Cyfryzacja świata pracy – Konieczna jest całkowita redefinicja pracy, nowe technologie są jednym z kluczowych elementów zmiany. IDC określiło 5 kluczowych inicjatyw Future of Work, które nadadzą rytm zawodowej przyszłości.
Praktycznie wszystkie firmy i organizacje wkraczają dziś na nową, cyfrową ścieżkę i przekształcają swój model biznesowy. Nowe technologie są jednym z kluczowych elementów tej zmiany, jednak bez głębokiej transformacji na poziomie organizacji mogą nie wystarczyć. Konieczna jest całkowita redefinicja pracy. Na podstawie setek wywiadów z czołowymi liderami biznesowymi w Europie, IDC określiło 5 kluczowych inicjatyw Future of Work, które nadadzą rytm zawodowej przyszłości.
1. Hybrydowy model pracy – efektywny finansowo, zorientowany na pracowników i ekologicznie zrównoważony
Zgodnie z najnowszym badaniem IDC, 2/3 firm europejskich planuje kontynuować politykę pracy zdalnej po pandemii. Podobnie w Polsce – ponad 70% firm planuje utrzymać przynajmniej niektóre polityki, gdyż spodziewa się szeregu korzyści z tym związanych.
Źródło: IDC EMEA, COVID-19 Impact Survey, Wave 10, Poland only, Sierpień 2020
Nie oznacza to, że firmy porzucą nagle swoją przestrzeń biurową, ale raczej zapewnią pracownikom elastyczność pozwalającą na zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Ponadto, będą wspierać inicjatywy wellbeing, dbając o samopoczucie pracowników (tak fizyczne jak i psychiczne) niezależnie od miejsca wykonywanej pracy. Wracając do biur organizacje planują inwestycje w szereg technologii wspierających. Według naszych badań 36% organizacji w Polsce zamierza zakupić bezdotykowy osprzęt umożliwiający np. samoczynne otwieranie drzwi, 34% technologie monitorujące temperaturę i stan zdrowia pracowników, a 27% planuje zainwestować w aplikacje mobilne pozwalające na komunikację z pracownikami na tematy zdrowotne.
Home Office w nowej rzeczywistości oznaczać będzie większą wydajność. W domach pojawią się mini biura, bezpieczniejszy i bardziej stabilny internet. Ewolucja dotknie także przestrzeń biurową – pojawią się rozwiązania wspierające współpracę i tzw. co-kreację (czyli wspólne tworzenie określonych rozwiązań) na miejscu. Na przedmieściach pojawią się mniejsze biura, a olbrzymie powierzchnie w centrach miast zostaną odpowiednio zracjonalizowane.
2. Automatyzacja kluczem do większej efektywności operacyjnej i tworzenia wartości biznesowej
Z badań IDC wynika, że przeszło połowa (54%) firm w Europie będzie zwiększać nakłady na automatyzację procesów biznesowych – w Polsce odsetek ten jest niewiele mniejszy i wynosi 47%. Automatyzacja stanie dźwignią rozwoju i tworzenia innowacji. Badania IDC wskazują, że w wyniku automatyzacji zadań biznesowych pracownicy będą koncentrować się na zadaniach o wyższej wartości, zostaną przekwalifikowani lub zostaną przeniesieni do innej roli. Na znaczeniu zyska też zaawansowana analityka i uczenie maszynowe – te technologie będą wykorzystywane do odkrywania nowych wzorców, wyznaczania kierunków usprawnień i poprawy wydajności (m.in. w badaniach przesiewowych w medycynie, profilowaniu klientów, modelowaniu ryzyka). Dzięki temu zostaną przedefiniowanie przepływy i procesy pracy, a zadania podzielone między człowiekiem i maszyną, wzmacniając współpracę i synergię.
3. Zespoły Wysokiej Wydajności, czyli samoorganizacja, cross-funkcjonalność i dostosowanie do potrzeb
Nazwy stanowisk i tytuły przestaną mieć znaczenie – pracownicy będą przypisani tam, gdzie niezbędne będą ich kompetencje. To podejście, czerpiące garściami z modelu agile, nie będzie monitorowania pracy poszczególnych pracowników, ale koncentrowanie się na wyniku zespołu. Te zespoły charakteryzują się pełną odpowiedzialnością, orientacją na wynik i transparentnością.
4. Nauka w zakresie nowych obowiązków
Badania IDC pokazały także, że ponad połowa europejskich organizacji zwiększy inwestycje w szkolenia. Podnoszenie kompetencji będzie niezbędne do wzmacniania kapitału intelektualnego, wspierającego tworzenie innowacji, a w efekcie – zyskiwanie przewagi konkurencyjnej. Szkolenia będą prowadzone w sposób wielokanałowy (m.in. twarzą w twarz, przez Internet, telefon komórkowy), a ich przebieg będzie mierzony i ściśle powiązany z wynikami biznesowymi. Nauka stanie się częścią pracy. Pracownicy będą nieustannie zyskiwać nowe kompetencje cyfrowe, ale także poszukiwać innowacyjnych sposobów rozwiązywania codziennych problemów w pracy.
5. Poczucie wspólnego celu kluczowe do zmian w biznesie
W strategiach firm świat cyfrowy stanie się jednym z kluczowych miejsc do budowy biznesowej odporności, a poczucie wspólnego celu będzie motorem napędowym i czynnikiem motywującym pracowników. Warto przy tym zaznaczyć, że cel organizacji będzie wykraczał poza korzyści finansowe i obejmował oddziaływanie społeczne i ekologiczne. Firmy stworzą też nowy zestaw wskaźników (KPIs – Key Performance Indicators, czyli wskaźnik efektywności oraz KBIs –Key Behaviour Indicators, czyli wskaźnik behawioralny, uwzględniający m.in. umiejętności z zakresu adaptacji do zmian, działań w grupie, rozwiązywania problemów oraz pracy z ludźmi i maszynami.) do pomiaru długoterminowej wartości biznesowej.
Jak przygotować się na Future of Work?
Wydarzenia ostatnich miesięcy zmusiły ludzi do społecznej izolacji, paradoksalnie sprawiając, że w domowym zaciszu CEOs, CIOs, CFOs i inni decydenci, ramię w ramię opracowywali nowe strategie adaptacji do nowej rzeczywistości. O tych zmianach, o wyjątkowej współpracy ponad podziałami i o lekcjach z pandemii porozmawiamy już 17 września podczas 2. edycji IDC Future of Work.
Szczegółowe informacje o IDC Future of Work i darmowa rejestracja dostępne są na stronie: https://www.idc.com/cee/events/67822-idc-future-of-work-2020
https://itreseller.pl/itrnewintel-wprowadza-kolejne-mobilne-procesory-10-generacji-core-i7-10870h-oraz-i5-10200h-to-zapewne-jedne-z-ostatnich-jednostek-comet-lake-h/