, podczas gdy SaaS wzrósł o 8%, do 4,4 mld USD. XaaS stanowił 49% łącznego rynku w 2024 r., w porównaniu z 45% w 2023 r.

W IV kwartale największy rynek regionu, czyli Wielka Brytania, zmalał o 33% w porównaniu z poprzednim rokiem, do 935 mln USD ACV usług zarządzalnych, co jest jego najsłabszym kwartałem od dwóch lat po wyprodukowaniu siedmiu kolejnych kwartałów z ACV przekraczającym 1 mld USD. Tymczasem DACH, drugi co do wielkości rynek regionu, odnotował wzrost ACV o 4%, do 719 milionów USD, podczas gdy trzeci rynek, Francja, spadł o 11,5%, do 708 milionów USD. W całym roku Wielka Brytania wygenerowała 4,4 miliarda USD ACV z usług zarządzalnych, co stanowi spadek o 23%. DACH osiągnął 4,3 miliarda USD, co jest równe wzrostowi rzędu 64%, wspieranemu przez kilka dużych kontraktów. Kraje nordyckie urosły o 12%, do 1,6 miliarda USD, a rynek Beneluksu zakończył się wzrostem o 16%, do 1,4 miliarda USD. Tymczasem Francja ile, spadł o 5%, do 2,1 miliarda dolarów amerykańskich. Prognoza globalna na rok 2025 Na cały rok ISG prognozuje 4,5% wzrost przychodów z usług zarządzalnych, w porównaniu z 1,8% wzrostem w 2024 r. i 18% wzrostem przychodów z XaaS, zgodnie z poprzednim rokiem.

„Spodziewamy się stopniowego ożywienia popytu przedsiębiorstw na usługi informatyczne i biznesowe – zaznaczył Hall. – Firmy nadal są ostrożne w obliczu trwającej niepewności gospodarczej i geopolitycznej. W Europie prawdopodobnie zobaczymy stłumiony wzrost, a nadchodzące wybory w Niemczech wywołają niepewność na rynku do drugiej połowy. Jednocześnie widzimy pewne sprzyjające wiatry w grze, które powinny pobudzić rynek globalny. Wydatki na sztuczną inteligencję nadal nabierają rozpędu, a setki miliardów są wydawane na infrastrukturę, co przygotowuje grunt pod powszechną adopcję. W usługach zarządzalnych widzimy wczesne oznaki poprawy w sektorze BFSI, ponieważ wydatki uznaniowe zaczynają rosnąć”.