NVIDIA i Uber budują flotę 100 tys. robotaxi – Stellantis, Lucid i Mercedes-Benz dołączają do projektu

NVIDIA, Uber i producenci samochodów Stellantis, Lucid Motors i Mercedes-Benz ogłosili wspólny projekt budowy floty 100 tysięcy robotaxi z pierwszymi wdrożeniami od 2027 roku, wykorzystując platformę NVIDIA Drive AGX Hyperion 10. Projekt stanowi praktyczną odpowiedź na rosnącą konkurencję Waymo i Tesli na rynku pojazdów autonomicznych i przenosi technologię z fazy testów do skali przemysłowej.
NVIDIA zaprezentowała plan podczas konferencji Global Technology Conference (GTC) w Waszyngtonie, którą to prowadził dyrektor generalny Jensen Huang. Platforma NVIDIA Drive AGX Hyperion 10 łączy dwa procesory NVIDIA Drive AGX Thor, system operacyjny DriveOS oraz kompleksowy zestaw sensorów – 14 kamer wysokiej rozdzielczości, 9 radarów, 1 lidar i 12 czujników ultradźwiękowych – pozwalających pojazdom jeżdżić bez interwencji człowieka w ramach określonych stref operacyjnych. Według NVIDII architektura ma zapewnić „najwyższy poziom postrzegania sensorycznego, nadmiarowości i bezpieczeństwa” dzięki systemom redundancji – jeśli którekolwiek urządzenie lub czujnik zawiodą, pojazd może bezpiecznie się zatrzymać. Platforma uzyskała już certyfikacje bezpieczeństwa od organizacji TÜV SÜD i TÜV Rheinland, uznawanych za główne autorytety w ocenie bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa w branży motoryzacyjnej.

Projekt zakłada partycypację producentów samochodów na różnych etapach. Stellantis zobowiązał się dostarczyć minimum 5 000 pojazdów autonomicznych dla Ubera od 2028 roku, wykorzystując platformy K0 (van średniej wielkości) i STLA Small, opracowywane wspólnie z Foxconnem. Lucid Motors wprowadzi technologię NVIDII do przyszłych wersji Gravity SUV, przy czym pierwsza generacja będzie wyposażona w system autonomiczny Nuro Driver (Level 4). Mercedes-Benz także przyjmuje platformę NVIDII do swoich przyszłych pojazdów, podobnie jak inne marki takie jak Volvo Cars i JLR. Lucid, wspierany inwestycją Ubera w wysokości 300 milionów dolarów, planuje dostarczenie 20 000 pojazdów Gravity w ciągu sześciu lat, z testami już trwającymi w San Francisco. Uber będzie zarządzać całą operacją floty – od konserwacji zdalnej, czyszczenia i obsługi, po wsparcie dla pasażerów – koordynując wdrażanie w kilkunastu miastach na całym świecie.
Ogłoszenie podkreśla pozycję NVIDII na rynku pojazdów autonomicznych i stanowi odpowiedź na rosnącą konkurencję ze strony Tesli i Waymo, które już testują własne floty robotaxi. Waymo operuje aktualnie około 2 000 pojazdami komercyjnymi (stan: sierpień 2025), podczas gdy Tesla planuje być „wśród milionów autonomicznych pojazdów” do drugiej połowy 2026 roku, choć te plany wydają się wciąż odległe od realizacji. Szacunki rynkowe wskazują, że rynek robotaxi może osiągnąć wartość 104 miliardów dolarów do 2030 roku, przy złożonym rocznym wzroście na poziomie 74,5%. Dara Khosrowshahi, dyrektor generalny Ubera, ocenił: „NVIDIA jest fundamentem ery sztucznej inteligencji i teraz w pełni wykorzystuje tę innowację do uruchomienia autonomii poziomu 4 na ogromną skalę”. Jensen Huang zaznaczył natomiast, że „autonomiczne pojazdy to jeden z największych rynków robotyki” i że inicjatywa zmienia się już z eksperymentu w funkcjonujący system komercyjny.





















