PwC’s COVID-19 CFO Pulse Survey – CFO dokonują oceny wpływu skutków obecnego kryzysu na biznes. Tylko co piąty CFO uważa, że jego firma powróci na dawne tory już w ciągu miesiąca po zakończeniu pandemii.

Koronawirus zatacza coraz szersze kręgi i wpływa na funkcjonowanie firm i całych gospodarek. Sprawą oczywistą wydaje się, że ustalone wiele miesięcy temu cele biznesowe na ten rok muszą być określone na nowo, ponieważ koronawirus zrewidował większość planów firm.

 

Obecny kryzys spowoduje, że wiele firm zmieni swój sposób działania, w tym kanały sprzedaży i łańcuchy dostaw. Dodatkowo wydaje się, że przez najbliższy rok czy dwa, a może nawet dłużej, będziemy funkcjonowali z szeregiem dodatkowych obostrzeń dotyczących sposobu przemieszczania się, komunikacji czy prowadzenia relacji biznesowych, a to z kolei wymusi zmiany w sposobie funkcjonowania backoffice i konieczności dalszej transformacji funkcji finansowych przedsiębiorstwa. Po kilku tygodniach kryzysu, okazuje się że w przypadku wielu przedsiębiorstw to właśnie COVID-19 jest odpowiedzialny za transformację firmy.

 

Skutki COVID-19 wymagają reakcji w zakresie wyznaczania priorytetów w dłuższej perspektywie

CFO, jako liderzy finansowi znajdują się na froncie walki z wpływem koronawirusa, pomagając swoim firmom przezwyciężyć kryzys zdrowotny i gospodarczy, który na pewno jest głęboki, a czas jego trwania bliżej nieznany. Dlatego bardziej niż kiedykolwiek patrzą na dłuższą perspektywę, dostrzegają zależności pomiędzy poszczególnymi elementami światowych gospodarek i oceniają ich wpływ na finanse i działanie kierowanych przez siebie przedsiębiorstw.

 

PwC co dwa tygodnie przeprowadza badanie PwC’s COVID-19 CFO Pulse Survey wśród CFO międzynarodowych firm, analizując to, w jaki sposób postrzegają świat COVID-19 oraz jakie działania podejmują, aby odpowiednio zareagować. Według 75% respondentów głównym problemem obecnej sytuacji jest wpływ recesji na sytuację finansową, wyniki operacyjne i płynność przedsiębiorstw. Dyrektorzy finansowi próbują radzić sobie ze skutkami gwałtownego spadku aktywności gospodarczej i oceniają wpływ sytuacji na scenariusze ożywienia gospodarczego.

 

Wydłuża się jednocześnie okres oczekiwanego powrotu do sytuacji sprzed kryzysu i tylko co piąty CFO uważa, że jego firma powróci na dawne tory już w ciągu miesiąca po zakończeniu kryzysu. Dyrektorzy finansowi zdają sobie sprawę, że cele ustalone w trakcie kryzysu i lockdown mogą mieć długotrwały wpływ na modele biznesowe oraz sposób pracy, w tym na interakcje z klientami i dostawcami. To z kolei wpłynie na czas powrotu do normalnego funkcjonowania wielu firm.

 

26% badanych CFO przewiduje zwolnienia w nadchodzącym miesiącu – PwC’s COVID-19 CFO Pulse Survey

 

Firmy kontynuują proces ograniczania kosztów i coraz więcej dyrektorów finansowych spodziewa się redukcji siły roboczej, a 26% respondentów przewiduje zwolnienia w nadchodzącym miesiącu. Skoncentrowanie się tylko na ograniczaniu kosztów w celu ochrony pozycji gotówkowej może doprowadzić do większych zakłóceń dla firm w momencie powrotu do normalności. Rolą CFO jest teraz nadanie priorytetu tym programom inwestycyjnym, które powinny być chronione. Wielu ankietowanych CFO nie chce ograniczać inwestycji w transformację cyfrową, customer experience czy cyber / privacy.

