W Europie kupowano mniej smartfonów niż rok temu – wynika z najnowszych badań rynku

smartfony

Europejski rynek smartfonów w dół o 9% w II kw. 2025 r. – nowe regulacje UE i słaby popyt ograniczają sprzedaż. Tylko jedna marka z pierwszej piątki rosła

Według najnowszego raportu Canalys, dostawy smartfonów do Europy (z wyłączeniem Rosji) spadły w drugim kwartale 2025 roku o 9% r/r, osiągając poziom 28,7 mln sztuk. To sprawia, że Europa stała się w tym okresie najgorzej radzącym sobie regionem na globalnym rynku smartfonów.

Liderem rynku pozostaje Samsung, który sprzedał 10,3 mln urządzeń – o 10% mniej niż rok wcześniej. Wyniki producenta osłabił brak modelu Galaxy A06 w krajach UE, gdzie obowiązują nowe regulacje dotyczące eko-projektowania i efektywności energetycznej. Apple utrzymało drugą pozycję, notując spadek o 4% do poziomu 6,9 mln sztuk. Stabilna sprzedaż iPhone’ów z serii 16 pozwoliła częściowo zniwelować skutki ograniczonego portfolio cenowego w porównaniu z 2024 rokiem. Xiaomi, trzeci w rankingu, sprzedało 5,4 mln urządzeń (spadek o 4% r/r). Producent szczególnie dobrze radził sobie we Włoszech, gdzie jego sprzedaż wzrosła o ponad 50%, co złagodziło trudności na innych rynkach. Pierwszą piątkę uzupełniły Motorola (1,5 mln sztuk, spadek o 18%) oraz HONOR (0,9 mln sztuk, wzrost o 11%).

 

ProducentDostawy Q2 2025 (mln)Udział rynkowy Q2 2025Dostawy Q2 2024 (mln)Udział rynkowy Q2 2024Wzrost r/r
Samsung10,336%11,336%-10%
Apple6,924%7,223%-4%
Xiaomi5,419%5,618%-4%
Motorola1,55%1,96%-18%
HONOR0,93%0,83%+11%
Inni3,713%4,815%-22%
Łącznie28,7100%31,6100%-9%

 

Eksperci wskazują, że na spadki wpływ miały zarówno słaby popyt konsumencki, jak i nowe wymogi unijne dotyczące eko-projektowania i efektywności energetycznej, które weszły w życie w czerwcu. Od 20 czerwca obowiązują regulacje UE dotyczące eko-projektowania, do których sprzedawcy przygotowywali się od lat, nakładające wiele wymogów także na urządzenia.

Z raportu wynika, że pięciu największych producentów odpowiadało łącznie za rekordowe 87% udziału w rynku w II kwartale. Oznacza to rosnące znaczenie skali i silnej marki, choć jednocześnie konkurencja w kanałach sprzedaży pozostaje bardzo ostra. Badania konsumenckie firmy pokazują, że Europejczycy coraz chętniej sięgają po zakupy bezpośrednio u producentów (D2C), co wiąże się z chęcią kontaktu z marką i obsługą posprzedażową. Z kolei otwarte kanały rynkowe wybierane są głównie ze względu na ceny. Operatorzy nadal jednak pozostają kluczowym elementem rynku, m.in. dzięki promocji 5G i eSIM.

Analitycy Omdia spodziewają się, że rynek powróci na ścieżkę wzrostu dopiero w 2026 roku, napędzany przez wymianę tańszych urządzeń oraz dojrzewające funkcje AI w smartfonach, które zaczynają przyciągać uwagę klientów. Europa doświadcza obecnie trudnego okresu na rynku smartfonów – z ograniczonym popytem, nowymi wymogami regulacyjnymi i rosnącą koncentracją wokół kilku największych producentów. Perspektywa ożywienia pojawia się dopiero za rok, a do tego czasu rynek pozostanie wyjątkowo konkurencyjny i wymagający.