 

Dla dyrektorów finansowych polskich firm również oczywista jest konieczność poszukiwania innowacji w działaniu i dalsza automatyzacja. Ostatnie miesiące pokazują że najlepiej radzą sobie firmy, które bezpiecznie są w stanie przestawić się na pracę zdalną oraz mogą szybko podejmować decyzje na bazie wiarygodnych danych.

 

Rozwiązania cyfrowe, dzięki którym łatwiej odpowiedzieć na skutki kryzysu

Marcin Makusak, partner w dziale Risk Assurance, który na co dzień wspiera firmy w transformacji cyfrowej back office, wskazuje 5 kluczowych rozwiązań cyfrowych, które mogą i powinni wdrażać CFO, aby wesprzeć odporność organizacji w przyszłości:

  • Bezpieczny, zdalny dostęp do systemów firmy
  • Narzędzia do komunikacji i współpracy
  • Rozwiązania BI wspierające raportowanie zarządcze i proces decyzyjny
  • Wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentów
  • Automatyzacja procesów (gotowe rozwiązania chmurowe, RPA, etc.)

 

Połowa respondentów PwC’s COVID-19 CFO Pulse Survey przygotowuje się również do włączenia do programów pomocy rządowych, obejmujących pożyczki, gwarancje kredytowe, dotacje, płatności pomocowe i zachęty podatkowe.

 

Spośród liderów finansowych, którzy oczekują skorzystania z tych środków, 81% spodziewa się odroczenia płatności podatków, co wskazuje na znaczenie zarządzania gotówką i płynnością w trakcie kryzysu. Płynność finansowa i możliwość kontynuacji działalności to dziś kwestie kluczowe dla niemal każdej firmy. W Polsce do dyspozycji przedsiębiorców zostały oddane środki finansowe, subwencje, ulgi i inne ułatwienia, z których firmy mogą zbudować własną tarczę antykryzysową.

 

Skutki COVID-19 muszą zostać przejrzyście i klarownie ujawnione w raportach finansowych

Nie można zapomnieć o wpływie pandemii na sprawozdawczość finansową. Już tylko co dziesiąty ankietowany CFO twierdzi, że obecnie trudno jest ocenić, jakie ewentualne zmiany należy wprowadzić w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych. Przygotowując, w wielu przypadkach zdalnie, sprawozdania finansowe jeszcze za rok 2019 lub za pierwszy kwartał 2020, firmy stają przed trudnym zadaniem, gdyż muszą rozważyć wpływ kryzysu nie tylko na wynik finansowy. Dyrektorzy finansowi muszą również ocenić wpływ na sprawozdawczość takich kwestii jak modyfikacje kontraktów, dotacje, leasingi, osądy i szacunki, a także ujawnianie kwestii płynności, kontynuacji działalności i innych ryzyk.

 

Około 81% ankietowanych dyrektorów finansowych spodziewa się w tym roku spadku przychodów lub zysków (lub obu) w wyniku pandemii, co może wpłynąć na potencjalne przesłanki do utraty wartości. Jednocześnie wiele spółek czekają trudne rozmowy z audytorem, a osiągane wyniki wpływają na niższe progi istotności przyjmowane w trakcie badania sprawozdań finansowych. Regulatorzy w Polsce zapewnili przedłużenie terminów składania sprawozdań finansowych, jednocześnie umożliwiając firmom prawidłowe ujawnienie wpływu kryzysu na ich firmy. Prawdopodobnie zobaczymy więc obszerne informacje na temat wpływu kryzysu w nadchodzących sprawozdaniach finansowych.

 

https://itreseller.pl/itrnewjak-wynika-z-raportu-pwc-ograniczone-efekty-wielkiej-reformy-pierwszy-rok-funkcjonowania-polskiej-strefy-inwestycji-liczba-inwestycji-w-psi-moze-wzrosnac-o-ok-10-r-r/